Bukefalos 28 år!

"Säljs i befintligt skick".

kopparberg

Trådstartare
Men finns det över huvud taget när det gäller försäljning/köp av häst? Vill minnas att det inte gör det?

Har läst om Kronofogdemyndigheten som säljer hästar, de skriver så i annonserna.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

kopparberg skrev:
Men finns det över huvud taget när det gäller försäljning/köp av häst? Vill minnas att det inte gör det?

Har läst om Kronofogdemyndigheten som säljer hästar, de skriver så i annonserna.

Så står det i mitt handskriva köpekontrakt av min första häst. Vi fick henne till knappt slaktpris och med väldigt kort varsel. Oavsett vad veterinärbesiktningen fann för fel och skavanker så förändrade det inte priset, de skulle inte ta hästen tillbaka osv. Vi var överens om de villkoren. Om det funkar rent juridiskt vet jag inte, men så skrev säljarna i alla fall.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

kopparberg skrev:
Men finns det över huvud taget när det gäller försäljning/köp av häst? Vill minnas att det inte gör det?

Har läst om Kronofogdemyndigheten som säljer hästar, de skriver så i annonserna.

Har inget svar på din fråga men vill tillägga att oftast står det att hästarna är veternärbesiktigade innan, så det måste väl vara det befintliga skicket som räknas, för det är ju inte det samma som att de är ua rakt igenom protkollet.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Men det var om det gällde rent juridiskt som jag undrade.
Annars är ju kontrakten enbart på säljare/köpares goda vilja och moral.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Men jag tänkte på de sk dolda felen. Tex så får ju inte en köpare automatiskt tillgång till om hästen ersatts för ngn skada från en försäkring. Inte heller får man ju tillgång automatiskt till om hästen behandlats för ngt på en klinik.

Tex om hästen säljs som hopphäst (har sett sådan annons i Ridsport), och det ett halvår senare vägrar hästen hoppa, och det visar sig att hästen har spatt, vilket finns dokumenterat hos ngn klinik. Med en "vanlig" säljare så kan ju köpet i sådant fall gå tillbaka. Men hur funkar det om Kronofogden var säljaren?
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Om jag inte missminner mig är det så att KFM säljer för annans räkning s a s och då denne någon inte kan hållas ansvarig för hästen då den tagits som likvid eller liknande, är det hållbart juridiskt.

Masse kan säkert svara om hon kommer in i tråden.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

När man köper en vara av kronofogden, har man ingen som helst reklamationsrätt. Eftersom det inte är kronofogden som är den direkta ägaren, detta står tydligt i annonser. Och det är verkligen rekommendeabelt att gå in på kronofogdens sida och läsa om reglerna för exekutivt försäljning.

Här är det ett måste av köparen att undersöka varan/hästen väldigt nogrannt före köp. Och undersökningsplikten väger oerhört tungt på köparen vid dessa tillfällen.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Det är som Boj skriver att när en myndighet, i det här fallet KFM, säljer något som i det här fallet för annans räkning eller som t ex tull/polis säljer något som de tagit i beslag så gäller inte de vanliga konsument reglerna även en del andra saker blir undantagna vid sådanna försäljningar.
Likadant så gäller inte de reglerna om man köper något på auktion. KFM säljer ju ofta på just auktion (exekutivauktion).

Om en privatperson säljer till en annan privatperson eller en näringsidkare säljer till en annan näringsidkare så kan man om båda parter är överens avtala om att varan ska säljas i befintligt skick. Då gäller det även juridiskt.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Jag skulle precis säga att det är konstigt att Kronofogden får sälja häst i befintligt skick när vi vanliga inte får det (åtminstone vad jag hört...)Vad gäller egentligen?Jag har alltid hört ett kacklande om att det spelar ingen roll om du skriver befintligt skick för det gäller inte på en häst ändå...
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Det är nästan bara när det är konsumentköplagen som gäller vid affären som inte i befintligt skick gäller, för den lagen är som det kallas tvingande.
Alltså när en privatperson köper något av en näringsidkare så gäller konsumentköplagen. Den gäller inte när en privatperson köper av en annan privatperson eller en näringsidkare köper av en annan näringidkare då gäller istället köplagen som inte är en "tvingande" lag.

Att konsumetnköplagen är "tvingande" betyder att man inte kan avtala bort något som är till fördel för köparen, som då att vissa garantier inte ska gälla för att varan säljs i befintligt skick. Det får med andra ord inte bli sämre för köparen får då gäller det inte även om det skrivits in i ett avtal.
Det är något att tänka på när man köper begagnad bil av en bilhandlare, dom vill gärna skriva typ befintligt skick eller bara tre månaders garanti. Men vill man som privatperson sätta hårt mot hårt gäller det inte utan då gäller t ex tre år för dolt fel och allt annat som finns i konsumentköplagen. Fast det finns väl knappats någon bilhandlare som ger sig utan strid och många orkar helt enkelt inte hålla på att bråka om det inte rör stora belopp.

Köplagen är i stället dispositiv, det vill säga den gäller om inget annat avtalats, vilket gör att man avtala om nästan allt.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

crazy skrev:
Jag skulle precis säga att det är konstigt att Kronofogden får sälja häst i befintligt skick när vi vanliga inte får det (åtminstone vad jag hört...)Vad gäller egentligen?Jag har alltid hört ett kacklande om att det spelar ingen roll om du skriver befintligt skick för det gäller inte på en häst ändå...


Det går ypperligt bra att köpa häst enligt "befintligt skick". på standard köpe kontrakten finns en ruta för detta som du kan kryssa i. Dock står det som paragraf till denna ruta att det inte rekommenderas att man köper hästen på dessa villkor, då man avsäger sig rätten för reklamation i framtiden osv.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

mackan skrev:
Det går ypperligt bra att köpa häst enligt "befintligt skick". på standard köpe kontrakten finns en ruta för detta som du kan kryssa i. Dock står det som paragraf till denna ruta att det inte rekommenderas att man köper hästen på dessa villkor, då man avsäger sig rätten för reklamation i framtiden osv.

OBSERVERA! Att den rutan gäller inte juridiskt om det är en näringsidkare (firma, företag m m) som säljer till en privatperson. Men det går bra och är juridiskt gilltligt om det är en privatperson som säljer till en annan privatperson.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Man kan mycket väl sälja en vara i befintligt skick, men för den skull har man inte frånsvurit sig allt ansvar, det går inte utan risk att lura köparen. Varann ska var i det skick man kan förvänta sig med tanke på priset, man har fortfarande upplysnings plikt etc. Vill man frånsvära sig ansvar för en viss skada/ ett visst beteende etc bör detta stå med i kontraktet, det räcker inte alltid med ett generellt "i befintligt skick" för att vara säker på att inte köparen ska lyckas få rätt vid en tvist.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Tack för det tillägget! Jättebra att veta, jag trodde det gällde köp som köp :bow:
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Tack tack för svaren...jag blev lite fundersam där ett tag.
 
Sv: "Säljs i befintligt skick".

Jösses! Då är ju köp av häst från Kronofogden ett lotteri! :crazy:
Man kan ju stå där med en häst som inte går att försäkra tex!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 865
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Senast: Twihard
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 613
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp