Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

F

Fialotta999

Har nu hittat köparen till min häst och han har muntligen sagt att han vill ha hästen och vi är muntligt överens om priset.

Frågor:

Vi skall boka tid för besiktning nu i veckan men skall jag skriva kontraktet redan nu eller bara begära handpenning?

Har tänkt att jag skall stå för gårdsbesiktning men vill han ha något annat får han stå för det själv är det praxis?

Skulle helst vilja skriva kontraktet nu innan så man är överens om allt. Men att man låter datum för besiktning vara tills vi vet när det kommer att ske eller?

Berätta hur brukar ni gå tillväga?
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Jag tycker det är vettigt att skriva ner det ni är överens om muntligt. Annars är det lätt att det blir tjafs längre fram.

I kontraktet går det ju bra att ange att handpenningen ska vara betald till konto xxxxxx senast xx-xx-xx, annars avbryts köpet. Resterande köpeskillning erläggs (och så fyller ni i vad ni kommer överens om).
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Låt säga nu att vi kan träffas på torsdag nästa vecka då borde jag kunna begära in handpenning nu från köparen på 10% och begära att han skall ha bokat besiktning tills på torsdag så vi kan skriva färdigt kontraktet då??
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Ska du sälja på avbetalning eller varför handpeng?
När jag köpte min så var överenskommelsen full betalning,
OM hon gick igenom utan anmärkning vid besiktningen
besiktningen var en gårdsbesiktning hos säljaren
som jag beställde/betalade
hade hon mot all förmodan inte gått igenom så
hade hon bara stannat kvar hos säljaren.

Hon var helt utan anmärkning så jag belade hela summan
och kontrakt skrevs i samband med besiktningen
och så var allt klart liksom.
Hon fick dock gå kvar hos säljaren i en dag, (utan kostnad)
medan jag fixade transport och sånt.
Enkelt inget krångel från någon.
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Jag tycker i o f s att det är sent att betala handpenning, men så snart som möjligt. Jag håller aldrig en vara till någon om de inte lägger handpenning, och handpenningen låser bara affären MAX 10 dagar. Under den tiden slutar jag inte annonsera, utan det är bara en "paus" i försäljningen.

Efter 10 dagar kräver jag alltså att köparen ska genomföra affären och ha vidtagit de besiktningar köparen är intresserad av att göra (ligger alltså i köparens intresse att se till att få fart under skosulorna).

Var också tydlig med att om handpengen brinner inne (tillfaller dig) om köparen hoppar av. Oftast så är ju avtalet att handpenningen återbetalas om varan har något fel som inte redovisats innan handpenningen lades. Vilket alltså innebär att ni bör fundera över vad som händer om veterinärbesiktningen inte är UA.
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

När köparen har bestämt sig tycker jag att handpenningen ska betalas omgående. Det händer ju att man har flera spekulanter och när en har bestämt sig, meddelar man ju dom andra och ställer in visningar, vilket innebär att dom då går vidare och kollar på annat.

Skulle det sen visa sig att hästen inte går igenom besiktningen eller om något viktigt tillkommer som inte var känt när köparen bestämde sig - får köparen tillbaka handpenningen om h*n drar sig ur. Om köparen däremot drar sig ur utan godtagbar anledning, behåller säljaren handpenningen som skadestånd för att man kanske förlorat andra köpare och liknande.

Jag brukar skicka kontrakt för påseende ganska omgående via mail så att man är överens om villkoren och sen skriva ut dom och skicka per brev för underskrift. I kontraktet står vad som gäller om hästen inte går igenom besiktningen. Slutbetalningen brukar ske vid leverans.

Det bästa och säkraste sättet för båda parter tycker jag.
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Jag ger mig låter väldigt vettigt, värken säljaren eller jag tänkte dock så
men jag ringde vet. i och för sig direkt efter provridningen och bokade dag medan säljaren stod bredvid, så vi ansåg nog båda att jag var helt säker:D
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Tackar för svaren. Allt verkar så lätt när jag läser era svar :)

Nu till kontraktet: Under förutsättning, kryss ja eller nej:

Så som förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras utan reservationer enligt den fullständiga försäkringsformen A1 eller motsvarande till fulla köpeskillingen inom en månad efter leverans: Här har jag strukit och ändrat till vid leverans massor kan hända på en månad…
Om denna förutsättning ej uppfylles skall köpet återgå och köpeskillingen skall återbetalas. Köpet skall återgå även om försäkringsbolaget i efterhand åsätter försäkringen reservation pga fel som förelegat eller påbörjats före köpet. Allt så vad menas här. Jag förstår att köpet återgår om de inte kan försäkra hästen till köpeskillingen om de nu vill försäkra i det beloppet, men allvarligt hur många har sina hästar försäkrade till beloppet som man köpte hästen för?? En bra försäkring är väl den som har bra veterinärvård! Kan försäkringsbolaget säga att försäkringen inte skall gälla här om ev. fel har funnits innan köpet men inte har framkommit i besiktningen?
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Ja, försäkringsbolaget kan sätta reservationer om de finner att felen förelåg innan försäkringen tecknades/höjdes. Jag tycker det är självklart att köparen ska kunna skydda sin investering genom fullvärdesförsäkring om så önskas, det är ju främst en premiefråga för den som äger hästen.

Är hästen försäkrad idag? I så fall hade jag satt som krav att den försäkringen behålls under hela reklamationstiden.
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

Har nu hittat köparen till min häst och han har muntligen sagt att han vill ha hästen och vi är muntligt överens om priset.

Frågor:

Vi skall boka tid för besiktning nu i veckan men skall jag skriva kontraktet redan nu eller bara begära handpenning?

Har tänkt att jag skall stå för gårdsbesiktning men vill han ha något annat får han stå för det själv är det praxis?

Skulle helst vilja skriva kontraktet nu innan så man är överens om allt. Men att man låter datum för besiktning vara tills vi vet när det kommer att ske eller?

Berätta hur brukar ni gå tillväga?



Jag säljer en hel del hästar och har även ett samarbete med en annan tjej som hållt på långt innan mig.

Vi begär alltid handpenning innan besiktning (Gårdsbes upp till 50.000 - hästar över 50.000 klinik) för är det så att dom drar sig ur innan bes eller om hästen går igenom och dom ändå inte vill ha den så har du ändå handpenningen. Men om det är så att hästen inte går igenom så ska handpenningen betalas tillbaka.
 
Sv: Sälja vi vilken ordning gör man saker och ting....

En fras jag tveklöst skulle lägga in i avtalet är :
om tvist uppstår kan endast hästens köpeskilling komma att processas om.
På det sättet kan du inte måsta betala 10 tusentals kronor extra om ngt uppstår och du måste köpa tillbaka hästen vilket händer vid reklamationer etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola. Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp