Bukefalos 28 år!

Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok! De här bilderna besvarade en del frågeställningar, men gav nya.

Din häst verkar inte alls vara insjunken vid manken utan tvärtom - väldigt bred. Det som lurades på första bilden du la ut var att han har väldigt stora skulderblad.

På bilderna med sadeln verkar det som att du sadlat lite långt fram, att sadeln ligger på skulderbladen. Dra bak den så att ortspetsarna hamnar en handsbredd bakom skulderbladet. Då har du rätt placering.

Men jag håller med Buck, den hamnar i bakvikt och ser ut att vara för smal hursomhelst. MN 32 räknas som vid. Go wider - jag skulle gissa att din häst är en bit över 100 grader. 105-110? Det betyder xvida bommar du ska prova.

Och håller absolut med om korta ortspetsar. De löser många problem på svåra hästryggar. Passier. Wow.

Ja jag provade den längre bak också, men det såg ungefär likadant ut så gissar på för smal precis som du säger.

Hua, jag som ogillar bates sadlar. men kan ju vara värt och prova då kanske .
Har en återförsäljare nära mig.

Passier och wow ligger över min budget, något annat tips?
 
En fråga, är det någon som har en sadel med trångt fäste för stiglädren? Jag har en Bates dressyr hemma på prov och skulle fästa mina stigläder men fick inte igenom dem. Min hoppbates är också lite trög där men inte alls såhär. Fick ta hjälp av diverse verktyg för att ens få igenom stiglädret och då blev det lite förstört på cupen. Kan man böja ut med något (om jag köper sadeln dvs.) eller har ni något husmorsknep? :)
har haft både bates och wintec och båda var väldigt enkla att ta på/ av stiglädrena.
så pass att jag ett tag tog på/av dem efter varje ridpass för att slippa dra upp smutsiga stigbyglar mot kåpan..
hade inte vågat böja dem själv utan gått till en sadelmakare som fått ordna det.
 
Ja jag provade den längre bak också, men det såg ungefär likadant ut så gissar på för smal precis som du säger.

Hua, jag som ogillar bates sadlar. men kan ju vara värt och prova då kanske .
Har en återförsäljare nära mig.

Passier och wow ligger över min budget, något annat tips?
finns iofs många många passier sadlar som är typ 20+ år gamla på t ex hästnet. är det bara ps baum så går de att ställa om bomvidden på ngt. och har sadeln bara numret på sadelkåpan kvar så kan du med ett enkelt mail få fram tillverknings datum, bomvidd, kåpans storlek, namnet på färgen och såklart modellen.
(är sällan folk har koll på vad för sadel de har :/, men passier är riktiga kvalitets sadlar. de flesta behöver bara en enkel omstoppning).

(min första passier var t ex 40 år gammal, mjuk som smör i lädret :love:, den jag har nu är 23 år gammal, en hel del repor från försäljnings stallet men bekväm :))
 
har haft både bates och wintec och båda var väldigt enkla att ta på/ av stiglädrena.
så pass att jag ett tag tog på/av dem efter varje ridpass för att slippa dra upp smutsiga stigbyglar mot kåpan..
hade inte vågat böja dem själv utan gått till en sadelmakare som fått ordna det.
Min hoppsadel är jätteenkel att byta på men ja, det kanske är smartast att göra! Tack för tipset =)
 
Ja jag provade den längre bak också, men det såg ungefär likadant ut så gissar på för smal precis som du säger.

Hua, jag som ogillar bates sadlar. men kan ju vara värt och prova då kanske .
Har en återförsäljare nära mig.

Passier och wow ligger över min budget, något annat tips?
Vad har du för budgettak?

Då din häst inte verkar behöva en extremt vid kanal eller korta bossor så skulle jag absolut våga prova antingen en rundbossad Passier PSL eller i princip vilken kilbossad modell som helst. De med PS-bom kan breddas till 33cm vidd ( osäker på grader men en bit över 110 iaf). De med plastbom kan breddas till 31 cm och är ofta lite billigare än ovan bom.

Och pris? för 10.000 får du ett fint ex i bra skick, för 1-4000 får du ett helt ok äldre ex som kanske behöver stoppas om. Bommarna har koppjärn av sprengerstål, som tål att vidgas otal gånger i en sadelbompress för nån tusenlapp efter mall av din hästs rygg.

Wow kan man hitta beg i utlandet för ca 15.000, så den förstår jag faller ur de flestas budget.

Tekna har jag förstått också är vida i bommen, så även de tål att testas och ligger hyfsat i nypris.

Crown H&C bom (x-vid) kan funka men är sällsynt på begmarknaden i dessa bomvidder. Ny ligger de över 15.000.

Albion k2 xw är ordentligt vid. Jeffries F1 xw hade säkert också funkat, möjligen deras falcon modeller fast de har längre ortspetsar.

Globus clic både hopp och dressyr, hade provat vidd 36 eller 38, beroende på hur nya de är. Nyare är något smalare i vidd. har för mig att de tillverkas på samma bommar som Horzes egna dyrare lädersadlar, har samma vidder.

Jensens bomvidder i vissa av deras modeller går att bredda avsevärt, och även där finns det en hel del på begmarknaden. Jensen själv neråt landet kan säkert svara på hur pass mycket en viss modell kan anpassas. Han har breddat sadel åt mig utifrån mall tidigare.

Deras Exmoor/Saddle company (delvis syntet, delvis kalvskinn) finns även i 17" och större och har omvärmningsbar plastbom, tror det gick upp till 120 grader, men de är sällsynta på begmarknaden hos oss iaf.

:o
 
KL
Kanske en löjlig fråga men jag vill gärna göra rätt när det gäller att köpa sadel.
Har skaffat ny häst som är lite för tjock efter att ha stått i hage i flera år. Hon är ca 144 cm och väldigt bred över ryggen, men jag tror att en hel del är fett. Har haft henne i 1,5 månad ungefär och vi jobbar från marken ca 10-15 min om dagen för att sakta få henne tillbaka ner i vikt. Ökar tempo och övningar allt eftersom.
Så till min fråga. Är det bättre att fortsätta arbeta från marken med tömkörning, longering, promenader osv tills fettet är borta och sen köpa sadel? Jag är absolut inte stressad att börja rida så fort som möjligt, vill att hon ska hålla i det långa så jag tar gärna min tid.
 
KL
Kanske en löjlig fråga men jag vill gärna göra rätt när det gäller att köpa sadel.
Har skaffat ny häst som är lite för tjock efter att ha stått i hage i flera år. Hon är ca 144 cm och väldigt bred över ryggen, men jag tror att en hel del är fett. Har haft henne i 1,5 månad ungefär och vi jobbar från marken ca 10-15 min om dagen för att sakta få henne tillbaka ner i vikt. Ökar tempo och övningar allt eftersom.
Så till min fråga. Är det bättre att fortsätta arbeta från marken med tömkörning, longering, promenader osv tills fettet är borta och sen köpa sadel? Jag är absolut inte stressad att börja rida så fort som möjligt, vill att hon ska hålla i det långa så jag tar gärna min tid.
Som jag uppfattar det så är just hull över ryggen nåt som ofta återkommer och kan göra att hästarna går upp/ner max en bomvidd. Ur den aspekten hade jag provat ut sadel i fullt hull, och fyllt ut med en fårskinnspad under de perioder som hästen tappar i hull. Lättare att göra så än tvärtom, om man inte skaffar en sadel som man kan byta koppjärn på själv.

Men din häst har även ett till bekymmer att ta hänsyn till - har den inte arbetats på länge så finns inte musklerna där. Dels så är ju tömkörning suveränt för att bygga upp styrka och överlinje, och dels så tenderar hästar ibland att ändra sig en del i ryggens form när ridmusklerna väl är där.

Så jag hade valt en sadel som passar Nu, och varit beredd på att behöva byta ett par gånger under kommande året innan form och hull har stabiliserat sig.
 
Som jag uppfattar det så är just hull över ryggen nåt som ofta återkommer och kan göra att hästarna går upp/ner max en bomvidd. Ur den aspekten hade jag provat ut sadel i fullt hull, och fyllt ut med en fårskinnspad under de perioder som hästen tappar i hull. Lättare att göra så än tvärtom, om man inte skaffar en sadel som man kan byta koppjärn på själv.

Men din häst har även ett till bekymmer att ta hänsyn till - har den inte arbetats på länge så finns inte musklerna där. Dels så är ju tömkörning suveränt för att bygga upp styrka och överlinje, och dels så tenderar hästar ibland att ändra sig en del i ryggens form när ridmusklerna väl är där.

Så jag hade valt en sadel som passar Nu, och varit beredd på att behöva byta ett par gånger under kommande året innan form och hull har stabiliserat sig.

Som ägare till en häst som lätt går upp i vikt så skulle jag valt en sadel som passar när hästen är rund och sedan ev paddat upp om det behövs när hästen är lite mer slimmad :)
 
håller med om att det är bättre med en sadel som passar då hästen är fet än att passa ut en sadel den månaden om året då hästen är i lagom hull och i full kondition ;).
jag har sadlar som går att ändra bomvidd på vilket är skit härligt på min häst som ändrar sig mycket mellan vinter och sommar.
nästa sadel blir antagligen inte med utbytbara koppjärn, så passar på att prova ut den nu när hon är normal tjock :p så kan man lägga i en padd då hon smalnar till sig mot våren :)
 
Jag kastar in mina sadelfrågor i den här tråden i stället och hoppas på mer input:)
IMG_1388_zpsrewq4e4p.jpg


A2BE7CB1-4736-4A70-868E-287B51BD235A_zps1mldarha.jpg

Bilderna är inte helt nya och hästen har musklat upp sin manke endel och breddat sig fram varför sadeln (en Albion k2) behöver bytas ut. Den glider fram konstant. Som jag skrivit innan har jag provat:
Globus clic
Lippo
Prestige kommer inte ihåg modellern tyvärr
Knights
Jaguar (behövde inte ens lägga på..)
M&N GC
Santa Cruz malmö

JAg skall prova en Amerigo Cortina next
 
Jag kastar in mina sadelfrågor i den här tråden i stället och hoppas på mer input:)
IMG_1388_zpsrewq4e4p.jpg


A2BE7CB1-4736-4A70-868E-287B51BD235A_zps1mldarha.jpg

Bilderna är inte helt nya och hästen har musklat upp sin manke endel och breddat sig fram varför sadeln (en Albion k2) behöver bytas ut. Den glider fram konstant. Som jag skrivit innan har jag provat:
Globus clic
Lippo
Prestige kommer inte ihåg modellern tyvärr
Knights
Jaguar (behövde inte ens lägga på..)
M&N GC
Santa Cruz malmö

JAg skall prova en Amerigo Cortina next
 
Jag behöver hjälp med sadlar.
rider ett halvblod som har extrem bred manke och nu har vi slut på idéer.
3 sadel utprovare har testats och de har bara levererat skit.
hästen behöver en kanal som är över 10 cm bred framme vid manken och 92% i vidd, något svängd , manken är inte hög mer normal. någon som har någon ide?
 
En stallkompis har en jaguar, och otroligt nog så låg denna bättre än någon annan som jag har provat. visst släpper bossorna något tidigt. Amerigon låg jättedåligt tyvärr.
 
Lite svårt att se när bilderna är tagna så nära, rent spontant ser den lite smak ut, ev för långt fram. Ser ut som att den inte riktigt kommer ner på hästen :)
 
Jag behöver hjälp med sadlar.
rider ett halvblod som har extrem bred manke och nu har vi slut på idéer.
3 sadel utprovare har testats och de har bara levererat skit.
hästen behöver en kanal som är över 10 cm bred framme vid manken och 92% i vidd, något svängd , manken är inte hög mer normal. någon som har någon ide?
92 grader? Låter inte så extremt brett, motsvarar snarare Normal bomvidd. Däremot stort behov av sadel med bred kanal och möjligen även lågt infästade bossor i fronten för mer utrymme.

Kolla på Santa Cruz/Toulouse - alla är något svängda, och de flesta har breda kanaler (4+ fingrar).
T ex Malmö, och de modellerna som såldes på hööks, var det vicenza och arthur? Lyckas du hitta GenTec-exemplar till bra pris så kan du ställa in bomvidden själv efter behov, guld värt!
 
Jag kastar in mina sadelfrågor i den här tråden i stället och hoppas på mer input:)
IMG_1388_zpsrewq4e4p.jpg


A2BE7CB1-4736-4A70-868E-287B51BD235A_zps1mldarha.jpg

Bilderna är inte helt nya och hästen har musklat upp sin manke endel och breddat sig fram varför sadeln (en Albion k2) behöver bytas ut. Den glider fram konstant. Som jag skrivit innan har jag provat:
Globus clic
Lippo
Prestige kommer inte ihåg modellern tyvärr
Knights
Jaguar (behövde inte ens lägga på..)
M&N GC
Santa Cruz malmö

JAg skall prova en Amerigo Cortina next
Väldigt rak rygg.

Varför funkade inte Globus? Provat rätt vidd?

Är en ny Albion K2 i vidare bom aktuellt?

Jaguar passar svängda/överbyggda. Santa Cruz är måttligt svängda. Prestige likaså.

Barnsby Ngage är rak. Wintec Isabell W. Jeffries Falcon. Kieffer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
926
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 790
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp