Säkerhetsväst för lång & smal

Pineapple

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny säkerhetsväst och eftersom jag bara rider en gång i veckan för mitt välbefinnandes skull, så är mitt enda krav att västen ska passa. Nu har det visat sig att det är just detta som är problemet. Jag har provat massor av västar och den enda som hittills passat min långa, smala överkropp är Airowear Outlyne. Dessvärre är den så dyr att jag, med min mycket begränsade ekonomi, bara kan drömma om att köpa den. :( Jag funderar på att försöka hitta en begagnad, men tänkte först kolla om någon vet ett annat, men billigare, märke som kanske skulle kunna funka? Jag är inte superlång, 1.73, men har alltså lång och smal överkropp. Andra västar jag provat blir antingen tält eller så täcker de inte sista revbenet fullt ut.
 
Vad ligger den på prismässigt? Vi har Racesafe på jobbet som finns i modellen "tall", och när vi hade produktutbildning använde föreläsaren en tjej i din längd/som hade lång rygg och som var väldigt smal för att visa när den kan passa. Nu är ju Racesafe också svindyra, men eftersom jag vet noll om det andra märket du provat kanske det ändå är billigare...
 
Beggad racesafe!

Jag är 174 och har 34/36 däremot D-kupa som tar lite plats, därför har jag S och inte XS (som ändå var i kortaste laget)
Inget slår den i komfort heller. Håll utkik på FBs köp/sälj-hästsaker- sidor samt här och hästnet så lär du hitta inom ett par dagar. Köpte två beggade förra året.
 
Vad ligger den på prismässigt? Vi har Racesafe på jobbet som finns i modellen "tall", och när vi hade produktutbildning använde föreläsaren en tjej i din längd/som hade lång rygg och som var väldigt smal för att visa när den kan passa. Nu är ju Racesafe också svindyra, men eftersom jag vet noll om det andra märket du provat kanske det ändå är billigare...

Airowear Outlyne ligger på ca 2500 kronor.
 
Beggad racesafe!

Jag är 174 och har 34/36 däremot D-kupa som tar lite plats, därför har jag S och inte XS (som ändå var i kortaste laget)
Inget slår den i komfort heller. Håll utkik på FBs köp/sälj-hästsaker- sidor samt här och hästnet så lär du hitta inom ett par dagar. Köpte två beggade förra året.

Tack för tipset! :) Det får kanske bli en begagnad Racesafe (ett av få märken jag inte har testat eftersom de var typ lika dyra som Airowear) eller Airowear då. Jag ska hålla utkik! :)
 
Airowear Outlyne ligger på ca 2500 kronor.

Det är väl ungefär samma pris då, men det borde finnas en hyfsad begagnatmarknad. Det är ju många ungdomar som fått en svindyr väst av föräldrarna och som fyller arton och inte vill rida med väst mer. Och som kanske bara haft den vid hoppning/tävling innan = inte alls sliten men dock begagnad.
 
Prova racesafe först. Funkade inte för mig som också har lång och smal överkropp (även om jag inte är lång). Har en specialbeställd outlyne
 
Det är väl ungefär samma pris då, men det borde finnas en hyfsad begagnatmarknad. Det är ju många ungdomar som fått en svindyr väst av föräldrarna och som fyller arton och inte vill rida med väst mer. Och som kanske bara haft den vid hoppning/tävling innan = inte alls sliten men dock begagnad.

Det låter hoppfullt! :) Jag ska hålla utkik efter något som kan tänkas passa. :) Jag ska bara använda västen under motionsridning i skogen en gång/vecka, så det gör inte ens något om västen har några fula fläckar. Huvudsaken är att den passar, och förstås att den inte är trasig.
 
Är också 173 och smal, airowear var det enda som passade mig av dom jag testade i ridsportsaffären :( racesafe var för kort den med
 
Är också 173 och smal, airowear var det enda som passade mig av dom jag testade i ridsportsaffären :( racesafe var för kort den med

Intressant att vi är fler med samma problem. Det är jättebra att man kan köpa begagnat, men är det verkligen ovanligt med långa och smala överkroppar? Jag tänker på det faktum att vi bara lyckats hitta en enda säkerhetsväst som passat oss.
 
Intressant att vi är fler med samma problem. Det är jättebra att man kan köpa begagnat, men är det verkligen ovanligt med långa och smala överkroppar? Jag tänker på det faktum att vi bara lyckats hitta en enda säkerhetsväst som passat oss.

Gissningsvis är det det, eftersom det är ett litet utbud. Tre personer hittills på ett ställe som buke som buke tyder ju också på det. Tyvärr.

Jag tyckte också outlyne var dyr - men slog det per användningstillfälle (ridtur) och fem år och sen var det inte så dyrt :)
 
Jag är lång (176) och smal. Jag har en Racesafe i Small, provade för några västar tidigare i vinter då jag skulle köpa en ny jacka och ville vara säker på att det funkade med väst under.
Fanns bara med shortback i affären och de satt mycket sämre än min som är standard så ha koll på vilken rygg det är för det gör stor skillnad.
 
Tänkt på att racesafe finns i olika rygglängder, inte säkert de har de olika modellerna inne i en vanlig svensk butik men man kan hitta storlekstabell på nätet och eventuellt beställa från England. Om en vanlig standard är för kort kanske modellen "tall" passar t.ex. :)
 
Jag är också lång (180cm) och jag har också en outlyne, extra lång variant. Tycker den är superskön! Värd sina pengar. Jag har hört att även västar kan gå sönder när man ramlar av (precis som hjälmar), alltså att det inte alltid syns. Jag kan dock inte säga var det kommer ifrån men jag skulle inte köpa en begagnad väst.
 
Jag har hört att även västar kan gå sönder när man ramlar av (precis som hjälmar), alltså att det inte alltid syns. Jag kan dock inte säga var det kommer ifrån men jag skulle inte köpa en begagnad väst.

Detta köper inte jag.

Hur skulle man inte kunna se på t.ex. en racesafe att den är trasig?
Den är byggd helt av sviktande "gummi"-rutor. Dessa är klädda med ett tunt silkesaktigt tyg, eller ett genomskinligt nät. Alltså kan dem inte spricka, eftersom materialet självt är mjukt, och skulle någon av plattorna vara skadad går det definitivt att känna och/eller se. eftersom de inte skyddas av något annat än tunt tyg.

Hjälmar är uppbyggda av olika lager av styva/sviktande material.
Eftersom det yttre skiktet är hårt och ej möjligt att se igenom är det svårt att se om någon utav de inre skikten är spruckna eller skadade.
 
Det som kan hända med västar är dels att materialet över tid åldras och får sämre stötdämpning och stötupptagning. Samma sak kan teoretiskt ske vid ett rejält fall där materialet pressas samman mot tex en sten. Det ställe det pressats ihop mot är då sämre än övriga ställen på västen.

Allt enligt BETA själva som rekommenderade att man bytte västen på det intervall (ålder) tillverkaren rekommenderade eller i vart fall ca var femte år om man använde västen flitigt och i solljus/olika temperaturer och väder.

Någon osynlig skada som med hjälm där hela hjälmen blir kass utan att det syns kan det dock inte bli. Men en lokal osynlig försvagning om man drar i samma ställe ev då.
 
Detta köper inte jag.

Hur skulle man inte kunna se på t.ex. en racesafe att den är trasig?
Den är byggd helt av sviktande "gummi"-rutor. Dessa är klädda med ett tunt silkesaktigt tyg, eller ett genomskinligt nät. Alltså kan dem inte spricka, eftersom materialet självt är mjukt, och skulle någon av plattorna vara skadad går det definitivt att känna och/eller se. eftersom de inte skyddas av något annat än tunt tyg.

Hjälmar är uppbyggda av olika lager av styva/sviktande material.
Eftersom det yttre skiktet är hårt och ej möjligt att se igenom är det svårt att se om någon utav de inre skikten är spruckna eller skadade.
Jag har aldrig sett en racesafe och det var inte just racesafe jag menade utan begagnad väst överlag. Det var min personliga åsikt, JAG skulle inte köpa en begagnad väst. Outlynevästen syns inte alls alla paneler utanpå utan den har ju helt tyg. Tyget behöver ju inte gå sönder för att man har ramlat av och fått en rejäl smäll i västen. Det är kanske en liten risk men ändå.
 
Jag har aldrig sett en racesafe och det var inte just racesafe jag menade utan begagnad väst överlag. Det var min personliga åsikt, JAG skulle inte köpa en begagnad väst. Outlynevästen syns inte alls alla paneler utanpå utan den har ju helt tyg. Tyget behöver ju inte gå sönder för att man har ramlat av och fått en rejäl smäll i västen. Det är kanske en liten risk men ändå.

Man känner ju en skada genom tyget. Däremot så ålder och hur den förvarats vet man inte med en beg, därför köper eller säljer jag inte beg. Dessutom så antal liter svett som finns i västen efter X år. Urk.

Men hellre en begagnad väst än ingen alls.

Men rider man 50 gånger per år, så blir det 250 ggr på 5 år. Dvs 10 kr per ridtur om västen kostar 2500 kr. Där någonstans försvinner argumentet "dyr" under förutsättning att man HAR 2500 kr att hosta upp såklart.
 
Jag tänker också så att en begagnad väst är bättre än ingen alls, förutsatt att den sitter bra såklart.

Jag är långtidssjukskriven och har tyvärr inte 2500 att hosta upp. Eftersom den enda väst som passat mig är bland de dyraste västarna, så är en begagnad enda alternativet. Jag tror nog att jag kommer att hitta en. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Kristall10
·
R
Utrustning Jag har jättesvårt att hitta en säkerhetsväst. Har varit runt och testat lite olika modeller men det är alltid samma sak: för att dom...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Brassneck
·
Utrustning Min dotter behöver en ny säkerhetsväst. Men hittills har de vi provat inte passat henne. Hon är väldigt smal men lång så alla vi provat...
Svar
4
· Visningar
1 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp