Bukefalos 28 år!

Säga upp hyrhästen eller?

skjona

Trådstartare
Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma och jag tänkte rådfråga Buke .
Vår familj har två bra B-ponnyer ;hoppehästar varav vi hyr ut den ena till min flickas bästa kompis.
Båda hästarna står hos oss och vi sköter dem och betalar skoning,försäkring foder m.m. och flickan betalar en summa varje månad till oss.Hon rider ponnyn och har roligt med den ,flickorna har ju även kul ihop och rider varje dag,tränar ihop och tävlar ihop.

Tyvärr så har då den ponnyn min egen flicka rider drabbats av inflammation i framknäna och har därför stått på behandling en månad och vi vet inte riktigt hur tillfrisknandet går eftersom han dock är fjorton år och tävlad mycket.Något tränande eller hoppande innan jul är väl inte att tänka på......

Under hela den här tiden har min flicka inte haft något att rida på ,därför har jag funderat på att försöka hyra en ponny åt flickan ,samtidigt känns det ju fel att skaffa ännu en ponny hit när vi nu har en bra ponny till i full tävlingskondition.
Vill absolut inte göra mej ovän med dotterns kompis eller hennes föräldrar ,men tycker ni att det vore för osjysst att säga upp kompisens hyres kontraktet,har en månads uppsägningstid.?
.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Kan bara säga en sak. JA det är inte snällt av er att göra så. Troligen kommer det att påverka vänskapen mellan flickorna också om ni gör det. Så det blir till att göra en avvägnning om vad som är viktigast. Att er egen dotter har en häst att träna och tävla eller att hon har en kompis att vara med ihop med hästarna.
En medelväg skulle kanske vara att höra med flickorna om de skulle kunna tänka sig att dela ponny ett tag. Givetvis då med avdrag på avgiften som kompisen betalar idag.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Men om den andra hästen aldrig blir bra då?
Är det bara hon som har rätt att säga upp kontraktet och inte vi då ?Även om vi själva behöver hästen?
Kompisen har själv pratat om att byta upp sej till en större ponny,så hon kommer max att ha kvar vår ponny fram till våren.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tycker medelvägen låter som det bästa alternativet. Givetvis kan du inte stå och hålla en ponny för din flickas kompis. Säg att dem kan dela fram tills den andra hästen är frisk... Låter som en bra idé
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Isf är det ju en annan sak... Hur är det med din dotter? Börjar det bli dags fr strööre ponny där med?
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Nej,hon är bara elva och liten till växten så jag hade räknat att hon skulle platsa den maxade ponnyn tiden ut.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Kom precis på en ide!Vad tror ni om att låna den C-ponny vi har i tankarna ,som tyvärr inte är någon tävlingsponny men ändå en hyfsad häst.Då kan de ju turas om med vår andra tävlingsponny varannan dag?Till reducerad hyra givetvis.Då har ju båda någon att rida samtidigt som de har något att jobba med också.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag skulle nog försöka med medelvägen MEN ta ett "privat" samtal med den andra flickans föräldrar om att detta KAN va slutet för hennes hyrande av den andra ponnyn då den andra kanske aldrig blir bra... I detta samtal kan man ju även ta upp med dessa föräldrar att de kanske är läge för dem att se om de inte kan hyra en ny "egen" ponny till deras dotter som ni kanske kan stalla in i samma stall ändå så ni slipper den biten... Föräldrarna har ju ändå redan insett att det kostar att ha häst och är dottern intresserad kanske det är "time" för dem att se över ett mer "permanent" ponnyalternativ för dem.... Och de måste ju själva inse att hyr man så är det ju inte på livstid då ni som sagt inte har ponny för att er dotter inte ska kunna rida ;)

Och har ni tur så blir den andra frisk och slipper problemet :D
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tack!Vilka kloka och bra svar!!Var annars kan man få svar på kniviga frågor bums?
Försöker göra som du corzette sa.:)
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Ett litet men...

Tänk på att flickor i den åldern ofta är otroligt fästa vid SIN ponny, som de älskar över allt annat. Även om det är en fet åsna som vägrar hoppa om man så gräver ner bommarna.

Jag tycker faktiskt ni skulle träffas, föräldrar + flickor, säga som det är och fråga vad de själva tycker. Vem vet ni kanske blir förvånade.

Lycka till!
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Varför inte prata med tjejen som har hästen? hon kanske kan bli medrytatre 2-3 ggr i veckan istället?
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Har ni den ekonomiska och platsmöjligheten att låna c-ponnyn, så hade jag nog gjort det. Det är känsligt för flickor i den åldern både vänskapsmässigt och hästmässigt! dom älskar sina små ponnys! Din flicka kanske inte vill ta "kompisens" ponny?
Men ett samtal med föräldrarna och tjejerna borde väl vara den bästa vägen, så alla känner sig delaktiga i vad som än blir bestämt!! Även om dom bara hyr ponnyn av er så känns det nog väldigt skönt för dom att inte blir överkörda (även om du har rätt till det), utan vara delaktiga i besluten! Dom är säkerligen fullt medvetna om situationen dom också....
Lycka till och skriv hur det gick!! :)
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Det är ju totalt vansinningt att behöva låna/hyra nya hästar när man har dem själv, jag tror inte många skulle ha den ekonomiska möjligheten & framför allt ser jag det snarare som att hyrfamiljen i såna fall skulle utnyttja ägarna om de förväntar sig ngt sånt.Man kan inte krypa för alla mn har at göra med, då kommer man bli utyttjad när folk ser att de kan köra med en.
Nej jag tycker att tjejerna kan dela på hästen just nu men förvarna (precis som en tidigare skrev) att eran dotter kanske måste ta denna ponny, ni kan ju inte köpa in hur mkt som helst.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Men om den andra hästen aldrig blir bra då?
Är det bara hon som har rätt att säga upp kontraktet och inte vi då ?Även om vi själva behöver hästen?
Kompisen har själv pratat om att byta upp sej till en större ponny,så hon kommer max att ha kvar vår ponny fram till våren.


I så fall är det ju ett helt annat läge, tycker jag. Om jag var i din situation hade jag hur som helst avvaktat till din dotters ponnys konvalecens var över. Vem vet, den kanske går att rida som vanligt igen? 14 år är ingen ålder för en ponny och knäledsinflammation behöver inte innebära spiken i kistan på något sätt. Viktigt är dock att ponnyn får en lugn och genomtänkt igångsättning, prata med vet om träningsprogram!

Några månader utan ponny att rida är faktiskt ingen katastrof, tycker jag. Det är så det är med hästar - de skadar sig i bland och ridningen uteblir. Om den andra ponnyns ryttare ändå kommer sluta till våren, kanske det går lika bra att vänta ut det? eller, som någon skrev, föreslå att tjejerna ska dela. Då behöver inte din dotter vara utan ridningen helt trots att hennes ponny är skadad, och förhoppningsvis blir det inte någon som blir ledsen heller.

Att helt sonika säga upp ponny nr 2s ryttarinna, innan ni ens vet om ponny nr 1 blir frisk, tror jag är att bita sig själv i svansen. Det kvittar hur snällt ni än gör det - ryttarinnan och troligtvis även hennes familj kommer att bli ledsna och sårade och risken finna att vänskapen förstörs. Om det däremot står klart att ponny nr 1 inte kommer att kunna sättas igång alls igen tycker jag att det är ett helt annat läge, och i det läget tror jag också att ponny nr 2s familj förstår.

Och, som sagt, den bittra sanningen är att det är både roligt och jobbigt med hästar. Om din dotter tänker fortsätta med den här hobbyn kommer hon oundvikluigen ändå någon gång att drabbas av attplanerna går i stöpet p g a skadad häst.

Lycka till med alltihop!
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tack för alla era engagerade svar!Fick hem en lånad C-ponny igår till min flicka ganska orutinerad och inte så mycket riden men ändå.
Idag ska jag prata lite med kompisens mamma om hur det ska bli i framtiden och att det finns risk för att vår ponny kanske aldrig blir bra mer så hon vet.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Hur kan man låta bli?

Att INTE tänka i de banorna när man ser perspektivet att egna dottern är hästlös trots att man äger en passande ponny, eftersom den är uthyrd till en ryttare som dessutom börjar bli för stor är väl att i det längsta försöka förtränga verkligheten och göra sitt bästa för att INTE hantera problem innan man är mer eller mindre överkörd av dem?!

Att inse att det kan komma att bli problem, att inse att det är en delikat situation (tom ett "moralikst dilemma") och i förväg fundera på bästa sättet att hantera situationen, för att om möjligt undvika konflikter och sårade känslor, är väl tecken på mognad, förutseende, respekt osv osv som skjona bör ha all heder av!
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Hur kan man låta bli?
Att INTE tänka i de banorna när man ser perspektivet att egna dottern är hästlös trots att man äger en passande ponny, eftersom den är uthyrd till en ryttare som dessutom börjar bli för stor är väl att i det längsta försöka förtränga verkligheten och göra sitt bästa för att INTE hantera problem innan man är mer eller mindre överkörd av dem?! !

Det är just det som är-att den egna dottern just nu är utan ponny- OM det inte hänt-hade kompisen ändå varit så "akut för stor" så att de hade sagt upp hyreskontraktet ändå?:mad: :confused:
Eller kom det så lägligt nu när dotterns egna ponny skadats, och tanken att kompisen ändå SNART är för stor...
För mig låter det enbart som om de tänker för egen vinnings skull, inte på om dottern förlorar en bra kompis och ett bra ridsällskap pga föräldrarnas "goda vilja".


Att inse att det kan komma att bli problem, att inse att det är en delikat situation (tom ett "moralikst dilemma") och i förväg fundera på bästa sättet att hantera situationen, för att om möjligt undvika konflikter och sårade känslor, är väl tecken på mognad, förutseende, respekt osv osv som skjona bör ha all heder av!

Otroligt hur man kan tolka situationer olika...:eek:
Som frågan var ställd- eftersom den egna ponnyn var långvarigt skadad- så kan åtminstone jag bara tolka det som om de försöker reda ut situationen för sin dotters tävlande.

Iofs Ok om man inte har det moraliska dilemmat, men oj, vad det kan komma att riva upp känslor:cry: stackars kompisen och stackars dottern...
frågan är vilket som betyder mest, dotterns kompis eller dotterns "tävlingskarriär"...
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag tar faktiskt lite illa vid mej av att du påstår att vi hyr ut ponnyn för att tjäna pengar på den!:(
För det första hur kan du säga det utan att ens veta omständigheterna eller vad vi tar betalt av flickans föräldrar?:confused:

När vi redan köpt första ponnyn till vår flicka hittade jag på annons en B-ponny som jag tyckte verkade vara en utmärkt tävlingsponny till bra pris.Vi tipsade familjen som dock tyckte det var för dyrt och krångligt att köpa ponnyn,då beslutade jag mej för att köpa ponnyn och sedan hyra ut den till familjen för självkostnadspris,eftersom flickorna skulle kunna ha så roligt ihop då.Detta gjorde jag lika mycket för båda flickornas skull.!!
Jag står för alla kostnader såsom grovfoder,mineraler,kraftfoder,strö,hovslagare,försäkringar,hästutrustning,stallhyra.
Jag kör alltid flickorna till träning tävling m.m. i vår transport,samt hjälper båda med framhoppning peppning m.m.
Jag sköter båda hästarna ,släpper in och släpper ut mockar tar på täcken m.m.och kräver överhuvudtaget ingenting av flickan eller föräldrarna ,de kan bara komma och ha roligt med hästen.
Tycker du det är att utnyttja flickan och föräldrarna??????
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

klart du kan säha upp det,det är man äl medveten om att det kan hända om man hyr..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 424
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 165
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 467
Senast: LindgrenV
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 192
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp