Bukefalos 28 år!

Salt i tonfisken-farligt?

SelfPossessed

Trådstartare
Har en ca tioårig honkatt som vägrar äta annat än torrfoder (äter Hill´s mature)förutom att hon är fullständigt galen i tonfisk.
Har inte tänkt på det tidigare :o men läste på burken att den innehåller 1,3% salt.
Någon som vet om den mängden salt kan vara skadligt för katten?
Hon får ett par matskedar som "godis" 2-3 gånger i veckan och är frisk i övrigt.
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

I den mängden du ger det: nej. Man ska överlag vara försiktig men som godis är tonfisk utmärkt (samma sak gäller för tex räkor)
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

Skönt, blev lite orolig att jag håller på att orsaka njurproblem hos kisse!
Tack för snabbt svar!:)
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

Rent felaktigt: den mängden salt är visst farlig för en katt. Om du beräknar LD50 salt för en vuxen hankatt på 6 kilo motsvarar det mängden salt i två burkar Abbas tonfisk i vatten... Så lägg omedelbart ner att utfodra katten med människotonfisk som är saltad. Vill hon prompt ha tonfisk finns det "Kattuna" på kattmatsavdelningen som är helt saltfri.

Räkor är heller absolut inget lämpligt godis för en katt! Inte heller någonting som innehåller salt! En katts njurar är mycket känsliga för natrium och mycket små doser kan orsaka irreparabel skada eller död.
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

Ok, det lät inte bra.:(
Vad betyder LD50 salt? (vetgirig)
Hon har fått Kattuna någon gång men föredrar "människo-tonfisk".
Givetvis får hon nöja sig med den för djur i stället, hoppas bara hon inte redan tagit någon skada?
Bör man kanske kolla njurarna för säkerhets skull?

Hon har ända sedan jag fick henne som halvvuxen vägrat äta någon form av blötmat så jag slutade tidigt försöka.
Upptäckte att hon gillade tonfisk av en slump för ca tre månader sedan så hon har inte fått det så länge som tur är.
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

Jag har aldrig trots att jag frågat veterinär, fått höra att saltet skulle vara farligt i tonfisk om de får i liten mängd bara ngn gång i veckan. Det är väl snarare kvicksilver halten i en sån liten kropp man brukar råda till försiktighet runt, tonfisk innehåller ju mycket kvicksilver?
 
Sv: Salt i tonfisken-farligt?

Har köpt Kattuna nu bara för säkerhets skull och det slinker faktiskt glatt ner.:d
Jag som blev så glad när hon ville äta något annat än trista kulor, typiskt att det var just tonfisk om det dessutom innehåller tungmetaller.:(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 651
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 296
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 938
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Oseriös avel 2023
  • HUND MAGKATARR...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp