Bukefalos 28 år!

Sätta igång

V

Vajja

Hej alla!
Jag känner en familj som har fyra nordisar (bruks). Pga av att ägaren (mamman i familjen) inte haft tid så har de inte ridits på länge. De är ute i hagen om dagarna och har alltså inte mycket kondis och muskler.
Jag får gärna börja rida dem om jag vill har hon sagt. Hon vill ju att de ska ridas, men har inte haft tid själv på länge.

De är 19, 18 och 9. Valacken är 9 och har haft fång, tror jag. Den fjärde nämner jag inte för det är en unghingst och bara 2år.
Valacken red hon kanske för ett år sen, sa hon. De andra två är kanske 3 år sedan. Vad hon menade med "red" vet jag inte. Red=höll igång regelbundet eller red= någon gång bara.

Hur som helst så är de inkörda, så ska jag börja tömköra dem eller hoppa upp? Vad är bäst? Börja lugnt så klart med dem eftersom de inte har musklerna, men är tömköra bäst att börja med eller ska de ha viss kondis för det?

Jag har ju inte tänkt få dem i tävlingskondis, utan kunna rida dem i alla gångarter i skog och mark bara.

Hur långa stunder ska man starta med? När kan man börja trava?

Glad för tips och råd!
 
Sv: Sätta igång

Hej alla!
Jag känner en familj som har fyra nordisar (bruks). Pga av att ägaren (mamman i familjen) inte haft tid så har de inte ridits på länge. De är ute i hagen om dagarna och har alltså inte mycket kondis och muskler.
Jag får gärna börja rida dem om jag vill har hon sagt. Hon vill ju att de ska ridas, men har inte haft tid själv på länge.

De är 19, 18 och 9. Valacken är 9 och har haft fång, tror jag. Den fjärde nämner jag inte för det är en unghingst och bara 2år.
Valacken red hon kanske för ett år sen, sa hon. De andra två är kanske 3 år sedan. Vad hon menade med "red" vet jag inte. Red=höll igång regelbundet eller red= någon gång bara.

Hur som helst så är de inkörda, så ska jag börja tömköra dem eller hoppa upp? Vad är bäst? Börja lugnt så klart med dem eftersom de inte har musklerna, men är tömköra bäst att börja med eller ska de ha viss kondis för det?

Jag har ju inte tänkt få dem i tävlingskondis, utan kunna rida dem i alla gångarter i skog och mark bara.

Hur långa stunder ska man starta med? När kan man börja trava?

Glad för tips och råd!


först hade jag börjat att handskats me dem, umgås, borta, och bygga upp ett förtroende. sedan hade jag ut och gått promenader, väldigt nyttigt ! när jag gjort det och lärt känna hästen mer hade jag tömkört ett bra tag, för att bygga upp ruggmuskler osv, tömkörning är väldigt bra ! men se till att du har ngn som hjälper dig, som är kunnig kring det, ifall du inte tömkört innan. Lycka Till :) :banana:
 
Sv: Sätta igång

Håller med Josse här uppe. Jag har en häst som jag ska börja träna upp, dock är detta mycket mildare då denna häst bara stått i 3 månader.

Första dagen, tog in, pratade borstade länge o helt enkelt "blev kompis" med henne.

Andra dagen tog jag med henne till en tom hage, grimma o grimskaft på, borstade länge pratade osv, sen gick jag runt i hagen med henne joggade lite emellanåt.

Längre har jag inte kommit, men planeringen i forts är(ungifär):

Promenera (dag 3)
Tömköra (dag 4 o 5)
Longera (dag 6 o 7)
NH (8,9,10,11)
Löshoppa (12)

Sen ridning..

Dock är ju inte dessa dagar ihop, utan jag befinner mig där uppe 3-5 dagar i veckan.

Och denna ponnyn har högre mål av sin ägare, plus att ponnyn är nervig av sig, så där gäller det ju att försöka se vad hästen behöver också.

Men tror du kommer fixa det galant. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 035
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp