Bukefalos 28 år!

sadeltips? Funderar...

bidanz

Trådstartare
Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu rider vi i en Zaldi star, vilket känns riktigt bra, men kommer fortfarande inte riktigt ifrån tanken på bomlöst eller bladsadel när man ska rida riktigt långt. Hon har även en county dressyrsadel som ligger ok, men den orkar jag själv inte rida långt i. Zaldi sadeln känns bekväm, men har än så länge inte ridit så många mil i den. Har även en en Star Trekk comfort shorty, men damen fick ont i ryggen efter ett tag, vet inte om det var sadeln eller kombination av många saker (brunst, pälsfällning, träningsvärk) har dock inte vågat rida i den på ett tag... Har även provat free form på henne men den blev för lång. Hon har kort, bred, svängd rygg med stora bogblad... Vad finns det för fler alternativ som inte kostar skjortan (över 10000)?? Funderar mer i banorna bladsadel nu, eftersom jag själv inte är helt i balans alla gånger och tror då att det ger onödigt tryck på hennes rygg från mig i en helt bomlös sadel. Podium? Hur är den att rida i? Längdmässigt, verkar vara en ganska lång sadel? Och formen, tänker på att hon är smått överbyggd med en svängd rygglinje... vad finns det för andra alternativ av bladsadel? Huuu är en djungel det där... Tar tacksam emot tips från er! Gärna bilder på olika sadeltyper och vad ni själva rider i för något.... :rofl:
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Ingen som har tips eller vill dela med sig av bilder på vad ni själva rider i för sadel? :(
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Jag kan tyvärr inte ge tips för dig och din häst. Men jag rider i en Hector bladsadel (eller red - den är tyvärr något för smal nu, och byttes ut mot en hoppsadel häromdagen).

dscn0008_187027583.jpg
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Snygg den var, min Hector håller långt ifrån samma glans..tyvärr :/
Köpte beggad och fick ej heller med fendrar, så nu har jag "plastisar" grymt obekvämt..
Om det är så att du är intresserad av att sälja endast fendrarna till den, PMa mig :angel:
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Tack! (Fast lite av glansen beror nog allt på kamerablixten :angel:) Den har fått lite missfärgningar pga vatten, som synes, men annars är den kanonfin. Denna är också köpt begagnad, och har runt 10-11år på nacken. Varken sadel eller fendrar är till salu, tyvärr (fick leta länge för att få tag i den, och mtp hur bittert jag ångrade att jag sålt den förra får denna vackert stå i vardagsrummet tills den passar häst igen :devil:). Fendrarna är, enligt uppgift från sadelsäljaren (som skickade med dem), specialtillverkade av en sadelmakare. Lite annan knäppning än de brukar ha. Om du väntar något år, kanske jag kan göra ett par (:angel:), annars är det ett hett tips att anlita en sadelmakare. Kostar ju en vacker hacka, men det är helt klart värt det! :love:


För att inte kapa tråden helt med OT-snack. Hectorn är ju lite för smal för min häst nu, så nu rider jag i en hoppsadel. En Santa Cruz "Celine". Första distansritten i denna blir i september, men än så länge känns det bra iaf! "Klossarna" sitter med kardborre, och går därmed att flytta/anpassa efter ryttaren. Samma bom som Santa Cruz "Arthur" (dressyrsadel).

dsc_0002_207450695.jpg
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Podium har jag ingen personlig erfarenhet av, eftersom de jag sett är för smala för min häst. Men skrapar ihop lite info.

(Källa: distansritt.nu. Kika där för bilder!)
Champion Pro Bommen/bärande del: 57cm, inkl panelerna: 61cm. Vikt utan blyfyllning i bommen: 4,5kg. Finns också med horn. Går att få i vid (16" sits) eller normal (16"-18" sits).
Champion XT Längd: 49cm. Vikt: 2,5kg (går ej att fylla med bly eller annan vikt).

Vad jag kan se på bilder, tycks detta vara ganska raka sadlar. Liknar Hector, fast i annat material.

Min Hector är kortad, och är ca 48cm lång. Montsegúr går att få kortad, till samma längd som Hectorn (är vad jag förstått byggd på samma typ av bom). Jag tror att det kan bli svårt att hitta en bladsadel som är kortare än 48-49cm.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Ohh nu hade det trillat in lite svar :) Tack för det! Ja kort måste sadeln vara, max 50cm skulle jag tippa för annars kommer det inte funka... Men vi får väl helt enkelt tuffa på i vår Zaldi Star ett tag till så får Star Trekken hänga tills jag kommit fram till något vettigt.... Kanske jag ska våga prova med den igen, men inte just nu, när hon känns fin i ryggen, vill ju inte äventyra något innan vår debut i en CR :)
 
Sv: sadeltips? Funderar...

*kl*

Jaha, då är man där igen... Sadeln jag har, en Sensation Hybrid, passar sannolikt inte hästen längre. Jag har ju kunnat använda den i 5 månader i alla fall, alltid nåt :crazy::(

Någon som har några bra förslag? Givetvis svårt för er att veta vad som passar min häst men jag behöver bara lite förslag för att få någonstans att börja leta.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Visst är det roligt att byta sadel var femte månad..? :D

Jag höll på med 10-11 olika sadlar innan vi hittade rätt. Är det bomlöst du vill ha? Varför passar inte sensation sadeln?

Jag fick ge upp bomlöst överhuvudtaget pga det aldrig gick att få tillräcklig mankfrihet på min häst.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Nej, egentligen måste det inte vara bomlöst. Jag kan tänka mig vilken sadel som helst bara den passar hästen och jag kan rida länge i den. Det är väl de två kraven jag har :D

Sensation åkte fram när damen blev lite rund om magen. Och där tror jag en stor del av problemet ligger, att sadelgjorden drar fram sadlarna när hon blir lite rund om magen. Det krävs inte alls mycket för att det ska hända.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Det är inte så att du har möjlighet att testa en H-gjord? Nu vet jag iof inte exakt hur sadelgjordsstropparna ser ut på sensation-sadlarna - om de exmpelvis går att flytta någon eller om de sitter fast i nederkant osv. Annars är H-gjord ett alternativ som man kan ha om sadeln riskerar att dras fram av sadelgjordsläget. Har en häst som inte riktigt har matchande sadelgjordsläge och sadelläge, och där funkar H-gjorden väldigt bra. Vet att den funkat till just lite rundare magar där sadelgjord gärna pressas fram och drar med sig sadeln.
Man skulle ju - om sadelgjordsstropparna sitter fast i nederkant - kunna utföra lite sadelmakarexperiment och få den flyttar bakåt, om det skulle behövas.

Ingen aning om det räcker för din häst, mn jag vett rätt många fall där liknande problem blivit bättre eller tom helt försvunnit med H-gjord.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Är det inte enklare att se till att hon inte blir rund om magen, än att köpa nya sadlar hela tiden?
Det är ju bättre för hästen med att inte hålla på att gå upp och ner i vikt.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Tja, hästen är som sagt i nuläget inte fet i ordets bemärkelse. Rund om magen ja. Det jag skulle kunna gjort den här sommaren för att få hästen mer slimmad hade varit att låta henne stå inne mer än halva dygnet utan mat alternativt sätta munkorg på henne. Jag vill inte göra något av det.
Hon pendlar dessutom inte speciellt mycket i vikt. Som jag skrev tidigare så krävs det väldigt få extra kilon för att problemet ska uppstå. Likaså krävs det väldigt lite för att hon ska bredda sin redan ganska breda rygg ännu mer.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

Tja, hästen är som sagt i nuläget inte fet i ordets bemärkelse.

Det har du väl inte sagt?
Jag tolkade ditt "rund om magen" som att hästen var fet.

Men ska man ha en sadel som passar svåra hästar får man hålla dom i ett konstant hull.
 
Sv: sadeltips? Funderar...

För mig är rund om magen precis vad det står: rund om magen.

Jo, jag håller med dig att i teorin är det allra lättaste att hålla hästen i jämt hull men i verkligheten är det lite svårare, i alla fall för mig gällande min häst. Du får hemskt gärna dela med dig av dina sätt att hålla dina hästar i samma hull året om :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 186
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp