Bukefalos 28 år!

Sälja häst

Julienne

Trådstartare
Börjar med att säga att om tråden ligger fel får mod gärna flytta den..

Jag ska sälja en häst och har hittat en perfekt köpare. Hon har ledig plats i sitt stall from den 25/10 men kan inte betala förrän hon fått en eller fler av sina nuvarande såld. Hon har dock spekulanter på bägge.

Hon sa förslag att man kan sätta ett sista betalningsdatum.


Då till frågan; hur ska jag formulera ett papper som styrker detta för att inte riskera bli av med hästen utan pengar..
Jag vill jätte gärna att hon hämtar hästen innan månadsskiftet då hon innebär extra arbete och extra utgifter för mig. Jag tror inte att köparen skulle vilja lura mig, hon bor någon mil ifrån mig och har ett litet stuteri men ändå.

Kan man bara skriva nåt typ att härmed köper *** hästen Isabelle till priset av ****kr som ska vara betalt senast ****.
Eller bör man lägga till något? Kanske något att om betalning inte är gjord får jag hämta tillbaka hästen eller att det blir extra ränta då eller nånting?

:crazy:
 
Sv: Sälja häst

Det låter som en onödig risk.

Köpt vara ska vara betald, jag skulle aldrig diskutera det.

Antingen är du villig att låna ut hästen ex på foder till henne tills hon har råd att köpa (då kan du hämta hem den om pengarna aldrig infinner sig) eller också väntar du med att låta henne ta hästen.

Vill hon gärna ha hästen men inte har pengarna och du kan avvara kan hon väl lägga handpenning, ni skriver köpeavtal som ska fullföljas ett visst datum och är det inte gjort då tillfaller handpenningen dig och du får sälja hästen till nästa. (jag skulle däremot inte släppa hästen från mitt stall om den inte var full betald men det är ju jag det)
 
Sv: Sälja häst

Det ger ingen mer säkerhet med fodervärdsavtal. Det du minimum ska skriva ( rekommenderar att du väntar med försäljning tills du får pengar) är att du äger hästen tillls dess full betalning erlagts och sätta ett slutdatum. Det låter dock som du kommer att få problem att få pengar alls med denna köparen.
 
Sv: Sälja häst

Jag skulle ha krävt en handpenning samt ett datum för sista betalningsdag som säljare. Och fullföljer man inte dealen, ta tillbaka hästen och behållt handpenningen.
Bra hästköpare växer ju inte på träd, så var rädd om denna :-)
 
Sv: Sälja häst

Jag skulle ha krävt en handpenning samt ett datum för sista betalningsdag som säljare. Och fullföljer man inte dealen, ta tillbaka hästen och behållt handpenningen.
Bra hästköpare växer ju inte på träd, så var rädd om denna :-)

Det är lite så jag känner också. Hon är vad jag tror perfekt köpare till min häst. Nackdelen är väl att jag inte har rätt att bara hämta hästen även om hon inte betalar. Jag tror dock inte att det ska vara något bekymmer men man kan ju aldrig lita 100% på folk..
 
Sv: Sälja häst

Sälj till någon annan som har pengar, eller be människan ta ett lån!! .. tvekar du kan du bara söka runt på alla X-antal oändliga trådar här om vilka problem du kan få.
 
Sv: Sälja häst

Jag ska sälja en häst och har hittat en perfekt köpare. Hon har ledig plats i sitt stall from den 25/10 men kan inte betala förrän hon fått en eller fler av sina nuvarande såld. Hon har dock spekulanter på bägge.

Jag förstår inte varför du ska släppa iväg din häst under de premisser som du beskriver. Om hon inte får sina sålda då?

Och jag förstår inte varför hon tycker att du ska agera bank åt henne? Hon kan ju själv ta ett lån, betala dig, och betala av lånet när hon får sina hästar sålda. Är hon kreditvärdig kommer hon inte att ha några problem med att få ett lån, är hon inte kreditvärdig så kanske hon inte ska få köpa din häst.
 
Sv: Sälja häst

Jag förstår inte varför du ska släppa iväg din häst under de premisser som du beskriver. Om hon inte får sina sålda då?

Och jag förstår inte varför hon tycker att du ska agera bank åt henne? Hon kan ju själv ta ett lån, betala dig, och betala av lånet när hon får sina hästar sålda. Är hon kreditvärdig kommer hon inte att ha några problem med att få ett lån, är hon inte kreditvärdig så kanske hon inte ska få köpa din häst.

Varför? Jo för att jag tycker hon verkar ha det perfekta hemmet åt min häst helt enkelt så jag vill gärna att hon ska ha hästen.

Min fråga va inte ska jag eller ska jag inte sälja till denna människa utan jag sökte ett förslag på hur man kan skriva nåt bra helt enkelt.
 
Sv: Sälja häst

Vis av erfarenhet säger jag bara: gör det inte! Svensk lag säger nämnligen att om hon har betalt handpenning så har hon äganderätten och kan sälja hästen vidare utan att betala dig. Att behålla passet är ingen säkerhet, det finns okunniga köpare som köper hästar utan pass.

Jag drog en liknande historia genom tingsrätten, och blev både pank, frustrerad och utmattad på kuppen.

Du får tyvärr inte baara åka och hämta hästen om den inte betalas, då räknas det som hemfridsbrott. :banghead:

Så du skall absolut se till att hästen är betald innan den lämnar gården. Sen hur hon lånar ihop pengarna är hennes sak.
 
Sv: Sälja häst

Passet i sig är ingen värdehandling, och det ska ALLTID följa hästen (utom vid ridturer, annars alltid).

Ägarbeviset är däremot en värdehandling.
 
Sv: Sälja häst

Ja jo men jag tänkte att eftersom dom bara bor ett par mil ifrån varandra så kanske det inte är ett problem. Eftersom det ska kunna visas upp inom ett par timmar.
 
Sv: Sälja häst

Det gäller enbart om man t ex är ute och rider. Passet ska finnas där hästen finns.

Att ägaren "behåller" passet påverkar inte chansen att hämta hem hästen, står ju inte att hästen måste finnas vid passet utan passet vid hästen...
 
Sv: Sälja häst

Det är som gjort för problem.

Hon är en person med det perfekta hemmet åt din häst, säger du. Har du varit där? Låter som en skicklig manipulativ människa som sålt in sig själv bra. En person som vill köpa häst men inte har några pengar tycker inte jag låter som en sund människa.
Dessutom är marknade SEEG som sirap så hur ska hon få sina sålda. Nej, du bör ha hästen hemma. Luktar skumt lång väg.
 
Sv: Sälja häst

Håller med Fio - varför ska du vara bank åt henne ? Hon får väl ta ett lån på den regelrätta banken , är ju inte rocket science .
 
Sv: Sälja häst

Jag instämmer med alla andra, lämna inte ifrån dig hästen förrän den är betald.
Det är sååååååå många som blir lurade på det viset varje år, gör dig själv en tjänst och bli inte en av dem.

Vill du vara schysst mot köparen, låt denne lägga handpenning på hästen och sätt ett sista datum som hästen ska vara hämtad och fullt betald.
Låt köparen betala tex 1 mån stallhyra för att du håller hästen åt hen så svider det inte lika mkt för dig.
 
Sv: Sälja häst

Jag hade själv inte lämnat bort en häst utan att få betalt.

Men, om du nu vill lämna hästen till henne, så upprätta ett fodervärdsavtal där hon förbinder sig att betala x antal tusen kronor/månad i hyra. Skriv ett sista datum då resterande ska vara betalt.
De pengar som hon betalt i hyra räknas sedan av när hon betalar resterande köpesumma.
Om inte hästen är fullt betald vid det datumet tar du hem den, och de pengar hon betalt i hyra behåller du.
 
Sv: Sälja häst

Fast snacka om rörigt ? Och om hästen då skadar sig under den tiden tex ? Lär komma hem direkt igen osv ...
 
Sv: Sälja häst

Skulle en mod kunna ta bort tråden?

Får tyvärr inte svar på min fråga utan annat. Även om det är av god mening så var det inte detta jag frågade om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 599
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Jag ska nu för första gången sälja en av mina hästar. Pga gammal skada som köparen känner till säljs han billigt. Jag vill skriva in i...
2
Svar
22
· Visningar
2 922
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp