Sälja och köpa ny

A

artchie_1997

Nu kommer det en lång tråd som jag hoppats att åtminstone nån orkar plöja igenom och kanske också ge ett gott råd.

Till saken är att jag har ett halvblod, 9 år, 177 cm hög som jag haft i tre år. Alltså gick jag i nian när jag fick denna häst. Egentligen ingen häst för mig, det inser jag nu. Men efter tre års envist arbete så går det faktiskt att hantera hästen, han har lugnat ner sig avsevärt om man jämför med grodan som han var förr. Han klarar tom att stå själv i stallet nu, så länge det inte kommer en häst som därefter går igen. Det där med att bli lämnad är väldigt jobbigt.
Vi har lärt oss tillsammans och det har i höst gått väldigt bra på träningarna. Men, han har ju fortfarande sitt temperament och nervösa läggning kvar. I skogen är han nästan omöjlig. Hoppar och studsar och är så pigg man bara kan bli. Är väldigt speciell att rida.
Nu har han börjat kasta med huvudet igenb som han gjorde i början, ska kolla tänderna på honom.
Men nu till problemet:
Förra måndagen red min kompis honom på en hoppträning, och det gick bra! Den första person som kunnat rida honom förutom jag själv. ( Måste ändå tillägga att det är inte många jag vågat sätta upp på honom...)
När jag satt där och tittade så kände jag att jag vill inte hålla på med detta mer. Det är skitkul, det går inte att förneka.
Men jag går på ett hästhållningsgymnasium och där har jag valt inriktning Körning. Hade aldrig kört i hela mitt liv när jag började där, men nu har jag verkligen fastnat.

Jag vill ha en lugn, stabil körhäst. Och det kommer min häst aldrig bli. Han skulle tycka det var roligt att få göra nåt nytt, han är himla lugn när han tömkörs. MEN; så får han nåt av sina ryck som han får ibland. Och då är han farlig. Han är ju inte liten heller. Det skulle vara en livsfara att sitta i en vagn bakom honom då. Han är gudasnäll, men med för mkt energi. Och för mkt humör, är det jobbigt så protesterar han, rejält.

Nu till dilemmat; ska jag sälja min häst? Jag tycker om honom väldans väldans mycket. Men jag känner att jag har tragglat med honom i tre år, det har gett resultat. Men det är dags att gå vidare, och det vill jag göra inom körningen.
Mina föräldrar stretar emot lite med att köpa en ny häst efter Artchie. De tycker inte det är nån mening eftersom jag tar studenten i vår och sen kanske inte har tid med nån häst. Och visst har de rätt. Jag har två andra hästar som står här hemma när jag är på skolan. En gammal d-ponny och en shettisåring. Ponnyn är för gammal för att jag vill göra mig av med honom, och shettisen är sällskap som ska köras in. Men det dröjer ju ett tag till.

Så, hjälp nu; hur hade ni gjort?

Tack för all hjälp!
 
Sv: Sälja och köpa ny

Ja..intressant häst du verkar ha. En liten chans finns att han slutar göra dumheter i vagn. En vagn brukar ha den inverkan, att de tänker framåt och inser begränsningen med skaklar på båda sidor. Men är det värt att chansa-nej.

Vill du SATSA på körningen så köp en välhanterad ridhäst/unghäst (antar att du är en duktig hästmänniska) och skola in den på körning, eller en färdig körhäst av valfri ras såklart.

Ska du tävla seriöst, och satsa på högre klasser ska du antingen ha en ponny med bra steg, eller en häst av varmblodstyp med gång. Halvblod mfl. (dressyrhästar) Då slipper du ha rasen emot dig på tävling, och du kan dessutom tävla kanske framgångsrikt i både hoppning o dressyr bredvid.

Hör runt hos tränare om potentiella körhästar.

Ja, så hade jag gjort.

Lite nyfiket undrar jag vem som kommer köpa din artchie :)
 
Sv: Sälja och köpa ny

Jag tror inte att det kommer bli så himskans mkt tävlande då vi inte har råd med nån transport. Men man vet ju aldrig.
Att köra in en häst blir nog inga problem, då vi kör in hästar på skolan och har gått unghästutbildning. Har hittat en shirehäst som är riden oxå som jag fastnat för. Gillar stora hästar.

Haha, ja vem vågar köpa honom? Men med rätt ägare skulle de kunna gå hur långt som helst. Är jättesnygg och har personlighet till tusen.
( Låter nästan som om jag skriver annonsen här ;) )
 
Sv: Sälja och köpa ny

Det där känner du ju själv bäst...

Men om det är ett okej att sälja häst du vill ha så säger jag JA! Det är dags att vi inser att det faktiskt är OK att sälja en häst när det känns som att man hamnat i ett långvarigt stillestånd.

Du borde absolut satsa på det som känns bra för dig. :bump:

// M
 
Sv: Sälja och köpa ny

Ska vi byta ;)
Jag har en häst som passar utmärkt framför vagnen men jag vill rida dressyr :crazy:
Velar fram och tillbaka dagligen för jag vet inte hur jag ska göra :( å det är inte lätt att sälja sin kompis :cry:
 
Sv: Sälja och köpa ny

Umaning tackar jag inte nej till.
Stoet som jag hade under tiden Halvblodet var utlånad var en utmaning i sig, har du inte sett vår skuttfilm? :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 162
Senast: Sel
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Rosett
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 262
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp