Bukefalos 28 år!

Säga upp arrendator

QuickStar

Trådstartare
Jag har lite mark jag tänkte bygga hus/stall på, sammanlagt är det ca 2ha, ca 0,5ha en sida vägen där det står en gammal stuga idag samt ett gammal stall, det hade jag tänkt låta vara tillsvidare, på andra sidan där det är ca 1,5ha åker (bortsett från ca 150kvm där det står ytterligare en stuga med liten tomt) denna åker är det en bonde som brukar, inget skriftligt arrende avtal finns utan denna bonde har nåt muntligt "avtal" med min bortgångne farfar, min pappa och farbror som nu äger marken har låtit bonden fortsätta brukar marken, bättre det än att det bara står sas.

Så hur går jag tillväga för att säga upp han? Jag vill göra det skriftligt men hur lång uppsägningstid ska han få etc?

Nåt annat man bör tänka på?
 
Sv: Säga upp arrendator

Jag har lite mark jag tänkte bygga hus/stall på, sammanlagt är det ca 2ha, ca 0,5ha en sida vägen där det står en gammal stuga idag samt ett gammal stall, det hade jag tänkt låta vara tillsvidare, på andra sidan där det är ca 1,5ha åker (bortsett från ca 150kvm där det står ytterligare en stuga med liten tomt) denna åker är det en bonde som brukar, inget skriftligt arrende avtal finns utan denna bonde har nåt muntligt "avtal" med min bortgångne farfar, min pappa och farbror som nu äger marken har låtit bonden fortsätta brukar marken, bättre det än att det bara står sas.

Så hur går jag tillväga för att säga upp han? Jag vill göra det skriftligt men hur lång uppsägningstid ska han få etc?

Nåt annat man bör tänka på?

Hej,
Kolla med bonden ifall han kanske får eu-bidrag för att han brukar marken? Det kan man få även om man inte äger den, utan brukar den. Då jag själv är på G med att bygga hus o stall, så vet jag hur lång tid det tar i byråkratins kvarnar med förhandsbesked och bygglov etc. Så därför skulle du i princip kunna ge honom några månader. Men å andra sidan, så kanske han inte brukar marken över vintern? Eller har han djur som går där?
Annars kan jag rent spontant tycka att tre månader är väl en juste uppsägningstid? Rent juridiskt tror jag inte du behöver ge någon uppsägningstid eftersom det inte finns några skriftliga avtal, men det är ju alltid lättast att göra det på ett juste sätt. Ni blir ju dessutom grannar också.
Lycka till //Jezz
 
Sv: Säga upp arrendator

Om han får bidrag vet jag inte så det får jag leta upp han o fråga.
Grannar blir vi inte för han är en bit ifrån (vet inte vem han är, vet bara att han heter "Carlsson" eller nåt liknande o kommer o betalar för marken 1gång/år till min farbror)
Han slår hö/ensilage där så om jag säger upp han nu tills nästa sommar, tänkte ev vänta o börja bygga efter sommaren (ska utomlands o jobba ett tag först) så han kan då få slå sitt hö nästa år också.
Bygglov behöver jag inte för mitt hus så jag kan börja samma dag som han är färdig med sitt hö i såfall.
Om inte annat så kommer jag ju inte använda "all" mark till hus/trädgård utan kanske 250kvm så kan kan ju får bruka resten sas även om vi börjar bygga mitt i sommaren.

Bättre att han slår det som är sått så är det lagom att ta hem hästarna till hösten, har monsterstort bete på ett annat ställe så jag ska ha resten av åkern som vinterhage till 3 hästar (eller ja min häst o två ponnys)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 439
Senast: Korven
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 189
Senast: Bulldoozer
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp