Bukefalos 28 år!

Sälja häst

Sv: Sälja häst

ett tips när man ska lämna något (hästen eller annat) på avbetalning eller betalning vid ett senare tillfälle är att man ringer skatteverket och frågar om den potentiella köparens personnummer - namn och adress brukar behövas för att personnumret ska kunna sökas fram. Sedan ringer man till Kronofogden och frågar om personnumret har några skulder eller ansökningar om betalningsföreläggande hos Kronofogden. - Finns det ansökningar mot personen så vet man i alla fall om det och man vet också att personen inte kan eller vill betala vissa skulder.
 
Sv: Sälja häst

KL

Jag och köparen har kommit fram till ett sätt vi ska skriva på och att jag kommer behålla ägarbeviset tills hon betalat. Hon kommer betala en handpenning på 1/4 av priset när hon hämtar hästen och resten kommer vi skriva ett datum på. Jag kommer vilja sätta 1mån efter att hon hämtat hästen. Det kommer också stå att jag har rätt att ta tillbaka hästen om hon inte betalat i tid.
Det är inte mycket pengar det handlar om och vi bor på ett sådant ställe där man är lite mer ärliga än ex sthlm och andra stor städer, dummar man sig här så vet snart ALLA om det och det är det knappast värt för dessa pengar.

Så jag känner mig lugn och trygg i det avtal vi kommer skriva och jag är övertygad om att hästen kommer få det kanon.
 
Sv: Sälja häst

Intressant för att ALLA oseriösa hästhandlare och köpare samt säljare jag känner till/mött ALLTID bott i småhålor, landet och en god bit ifrån Sthlm, Gbg och Malmö :p
 
Sv: Sälja häst

Falska rykten sprids lika snabbt som sanna och det är svårt att skilja på vad som är sant och inte.
 
Sv: Sälja häst

Fast den stora majoriteten av hästskojare är allt annat än anonyma. Många är stolta över sitt yrke och sin framgång och syns rätt ofta både här och på andra sajter.

Skamgräns är som sunt förnuft. Skiftar från person till person.
 
Sv: Sälja häst

Absolut, men detta är ju en helt vanlig privatperson som inte har för hobby att lura folk..

Skulle vi kunna låsa/ta bort tråden innan den flippar ur? Jag har fått mitt svar och vi har kommit fram till något bra avtal och denna diskussion kommer inte att leda någonstans mer.
 
Sv: Sälja häst

man äger inte en tråd bara för att man har startat den.

För övrigt så är det ganska stor skillnad på att säga att det är enklare att vara anonym i en stor stad än att påstå att man är ärligare där du bor än i Stockholm.
 
Sv: Sälja häst

Kanske för att jag också bott där. Och nej alla är absolut inte oärliga.. Men det är bra mycket enklare att vara anonym i en stor stad än i en liten stad..

Fast det handlar inte om anonymitet. Det handlar om personers moral. Jag vet flera tvivelaktiga hästhandlare som alla bor på små orter eller på landet. Ingen av dem gör särskilt schyssta affärer men ändå fortsätter folk att göra affärer med dem. Jag vet även väldigt många privatpersoner som gärna gör sig en hacka på oärliga affärer. De skiter fullständigt i om folk pratar om dem och om de får dåligt rykte. Det finns ändå alltid människor som vill göra affärer med dem. De skrattar hela vägen till banken och är nöjda med det.
 
Sv: Sälja häst

Ja? Visst är det konstigt?? Jag har funderat mkt på det.. jag känner till flera riktiga hästskojare i mitt distrikt och blir förvånade att dom överhuvudtaget kan sälja en häst idag.. känns som dom lurat hela landet redan.. men ändå trots att folk vet om hur dom är så köper dom häst av dom ... och blir såklart lurade O_o

Jag börjar tro att folk VILL bli lurade.. att det är lite fräckt eller nått??

Extremt märkligt.
 
Sv: Sälja häst

Du vet, det är då det "berömda" menet kommer in. Jo jag vet att xx är yy, men hästen verkar vara precis den rätta så jag chansade.
 
Sv: Sälja häst

Ja? Visst är det konstigt?? Jag har funderat mkt på det.. jag känner till flera riktiga hästskojare i mitt distrikt och blir förvånade att dom överhuvudtaget kan sälja en häst idag.. känns som dom lurat hela landet redan.. men ändå trots att folk vet om hur dom är så köper dom häst av dom ... och blir såklart lurade O_o

Jag börjar tro att folk VILL bli lurade.. att det är lite fräckt eller nått??

Extremt märkligt.


Det här galet intressant! För jag vet också några här i mina trakter(på landet!!!) som är ena extrema skojare. Har lurat folk till förbannelse på pengar, med falska veterinärintyg osv osv.. Åkt dit för det(suttit i fängelse), alla vet om att dom har en kompanjon som dom hjälps åt med. När den ena åkt dit så står den andra som ägare på hästarna och tvärtom.

Googlar man på dessas namn så kommer det upp GALET mycket skit, men dom lyckas ändå fortsätta sälja hästar.... :eek::banghead:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 752
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 378
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 586
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Jag ska nu för första gången sälja en av mina hästar. Pga gammal skada som köparen känner till säljs han billigt. Jag vill skriva in i...
2
Svar
22
· Visningar
2 900
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp