Bukefalos 28 år!

Sälja 6 veckors kattungar

aemaria

Trådstartare
Mamma såg en lapp på affärn här i byn förra veckan där nån jävla idiot försöker sälja kattungar som är bara 6 veckor :cry: :( :mad:. "De klarar sig jättebra själva" hade de skrivit.
Man har ju god lust att ringa upp och fråga vad 17 de håller på med. 8 veckor har man ju sett, men 6???!!!!!


//a
 
Kan du inte ringao ch prata med dem, förklara att kattungarna inte är tillräckligt utvecklade och fortfarande behöver sin mamma trots att de kan äta själva. Ibland önskar jag att all form av husdjursuppfödning skulle kräva licens...
 
Grrr... :devil: Vilka smarthuvuden.
Vad jag vet så behöver katter 10 veckor hos mamma för att vara ordentligt förberedda inför livet.
 
en kattunge skall inte lämna sin mamma före 12 veckors ålder.
du får tex inte sälja en raskatt seriöst under 12 veckors ålder
 
Jag blir alldeles matt och svag!! Men jag tycker att du är heltuff som lägger dig i!! Man måste lägga sig i ibland, men jag blir så trött ibland. Det finns så mycket folk som är självutnämda experter på katter. Nu är katthemmen överfulla med hittekatter igen, precic som det har varit varje sommar och höst. Och det är jättesynd om mina katter för att de måste gå i band!! Vi bor nära en stor väg. Nej nu blev jag bara gnällig. Jag hoppas att du lägger dig i och ringer.
 
Oftast är det väl blandraskatter som säljs så tidigt? Folk som vill bli av med katterna snabbt.´De som har raskatter är väl oftast lite mer kunniga.

Våra blandisar hämtade vi vid 13 veckor, vi hade kunnat ta dom vid 11 då de totalt ignorerade mamman och vice versa. Men vi väntade lite till.
 
de som säljer raskatter vill ha kvar de till 12v för att de ska se om de är av utställningskvalite osv

det beror ju på situationen, klart man inte ska sälja kissebebisar om de inte är redo att flytta, men om de tex är födda i ett stall o alla bara sparkar på dom o ingen ger som mat så kanske de får de bättre hos sin adoptivmamma. :idea:
 
Det har inget att göra med utställningkvalitet, utan beror enbart på att katterna i sverak måste vara färdigvaccinerade när de säljs. Man garanterar aldrig att en katt kommer bli bra till utställning, i min ras tex kan det dröja ända tills två års ålder innan man vet om katten kommer bli en stjärna eller inte.
Bor kattungarna där de verkligen inte är önskade är det bättre att avliva dem än att låta dem flytta när de bara är bebisar.
 
de som säljer raskatter vill ha kvar de till 12v för att de ska se om de är av utställningskvalite osv

det beror ju på situationen, klart man inte ska sälja kissebebisar om de inte är redo att flytta, men om de tex är födda i ett stall o alla bara sparkar på dom o ingen ger som mat så kanske de får de bättre hos sin adoptivmamma. :idea:

Att kattungar skall lämna sin mamma vid 12 veckors ålder har inget med ras eller kvalitetsbedömning att göra. Det beror helt enkelt på att kattungar mellan 8 och 12 veckors ålder lär sig mycket socialt beteende, det är då de lär sig att vara katt s a s.

Ingen uppfödare kan uttala sig om "kvalitén" på en 12 veckor gammal kattunge. Man kan avfärda den för utställningen om den har fel färg eller teckning, men om den ser ut som rasen skall göra kan man inget säga förrän katten är vuxen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
867
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 755
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 261
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp