Bukefalos 28 år!

orion

Trådstartare
Jag behöver tips på en dressyrsadel till min häst. Hbl med hög manke, inte så grov och inte så välmusklad för tillfället. Hon behöver en sadel som är något svängd, de jag har provat är bl.a Pfiff Amaretto, och Keiffer Wien, men upplever dem som för raka.Alla sadlar jag provat har glidit bakåt.Har även testat stubben hoppsadel, samma problem där. Så tips mottages gärna på vad jag skulle kunna testa:)
 
Sv: Sadeltips

Ett par vettiga bilder på hästen i helkroppsprofil och bakifrån brukar vara en bra hjälp när man vill få råd om sadlar som kan tänkas passa. ;)

Drt är mycket som spelar roll utöver svängd/rak bom och bomvidd, t ex var sadelgjordsläget hamnar, om hästen har mindre välvda revben vilket inte håller kvar sadeln, e t c
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltips

Ja det är ju sant. Tänkte mest eftersom jag inte har behövt leta sadel på väldigt länge, så har jag inte koll på vilka modeller som är svängda och raka. Ville därför veta vilka modeller som är lite svängda, så jag kan börja någonstans.:) Ska se om jag kan lägga in bilder. Sadelgjordsläget hamnar längre fram en sadelläget känns det som, så en svängd gjord kan ju funka.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 419
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp