Bukefalos 28 år!

Sadeln glappar bak i trav.

Suskiv

Trådstartare
Sadeln ligger fint på ryggen när hästen står still. Ett jämnt tryck och inga konstigheter. ligger still. Men när hästen travar så glappar sadeln bak. Tänker spontant för böjd bom, men den kanske ska vara så. Är för övrigt en wintec sadel.

Jag jag vet jag borde ha ut en sadelutprovare, men jag blev erbjuden sadeln till ett bra pris och behöver kolla om den passar eller inte.

Och sen en fråga till. Hästen är ett oinridet varmblod som ju kommer bygga betydligt mer muskler iom inridning och omskolning. Hur ska man tänka med sadeln då. Har fattat så mycket att det inte räcker med att byta koppjärn då tydligen böjningen på bommen också påverkas.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Det beror ju på hur mkt den glappar och personligt tycke och smak.

För mig är det ingen katastrof om sadeln glappar något och hästen visar att den är nöjd i sadeln.
Visar hästen missnöje eller att det glappar ordentligt så passar ju inte sadeln.

Om hästen kan ha sadeln när den musklar sig vet man inte, det beror helt på hur hästen ändrar sig i kroppen.
Min erfarenhet är dock att sadlarna inte ändrar någon nämnvärd form för att man stoppar i vidare järn.
Har själv haft wintec sadlar och har nu en Bates med vidaste järnet i och dem är spikraka.
Dock formar sig sadlarna efter hästens rygg så har man en lätt svängd rygg så kommer sadeln att bli svängd medan om man har den på en rak rygg så förblir den rak i bommen.
Därför är det inte så lätt att köpa såna sadlar begagnade om man inte har möjlighet att prova dem först.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

I din region finns ju endel sadelutprovare så ring en av dem? Låna ihop ett gäng sadlar och passa på att titta när du ändå har ut nån.

Min sadel har en tendens att glappa i trav lättridning, men enligt en av landets bästa sadelmakare är det inget att bry sig om. Det beror ju på hur den glappar, den gnuggar ju inte omkring utan rör sig bara lite. Jag har renskinnspadd och då gör den det inte. Man kan ju inte byta sadel hela tiden, ibland får man ju använda padd eller liknande i en övergångsperiod, huvudsaken är att man hänger med på varför och när det behövs och när det ska tas bort eller köpas ny sadel.
Har man en omusklad häst kan man ju inte prova ut en sadel som ligger perfekt i dagsläget, då finns inget utrymme att bygga muskler. Då kan man behöva en vidare sadel med en fårskinnpadd under tills hästen byggt upp musklerna. Men sadeln måste ju passa hästen i grunden tex formen på bommen.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Jag har en bates cair. Jag har hört att just luftstoppade sadlar ska provas ut med ryttare i, då de inte kommer ner ordentligt på ryggen annars. Men jag vet inte hur mkt sanning det är i det, jag har provat ut min hos en lokal utprovare och sedan haft ovan nämnda sadelmakare ute för second opinion (på båda mina sadlar) så jag vet att det passar. Men båda har då tittat på lufttoppade sadeln både utan och med ryttare utan att nämna nåt om detta. Däremot tyckte sadelmakaren att luftstoppade sadlar ska användas med fårskinnspadd eller liknande, då luften ändras av kylan och kan bli hård. Men jag vet att alla inte håller med om det. Som vanligt är det en hel vetenskap med sadlar... jag lyssnar på min häst och så länge hon är nöjd och är fin i ryggen så antar jag att jag inte gör några större fel iaf :o
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Jag skulle ju aldrig säga att en sadel är utprovad om inte ryttaren ridit i den. Det är ju liksom en förutsättning för att veta om den passar eller ej oavsett vilken stoppning den har.

Men luft och ams stoppade sadlar är ju lite speciella då de ändrar sig betydligt mer med ryttare i än vad vanligt traditionellt stoppade sadlar gör.

Klart du ska lyssna på hästen! Det är hästen som vet bäst! Å har man tur har man en väldigt talande häst som visar tydligt när något är fel.
Min dam har en rak rygg och borde ju därmed ha raka sadlar men hon verkar vilja ha en mer svängd sadel som släpper extremt tidigt utan att den för den skull får börja rulla.
Ja det ser ju helt galet ut men hästen är nöjd så då får jag väl lita på det då.
Sadlarna som ligger perfekt enligt konstens alla regler sparkar hon bakut med...
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Jag har en Bates ft sadel och en Wintec dressyr, båda luftstoppade. Jag har fått känslan av att ju vidare järn ju mer kommer den ner fram och har lättare att glappa bak. Wintecen känns det mer i än Bates sadeln, har xvid i den och den är nu för svängd för hästen (Isabell werth).
Är ju att man bara breddar bommen fram, inte hela vägen. Så de ligger bäst om man pendlar mellan medium, mediumwide och Wide.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Ja givetvis ska sadlar provas med ryttare :p Men jag menade mer att jag hört att man inte ens kan se på sadeln hur den passar på stallgången, att det skulle vara helt onödigt att ens titta på den ouppsuttet.

Vissa hästar gillar ju inte kilbossor, din verkar vara en sådan? Det blir ju känslan av en längre anläggningsyta då. Det kan ju var saker man inte ser som hästen känner av, man är ju likadan med kläder. Jag avskyr tex byxor med höga midjor hur välsittande de än är, jag hatar det och kan inte röra mig ;)

Min häst är inte lika extrem som din, men hon är duktig på att visa missnöje med att piska med svansen och sura. Jag har även regelbundet ET på besök och det känns ju som att sadelproblem ska kunna upptäckas där.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Problemet är ju att hästen inte är inriden och då blir det svårt att testa under ryttare.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Ja givetvis ska sadlar provas med ryttare :p Men jag menade mer att jag hört att man inte ens kan se på sadeln hur den passar på stallgången, att det skulle vara helt onödigt att ens titta på den ouppsuttet.

Vissa hästar gillar ju inte kilbossor, din verkar vara en sådan? Det blir ju känslan av en längre anläggningsyta då. Det kan ju var saker man inte ser som hästen känner av, man är ju likadan med kläder. Jag avskyr tex byxor med höga midjor hur välsittande de än är, jag hatar det och kan inte röra mig ;)

Min häst är inte lika extrem som din, men hon är duktig på att visa missnöje med att piska med svansen och sura. Jag har även regelbundet ET på besök och det känns ju som att sadelproblem ska kunna upptäckas där.

Jag är benägen att hålla med om att man inte kan se om sadeln passar eller ej utan ryttare.
Idag provade jag en ny hoppsadel med ams stoppning, den såg bra ut i stallgången men med ryttare i låg den inte alls lika bra längre efter en stund då stoppningen satt sig :mad:

Näe min häst verkar vilja ha en jättemjuk bananformad sadel med rundbossor till sin raka rygg O_o

Men då har du ju en tydlig häst på sitt sätt :)
Min andra häst börjar gå passgång om sadeln är obekväm.
Gås din häst dessutom igenom av ET regelbundet och alltid är fin i kroppen så är det ju ett bevis på att det är bra :)
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Det finns ju kilformade latexpaddar som kan användas för att få upp sadeln lite bak. Det kanske kan vara en lösning om sadeln glappar.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Jo jag har tänkt på det att en padd av nått slag borde kunna hjälpa. Iaf ska en annan titta på sadeln och hästen också för att se hur det ser ut.
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Ja med tanke på att hon musklar sig fint och går bättre och bättre i ridningen så ser jag det som ett kvitto på att helheten är rätt. Ibland är det en fördel med ston, att om de är nöjda så vet man att de verkligen är det - ingen lider i tysthet här ;)
 
Sv: Sadeln glappar bak i trav.

Är den inte inriden hade jag satsat på en billig sadel som ligger bra enligt vad man kan se i gången, eller om man kan longera hästen? Man rider ju inte så mkt ändå i början, det handlar mest om att lära hästen basic grejer och för det dör den inte så länge sadeln inte ligger regelrätt superdåligt. Sedan när hästen går att rida i alla gångarter och det fungerar fint hade jag lagt ner mer krut på att prova ut en sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 419
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 819
Senast: lillamy73
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp