Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Domino_s

Trådstartare
Har ett sto som varit igång ett par veckor nu, tränat för tränare 2 ggr med 1,5 veckas mellanrum. Det var otrolig skillnad mellan gång ett och två, verkligen tagit flera steg framåt. Första träningen var hon väldigt framtung, hamnade på bogarna och vi fick jobba väldigt med att få vikten bakåt. Träning nr 2 hade vi kämpat på och verkligen fått resultat, nu gick hon med vikten jämt fördelad, lite på bogarna när hon sprang ifrån mej lite, men vi hade hittat takten och jag fick verkligen tag i henne i galoppen.

Sedan dess har hon funnit på en ny sorts skor (roll-over) och jag har tränat på målmedvetet, igår tränade jag på banan och fick lite wow-känsla i traven... snacka om att hon kommit upp, fick en högre form i henne och hon trampade under sej och tog vikt på bakdelen.:love:

När vi kom till galoppen var det också skillnad, både bra och dålig...:crazy:
Det som var bra var att hon la verkligen vikt på bakdelen... dock kändes det som att hon galopperade med väldigt raka bakben...:confused: Som om hon blivit lite stelopererad, det blev bättre när jag släppte på och lät henne rulla och lite sämre när jag kortade henne...

Både min ET och tränare (och även jag) tror att detta beror på att nu när hon börjat ta sin vikt på bakdelen och detta har skett ganska så snabbt (jobbat lite för seriöst enl. tränare :angel:) så har hon gått och fått lite träningsverk och det blir tungt och jobbigt för henne iom att hon inte är van...

Men eftersom jag är en nojig människa... så vill jag även höra era åsikter...:idea:

Tror ni på samma som min tränare och ET..?

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Jag tror helt klart på träningsvärk om hästen är frisk, pigg och glad i övrigt.
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Jag tror helt klart på träningsvärk om hästen är frisk, pigg och glad i övrigt.

Det kan jag lugnt intyga att hon är... idag när jag red var hon på som ett ånglok, tyckte vi skulle galoppera när jag skulle börja trava... benen är rena och fina (jag har gått igenom minsta millimeter :angel:), igår var hon lite kinkig och greja med benen vid strechingen, men idag var det som vanligt...

I hagen far hon runt som en lite galning och showar med höga benlyft...:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Ingen annan som har nån ide? Kan tillägga att under strechingen igår la hon all vikt framåt när jag strechade frambenen framåt, nästan trillade framåt för att hon inte ville ta vikt på bakbenen.. Gjorde lite så idag också, men inte alls på samma sätt...Idag kändes det mer som att det var en grej.

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Tror du det kan vara något med korset och bakkärran? Det kan ju helt enkelt vara så att hon har jätteträningsvärk i rumpan och helt enkelt känner lite obehag just nu. Du kan ju prova att ta ut henne på en ganska lång skrittrunda med ländtäcke på, och sedan känna igenom henne och ge henne lite massage. Om hon fräser sådana rundor i hagen är det förhoppningsvis ingenting horribelt att oroa sig över. :)
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Jag har väl haft dom tankarna, men eftersom hon är så fin i övrigt och inte "säger ifrån" utan är lika glad som vanligt i ridningen...

Jag kände igenom "höfter" och länd innan och efter ridning idag och ingen reaktion där...:laugh: Ska kolla resten av bakkärran imorgon...

Men jag tror och hoppas som du, rejäl träningsvärk, det är en rätt grov häst med mycket massa att flytta så det är mycket som blir stelt och ömt om det blir traningsvärk...

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Glöm inte att det är rätt tungt för hästen att börja ta vikt bakåt. Att bygga en stark rygg tar ett par år faktiskt.

Så att på två veckor kräva att hästen ska kunna ta vikt bak i galoppen, är rätt mycket. Faktiskt. :o Tänk dig själv att du är ute och går. Helt plötsligt slänger någon på dig en ryggsäck som väger 50 kg och kräver att du ska springa fort - är det rimligt? ;) Mitt tips är att stärka hästen i skritt och försiktig trav, låta henne styrketräna helt enkelt. Och att inte ha bråttom.
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Glöm inte att det är rätt tungt för hästen att börja ta vikt bakåt. Att bygga en stark rygg tar ett par år faktiskt.

Så att på två veckor kräva att hästen ska kunna ta vikt bak i galoppen, är rätt mycket. Faktiskt. :o Tänk dig själv att du är ute och går. Helt plötsligt slänger någon på dig en ryggsäck som väger 50 kg och kräver att du ska springa fort - är det rimligt? ;) Mitt tips är att stärka hästen i skritt och försiktig trav, låta henne styrketräna helt enkelt. Och att inte ha bråttom.

Det är exakt detta jag också har kommit fram till... ingen trodde att hon skulle förändra sej så himla fort..:o Nu ska hon få en riktigt lugn vecka med skritt, sen tar vi det därifrån...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Har hästen bara varit i gång i ett par veckor efter en lång vila? I så fall är mitt tips att helt och hållet sluta kräva att hon ska lägga vikten bakåt och bara fokusera på "roadwork" ett tag, alltså att skritta och trava i "normal" arbetsform på vägarna. (Och väldigt lite trav varje pass i början, bara ett par minuter första veckan och därefter 5, 10, 15 och så vidare vecka för vecka.)

Det tar cirka 4 månader för en häst att vänja sig vid träning igen efter en längre tids vila (mer än 3 månader ungefär) eftersom det är den tiden det tar innan skelettet är ikalkat igen. (Det kalkas i genom träning/belastning.) Under de 4 månaderna måste man ta det väldigt lugnt och bygga på träningen successivt. De första månaderna är det skritt och trav som gäller, möjligen med någon lugn galopp 50-100 meter per pass under månad 2. I tredje månaden kan man börja jobba mer intensivt, men inte på långa vägar lika intensivt som med en häst som har varit igång i flera månader/år utan någon längre vila. Hoppning (mer än småskutt) bör man vänta med åtminstone till månad 3 i igångsättningen och långa dressyrpass med krav på form och "bakåtvikt" måste man ta steg för steg under de första 4 månaderna. Även om hästen säkerligen klarar av mer än du begär av den så måste du ändå ta det lugnt i början så att kroppen hinner anpassa sig och kan hålla sig skadefri. Man ska ju aldrig träna en otränad häst trött och svettig, då är det för mycket.

Varva skritt och trav genom hela passet, 5-15 minuter av vardera i taget, och lägg in galopp korta stunder där det passar. De dagar du kör dressyr eller hoppning på bana måste du tänka på att om hästen är tränad i trav max 10 minuter i taget så kan du inte kräva att hon ska hålla igång i trav en hel timme vissa dagar. Då får du oundvikligen en stel och ovillig häst som löper risk att skada sig allvarligt på grund av överansträngning.

Det man tränar, förutom musklerna och skelettet, är senfästen och ligament. Tränas de upp för fort så kan senorna få blödningar och sånt kan ta upp till ett år att läka, så man har all anledning att ta det väldigt lugnt när man börjar träna en häst.

Jag vet ju inte hur länge din häst har vilat och i vilken kondis hon var innan, men mina tips i det här inlägget är för hästar som är hyfsat otränade och ska sättas igång. :) Skynda långsamt! 4 månader är ett litet pris att betala för en hållbar häst som man kan börja träna mer intensivt med utan att riskera muskelbristningar och senblödningar m.m.
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Blir egentligen lite förvirrad av din beskrivning.. För en häst som är i bakvikt så att säga, den vinklar bakbenen tvärtemot att ha raka bakben som du beskriver.
Däremot - tänker jag - kanske det kan vara så att jämfört med när hästen gick på bogarna/i framvikt så har den slutat tippa fram vikten utan går mer i normalläge så att säga? Eller att man rent allmänt fått ett bättre engagemang/balans men inte det jag skulle kalla bärighet. (Hoppas du tar det på rätt sätt! :) )

Att lära en häst som normalt sett tar raka bakbenssteg att börja vinkla och "niga", det är inte en grej som görs i en handvändning, alltså sådär över ett ridpass. Och ffa tycker jag en bra filosofi är att man försöker att ge utrymme för hästen själv att få testa sig fram till en bra teknik, för det är lustigt nog då jag upplever att de helt plötsligt lyckas få till just den ändringen i motoriken, först något steg någon enstaka gång nästan som av misstag, sen mer och mer ju bättre befäst det blir (en process, även det inte något som går på en dag om den redan är van att röra sig på annat vis). Tänker att man själv har fokus på hur man vill att bakbenen ska användas/placeras och lägger upp övningar som vägleder hästen, behöver egentligen inte vara något avancerat, bara man har tålamod och lägger upp lite samlande övningar utan att kräva för mycket.
Förutom att hästen ska pussla med hur den ska använda kroppen så behöver också fysiken tid att anpassa sig till det. Att rätt muskler stärks/stretchas pyttelite i taget. Går det för fort kommer man bara få andra problem, men mest sannolikt är nog ungefär det du beskriver har hänt nu - att hästen hittar sätt att gå runt det så du blir nöjd (för att du upplever att hästen hamnar i bakvikt) men den fortfarande inte har tekniken att bära med bakbenet.

Lugna och fina skrittpiruetter steg för steg och utan särskilt höga krav/med mer fokus på bakbenen än själva vändningen i sig, kan t ex vara en bra övning. Lugn och ro och tid för hästen att hitta sina bakben, samtidigt som kvalitén kan variera från "fulvändning i sakta mak" till att faktiskt börja balansera sig bak och lägga vikten där. Man kan börja med låga krav och bara fokus på vändningen i sig, för att successivt lägga till fler kriterier/önskemål för vändningen = tid att testa sig fram. Tycker att det är lättare att få till den effekten ju mer man kortar ner tempot (utan att fastna i handen).
Även en sån sak som att rida serpentiner/åttor (eller byta volt ofta) och i mitten innan varje varvbyte korta ner tempot - förbereda för vändningen genom att böja om - vända, är en sån grej jag upplever kan ge spontan nigning från hästens sida när den får till hur den ska placera benen. Noga med rakriktningen, vart man har bogar i förhållande till bakdelen. Rätta framdelen på bakdelen.
Det är egentligen tokmånga övningar/rörelser som kan förbättra den biten. Om man utför det rätt och ger det där pussel-utrymmet. Och inte låser hästen på annat vis.

(Tycker för övrigt att det är jättebra att du uppmärksammar det! :bow: upplever att det finns alldeles för många som ändå ligger på ganska hög nivå, vars hästar fortfarande går med "raka bakben". Vilket är jättetråkigt - då får man ju liksom inte ut den skonande effekt av formen och skolningen, som tanken är! )
 
Senast ändrad:
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Hon är riden sedan i mitten på December förra året... Men dock bara promenad ridning ganska kravlöst i alla gångarter, men största delen skritt och trav...

Det är först nu som träningen har dragit igång på allvar och jag har börjat ställa krav på henne dom sista 3 veckorna...

Mvh Domino_s
 
Sv: Sämre/stela bakben när hästen får vikten bakåt...!?

Nu är min häst behandlad av Equiterapeut och hon var låst i bägge höfterna, ena sidan behöver två behandlingar...:crazy:

Känns skönt att jag valde att dubbelkolla med henne... Nu vet jag vad problemet sitter och att det kommer bli bra...:laugh:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 533
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 519
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp