Sälja själv eller låta någon annan göra det?

Marielle

Trådstartare
Jag behöver era synpunkter på mitt "problem"! Jag har pga vissa omständigheter inte kunnat rida själv ordentligt på flera år, vilket såklart har gjort mig VÄLDIGT ringrostig även fast jag i grunden är en bra ryttare. Jag ska nu sälja min unghäst på 4 år som har vilat ett par månader pga skada men vet inte hur jag ska göra detta på bäst sätt. Han hoppar nämligen gärna över bommen vid transportering. Han har åkt väldigt bra innan, när han transporterades varje dag, men har hoppat de senaste gångerna. Han står nu hos en ryttare för igångsättning/tillridning då han blir tuff när han vilar och jag blivit lite osäker.

Så, jag har att välja på dessa alternativ:

1) Låta honom stå kvar hos ryttaren han just nu är hos och låta henne sälja honom åt mig. I vår "deal" har det inte ingått att hon ska transportera honom för att träna på detta.

2) Ta hem honom och rida själv och samtidigt försöka få honom transporterbar igen. Då kan min tränare se honom mer än vad hon redan gjort vilket kan vara en bra referens att ha när jag försöker sälja honom på egen hand. Jag kan dock inte visa honom lika bra som ryttaren som har honom nu såklart, pga min ringrostighet.

Några råd?
 
Jag hade definitivt låtit honom stå kvar hos nuvarande ryttare.

Det är jag också inne på, men vi har lite diskussioner här hemma. Jag resonerar som så att visst, det vore SÅ bra om han gick att transportera utan problem, men det finns dels inga garantier och jag tror ändå att det finns bättre chans att hitta en köpare om han visas proffsigt. Så kan man hoppas att den nya ägaren antingen har ork att låta honom lära sig eller helst en hästlastbil. I vilket fall som helst så gissar jag att jag inte kommer få ut så mycket för honom, hur fin han än är...
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 408
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 090
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 314
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp