Sadelhjälp :)

Ragge_

Trådstartare
Är på jakt efter en ny sadel till min nordsvensk.
Bifogar bilder på honom med en wintec wide med xxxx-vid bomjärn , vilken är för trång. Den hamnar i bakvikt och drar sig fram över manken. Men tar gärna del av era åsikter om bossorna osv. Hur de ser ut? Tips på vad jag ska titta på vid köp av ny sadel.
Samt bilder på honom i rörelse och stillastående på plant underlag i lite olika vinklar. Han är dock lite rund och omusklad för tillfället, men hoppas ändå på att kunna få lite tips om sadlar som kan tänkas passa!
Allround och dressyr, då jag hoppar är inte bomlösa av intresse :)
[album="medium"]532[/album]


http://bukefalos.com/gallery/albums/hilmer-sadel.532/
 
Luftstoppade är lite luriga att bedöma från marken. Ser ut som att sadeln ligger en aning i bakvikt och gärna vill klättra upp framåt på bogbladen.

-kolla om det går att bredda det bredaste koppjärnet ytterligare liiite till.

-kolla om det går att ha stropp i ortspetsen om du inte redan har det. New wintec har väl flyttbara stroppar?

- kolla märken på rygg eller schabrak med ryttare - är det Sadeln som kryper framåt för att den är för smal, eller är det ländryggen som puttar fram sadeln?
Eller magen som drar fram gjorden?

Hur känns sadeln när du rider i den? Hamnar du i bakvikt? Ligger den kvar hela ridturen?

Har du tur går aktuell sadel att åtgärda. Otur- då hamnar du i sitsen att leta extremvida sadlar, finns inte så många alternativ där. Thorowgoods gamla cob endurance xxw är snäppet vidare än din. De nya vet jag ej på rak arm.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 240
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 550
Senast: Estivuz
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp