Bukefalos 28 år!

Säker tillfällig belysning i stall

wrangler

Trådstartare
Jag vet att belysning i stall ska vara fast och godkänd.
Men finns det någon form av tillfällig belysning som är godkänd/har godkänd märkning? Typ sladdlampa med kåpa eller liknande.

Det handlar om nattbelysning som tillfälligtvis ska lysa upp för en övervakningskamera i fölbox. "Fast" så tillvida att den ska monteras på väggen/boxen men ej installeras så att säga. Finns det något som är godkänt för stall?

I lösdrift finns det vad jag förstår inget krav på att belysningen ska vara fast, så vilken "flyttbar" belysning är godkänd där? Samma borde ju kunna gå att använda tillfälligtvis i ett stall tänker jag?

Någon som fattar vad jag är ute och far efter? :cool:
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

den måste hålla den IP-klass som ett stall erfodrar, varken mer eller mindre. om du sedan har en sladdlampa som du hänger upp på en krok eller inte är inte så relevant.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Jo, men finns det sladdlampor eller annat lätt flyttbart med tillräcklig IP?

Dum fråga kanske men jag behöver ändå veta :D
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

jodå, det finns ju lampor som är av högsta klassning, dvs ip68 som innebär att du får ha de i sjön, så täta är de.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Jo...men det är ju en självklarhet :)

Även om belysningen är tillfällig så sätter jag den högt upp och naglar fast sladden hela vägen.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Hovslagaren brukar ha med sig en behändig halogenlampa, finns säkert något motsvarande på tex Jula. Där står ju ip-klassningen också.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Halogenstrålkastare kan bli jättevarma, att lämna en sådan i ett stall är inte godkänt! De får bara användas utomhus, i gårdsverkstäder och liknande.

Det är inte bara IP-klassen som ska vara rätt (minst IP54 i stall), eftersom det är en dammig miljö så ska armaturen vara D-märkt vilket innebär att temperaturen på ytterhöljet blir max 90 grader vid normal drift. Om armaturen monteras på brännbart underlag ska den även vara F-märkt.

Här står det ingenting om ev D-märkning, men någon av de här kanske kan fungera?

http://www.jula.se/arbetsbelysning-ip54-128467
http://www.jula.se/arbetsbelysning-ip54-3x24-w-128466
http://www.jula.se/arbetslampa-led-6-w-ip54-128497
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Tack! Precis ett sådant svar jag sökte!

Skit att dom inte har skrivit ut D och F märkningen där då!
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Tyvärr är nog så i de flesta fall att står det inte D eller F så klarar inte armaturen de kraven heller. Det är ju en klar försäljningsgrej att skriva ut det om det finns. Det är ju nästan bara häst och fjäderfästall som kräver så högklassning.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Nu vet jag inte IPklass på denna men harald nyborg säljer en armatur som jag inte hittar på nätet. Den är lågenergilysrör- alltså inte halogen. Inplastad men inte galler framför "glaset" med stickkontakt.
Fast den lyser väl skarpt för att vara nattbelysning.

En annan grej jag tänkt på ät att jula och harald säljer tillsynes samma armatur med olika ipklassning... vad skiljer då?
http://haraldnyborg.se/bigimages/6817.jpg på harald 44 och jula 55. men jag hittar den inte på jula idag bara för det....
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

min gamla pony behöve rmer ljus i hans box, vi renoverar stallet och kan inte få upp alla lampor på ett bra tag (måste byta ut taket). får man ha en lampa i en box eller direkt utanför om hästen inte kan nå den (liten b/stor a ponny), vad är kraven? plast?galler försedd? ljus styrka?
det är bara så att han ska kunna se var höet ligger, han har börjat att se sämre då han kommer in i boxen. 28år gammal och ett blått + ett brunt öga.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

Du får ha lampa i stallet om den håller lägst IP klass 54 och är D-märkt. Hur den sedan ser ut spelar mindre roll. Men den ska antingen vara gjord så eller sitta så att hästen inte kan skada sig på den eller komma åt att ta ner/ ha sönder den.
 
Sv: Säker tillfällig belysning i stall

tack, ponnyn vill ibland inte gå in i boxen pga att den är lite mörk. ska åka köpa en lampa till honom i morgon^_^
 

Liknande trådar

Anläggning Hur har ni löst placering av lyse och vad har ni för lampor, lysrör? Hur har ni räknat ut dimensioneringen på ventilationen, har ni...
Svar
5
· Visningar
3 565
Senast: mian
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att bygga ett stall. Hästarna är tänkta att gå på lösdrift och kommer såklart få ett godkänt vindskydd där. Men...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: lady_vip
·
V
Hästmänniskan Min stallkompis har en nära bekant som är bonde och som nu tänker bygga ett stall. Eventuellt ska jag också flytta dit när det blir...
Svar
16
· Visningar
3 889
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp