Vill inte göra fodervärd ledsen

Jag undrar mest bara, varför säljer man en fungerade ridskolehäst i en bra ålder om den är skedfri? De enda jag stött på har ju varit hästar som primärt inte fungerade med nybörjare och osäkra ryttare. (Jag har ju inte varit involverad i ridskolevärlden dock)
Min behölls för att personen som skötte allting tyckte hon var så fin. När det vart nyanställning på den rollen i företaget lades hon ut till försäljning snabbt. Hon hatade ridskola, å var väldigt selektiv på vem som fick ens klappa på henne i boxen (vi hade halvdörrar. Jag kunde stå å klappa på henne när hon åt. Så kom en besökare in och tyckte det såg trevligt ut. Hon flyttade sig omedelbart och väldigt markerande om vad hon tyckte om saken.
 
Sedan finns det ju en drös ridskolehästar som inte vill vara själva och blir osäkra om de rids ut ensamma utan flocken.

Det upplever jag är väldigt vanligt! Och även om man har ridsällskap så kan en häst som är van vid att leva i en större flock absolut vara mer osäker när den går i en mindre. Det vi har som "hagsällskap" är ju ofta inte riktiga flockar som tillåts hitta sina roller, utan 3-4 hästar där kanske någon byts ut med jämna mellanrum. Det är inte alls samma sak ur trygghetsperspektiv.
 
Har du frågat om ridskolan där du rider är intresserad av att ha din häst i verksamheten några dagar i veckan? Då blir hästen mer stimulerad och du kan rida själv och/eller din häst på lektion och utvecklas tillsammans.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 043
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 023
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp