Bukefalos 28 år!

"Sätta ner" Zinnia?

Otherside

Trådstartare
Jag satte mina Zinniafröer alldeles för tidigt - de grodde på EN DAG!!! Nu är de långa och rangliga och det är fortfarande frost här nattetid så jag bär dem ut och in varje dag. Nu undrar jag - kan man "sätta ner" dem, som man kan med t.ex. tomatplantor, dvs plantera om dem med stjälken en bit under jord? Eller ruttnar de då...? Jag ÄLSKAR Zinnia och fick tag på fröer till färger jag verkligen drömt om ... och nu känns det som om jag kommer att förlora allihopa.....
 
Jag satte mina Zinniafröer alldeles för tidigt - de grodde på EN DAG!!! Nu är de långa och rangliga och det är fortfarande frost här nattetid så jag bär dem ut och in varje dag. Nu undrar jag - kan man "sätta ner" dem, som man kan med t.ex. tomatplantor, dvs plantera om dem med stjälken en bit under jord? Eller ruttnar de då...? Jag ÄLSKAR Zinnia och fick tag på fröer till färger jag verkligen drömt om ... och nu känns det som om jag kommer att förlora allihopa.....

Nu är det här inte nåt vetenskapligt svar direkt men jag tycker oftast zinnior inte gillar att planteras ner. Det verkar funka precis i början (antar det är medan stammen fortfarande är mjuk, men jag gör absolut inte det när jag planterar om zinnior, det leder i princip alltid till att dom dör även om det tar ett tag.
 
Jag satte mina Zinniafröer alldeles för tidigt - de grodde på EN DAG!!! Nu är de långa och rangliga och det är fortfarande frost här nattetid så jag bär dem ut och in varje dag. Nu undrar jag - kan man "sätta ner" dem, som man kan med t.ex. tomatplantor, dvs plantera om dem med stjälken en bit under jord? Eller ruttnar de då...? Jag ÄLSKAR Zinnia och fick tag på fröer till färger jag verkligen drömt om ... och nu känns det som om jag kommer att förlora allihopa.....
Ordna ljus til dem? Att de är långa och rangliga beror antagligen på ljusbrist. Och så kommer det att vara ett tag till. Du var helt enkelt för tidigt ute.
En vettig växtbelysning har du nytta av även till annat än zinnior

Kan du inte toppa dem? De grenar sig väl när de växer?
 
Ordna ljus til dem? Att de är långa och rangliga beror antagligen på ljusbrist. Och så kommer det att vara ett tag till. Du var helt enkelt för tidigt ute.
En vettig växtbelysning har du nytta av även till annat än zinnior

Kan du inte toppa dem? De grenar sig väl när de växer?
De står hela dagarna i ett jätteljust uterum..... Toppa dem tror jag inte går, det är den långa stjälken nedanför bladen som är ranglig.....
 
Nu är det här inte nåt vetenskapligt svar direkt men jag tycker oftast zinnior inte gillar att planteras ner. Det verkar funka precis i början (antar det är medan stammen fortfarande är mjuk, men jag gör absolut inte det när jag planterar om zinnior, det leder i princip alltid till att dom dör även om det tar ett tag.
Elände.....
 
Jag satte mina Zinniafröer alldeles för tidigt - de grodde på EN DAG!!! Nu är de långa och rangliga och det är fortfarande frost här nattetid så jag bär dem ut och in varje dag. Nu undrar jag - kan man "sätta ner" dem, som man kan med t.ex. tomatplantor, dvs plantera om dem med stjälken en bit under jord? Eller ruttnar de då...? Jag ÄLSKAR Zinnia och fick tag på fröer till färger jag verkligen drömt om ... och nu känns det som om jag kommer att förlora allihopa.....
Men hur lyckades du så bra? Värme, vilken jord? Jag blir grön av avund. Jag har försökt så flera gånger och de blir inte alls bra.
 
Men hur lyckades du så bra? Värme, vilken jord? Jag blir grön av avund. Jag har försökt så flera gånger och de blir inte alls bra.

Jag lyckas alltid relativt bra med zinnior, sår i såjord, brukar ha lite djupare krukor, sår inomhus och när dom kommit upp flyttar jag till svalare rum med belysning. Sår i mars
 
När sådde du dom? är dom bara långa med dom första bladen fortfarande? vad är det för sort?
Jag sådde dem i början av mars...! Nu är de nog 10 cm höga, minst, smala stjälkar med de två första bladparen plus lite av de nya. Jag har massor med olika sorter, men insåg igår att jag har kvar tillräckligt med fröer för att kunna så om i april. Men ändå, det är så sorgligt.... Många av fröerna kommer från en dansk webb-butik, jättefina!
 
Men hur lyckades du så bra? Värme, vilken jord? Jag blir grön av avund. Jag har försökt så flera gånger och de blir inte alls bra.
Jag har vanlig såjord, fröna är rätt stora så de är lätta att plantera ett och ett. Täckte med lite jord, ställde i vardagsrumsfönstret med plastlock över ... nästa dag hade de börjat gro!! Jag trodde inte mina ögon!
 
Mina zinnior grodde också på en dag. Helt otrolig växtkraft 🌱

Jag satte ner mina lite när jag planterade om dem. De har tagit sig fint men det kanske straffar sig på sikt som @Hazel skriver. Tänker så en omgång till längre fram, för säkerhets skull.

E124136F-EF33-4F8F-9E2E-D5C373C4AB80.jpeg

Mina ser ut såhär nu, omskolade 15/3.
De i kartong är ett experiment eftersom det kändes så hemskt att bara slänga alla lådor från min nagellacksjulkalender 😅
 
Mina zinnior grodde också på en dag. Helt otrolig växtkraft 🌱

Jag satte ner mina lite när jag planterade om dem. De har tagit sig fint men det kanske straffar sig på sikt som @Hazel skriver. Tänker så en omgång till längre fram, för säkerhets skull.

Visa bifogad fil 87787
Mina ser ut såhär nu, omskolade 15/3.
De i kartong är ett experiment eftersom det kändes så hemskt att bara slänga alla lådor från min nagellacksjulkalender 😅
Så fina!! Mina är högre än så (...) men rangligare och har inte lika stora nya blad.....
 
Mina zinnior grodde också på en dag. Helt otrolig växtkraft 🌱

Jag satte ner mina lite när jag planterade om dem. De har tagit sig fint men det kanske straffar sig på sikt som @Hazel skriver. Tänker så en omgång till längre fram, för säkerhets skull.

Visa bifogad fil 87787
Mina ser ut såhär nu, omskolade 15/3.
De i kartong är ett experiment eftersom det kändes så hemskt att bara slänga alla lådor från min nagellacksjulkalender 😅

Litegrann kan absolut funka, ser helt ok ut på din bild. Att plantera ner dom som man gör med tomater funkar inte alls enligt mina erfarenheter, jag tycker dock att det brukar bli "folk" av även de rangliga zinniorna, även om det ser lite trist ut.
 
Jag kapar den här tråden lite och undrar vad sjutton jag ska göra med mina zinnior som växer något galet. Har aldrig sått zinnia förut så jag har liksom ingen aning. Har försökt googla lite men får bara upp information om första omskolningen och den har jag ju redan gjort.

Ska jag toppa dem? Vill de ha nya större krukor eller klarar de sig i dessa små?

7F4F8E13-96B1-40E3-B76B-350C82F19987.jpeg


PS. Kolla vilken skillnad på de i kruka kontra de i pappersförpackning. Omskolade samtidigt. De i pappersförpackning har idag fått flytta till krukor.
 
Jag kapar den här tråden lite och undrar vad sjutton jag ska göra med mina zinnior som växer något galet. Har aldrig sått zinnia förut så jag har liksom ingen aning. Har försökt googla lite men får bara upp information om första omskolningen och den har jag ju redan gjort.

Ska jag toppa dem? Vill de ha nya större krukor eller klarar de sig i dessa små?

Visa bifogad fil 88153

PS. Kolla vilken skillnad på de i kruka kontra de i pappersförpackning. Omskolade samtidigt. De i pappersförpackning har idag fått flytta till krukor.
Det går bra att toppa dom. Nu är det ju en bra bit kvar till du kan sätta ut (zinnia är en av dom som tål frost sämst) men jag undviker gärna att plantera om mina allt för mycket, tycker inte zinnia är dom som direkt fyller hela krukan med rötter
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 166
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 601
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp