Bukefalos 28 år!

Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Alexandra_W

Trådstartare
Sådan där C me reflexspray man kan spraya på hunden (eller katten), som är osynlig i dagsljus men reflekterar i mörker om den belyses, har någon provat det?

Herrarna är ju med i stallet osv, och när jag är ute även när det är mörkt. Ingen av dem har visat några tendenser till rymningsbenägenhet, men säker kan man ju aldrig vara, spec inte med den lille herrn. Och iom att de är svarta som natten brukar jag ha reflexhalsband på dem när de är med, bara som en 'just in case' säkerhetsgrej. De kan ju om inte annat bli skrämda eller vad som helst.

Dock fungerar det DÅLIGT att ha någon som helst form av halsband/sele/etc på dem nu när de är två, dels för risken de ska fastna med tänder/klor när de leker i sele, och reflexhalsband med resår, de är utmärkta att bita sig fast i kompisens och bita-slita-dra :D Vilket inte känns helt okej.

Så funderat på om man skulle spraya dem med sån där spray, men frågan är ju om den fungerar som påstås?
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Finns den att köpa nu?
Jag läste om den för några år sedan men då fanns den inte på marknaden än.
Nu blir jag nyfiken, var har du hittat den? Jag får nog googla lite tror jag.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

De var med på tekniska mässan i Stockholm i höstas och jag tror att den ha lanserats efter det. Fick ganska mycket uppmärksamhet i tv kring den vevan med.

Vill också veta om du hittat den i butik.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Den finns att köpa. Jag har sett den i min "lokala" häst/hund/stall butik. Dock vet jag inte om den fungerar bra. Det stod nåt på flaskan om hud irritationer, så jag är lite skeptisk...
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Jag har hittat den i butik, men kändes mer som om man ska spraya typ täcken eller saker med den?
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Finns att köpa på massor av ställen, finns ÅF-lista på företagets hemsida, kommer upp om man googlar (får ju inte länka).

Det finns både att spraya på täcken etc, samt för häst samt hund & katt.

Men fungerar den som sagt, det är ju kuggfrågan, tänkte ngn borde hunnit prova, men inte googlat fram några erf heller
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Den finns att köpa. Jag har sett den i min "lokala" häst/hund/stall butik. Dock vet jag inte om den fungerar bra. Det stod nåt på flaskan om hud irritationer, så jag är lite skeptisk...

På bäckahästar står det
"Särskild hänsyn har tagits vid utvecklandet av denna produkt för att minimera risken för hudirritation hos djuren."

Jag har inte sett den i butik här nånstans, ska kolla upp det..:bump:
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Jag har varit med vid ett test av sprayen, den funkar om man står direkt bakom en stark lampa. Testade spraya reflexen på benen på två hundar och ställa dem på vägen i mörkret, körde med "testbil" och han som körde såg då inte reflexen innan han såg hundarna i allafall och inte alls på särskilt långt avstånd, han hade inte hunnit väja eller stanna om det hade varit "på riktigt" och han hade haft högre hastighet.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Jag har varit med vid ett test av sprayen, den funkar om man står direkt bakom en stark lampa. Testade spraya reflexen på benen på två hundar och ställa dem på vägen i mörkret, körde med "testbil" och han som körde såg då inte reflexen innan han såg hundarna i allafall och inte alls på särskilt långt avstånd, han hade inte hunnit väja eller stanna om det hade varit "på riktigt" och han hade haft högre hastighet.

Vad tråkigt. Men kläder då?
Skulle vara helt perfekt på sonen, då reflexväst är "töntigt", reflexbrickor inte hänger med en dag ens och det behövs ständig påminnelse om reflex.
På detta sätt finns det ju med jämt och på vanliga jackan.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Äsch då, det lät ju inget bra. Men var just sånt jag var 'rädd för', känns lite 'för bra för att vara sant' att kunna spraya på sån textur som päls, och sen reflekterar det. Men om det fungerar hade det ju varit perfekt..

Men hmm, bara försöka klura mer då hur sjutton man får dit reflexer utan halsband/sele/täcke..
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Vi säljer den sprayen på jobbet och den verkar, enligt mig, livfarlig ju...
Inget jag skulle spraya på mina djur.

på innehållsförteckningens står följande:

*Irrieterar huden.
* Ågor kan göra att man blir dåsig och omtäcknad.
* Skadlig för vattenlevande organismer, kan orsaka skadlig långtidseffekter i vattenmiljö.
* Tryckbehållare för ej utsättas för direkt solljus eller temeratur över +50 grader.
*Sörj för god ventilation.
* Undvik inandning av spray.
* Förvaras oåtkomlig för barn.

Är detta något man verkligen vågar spraya på sina djur?!
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Skulle aldrig våga använda den sprayen, om hundarna, som ts skriver- leker mycket och biter varann i pälsen osv så borde dom ju få i sig denna sprayen ner i magen också och hur fräscht känns det?
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Är det samma sort då? Alltså för det första är det just sån C Me spray? Det finns sån C me för kläder/täcken etc, och så finns det en för hund/katt och en för häst. Är det den för djur som du kikat på verkligen?

I så fall låter det ju fullkomligt horribelt. Och nej då är det inget jag ens skulle ha i närheten av dem.

Men läser man ang den för hund på nätet så:

Vad innehåller C me®?
C me(R) består av ett transparent lim, reflekterande mikrosfärer och drivgas
(butan/propan gasblandning). För att optimera vidhäftningen så skiljer sig
sprayformuleringarna mellan C me®, C me® Cat & Dog och C me® Horse (se
nedan).

Hur farligt är det att spraya C me® Cat & Dog på djur?
Genom att C me® -produkterna baseras på en kemi som är hudvänlig så kan C
me(R) Cat & Dog användas på normala, icke överkänsliga, hundar och katter. Man
bör inte använda C me® Cat & Dog på djur som man vet är känsliga för schampo
och liknande produkter och naturligtvis inte på djur som har öppna sår. Som med
alla sprayer så bör Du använda C me® Cat & Dog utomhus och se till att inte spraya
så att ditt djur andas in sprayen. Följer man dessa rekommendationer så är
produkten säker och ger ditt djur ökad synlighet i trafiken.
Hur farligt är det om djuret slickar i sig av C me® Cat & Dog?
De komponenter som finns kvar på ditt djur efter sprayning, dvs. härdat lim och
mikrosfärer, kan inte tas upp av mag-tarmsystemet då dessa komponenter är för
stora för att tas upp (vara biotillgängliga). Det är därför osannolikt att djuret kommer
att påverkas negativt om det slickar i sig C me® Cat & Dog.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Japp de är för djur.

C me® - Cat & Dog.

Så står de på den så de är den för djur.
Anpassad för Pälsdjur står de oxå på flaskan!!
:crazy:
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Usch, ja då lät det ju inte som något man skulle vilja ha i närheten av sina djur. Knepigt de inte skriver ett ljud om 'den delen' på hemsidan utan bara hur ofarligt det är =/
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Vi säljer den sprayen på jobbet och den verkar, enligt mig, livfarlig ju...
Inget jag skulle spraya på mina djur.

på innehållsförteckningens står följande:

*Irrieterar huden.
* Ågor kan göra att man blir dåsig och omtäcknad.
* Skadlig för vattenlevande organismer, kan orsaka skadlig långtidseffekter i vattenmiljö.
* Tryckbehållare för ej utsättas för direkt solljus eller temeratur över +50 grader.
*Sörj för god ventilation.
* Undvik inandning av spray.
* Förvaras oåtkomlig för barn.

Är detta något man verkligen vågar spraya på sina djur?!

Om du tittar på vilken sprayburk som helst så finner du samma varningstext.
Det är drivgasen som de varnar för. Helt logiskt om ni tänker efter!

Någon som provat C me för kläder?
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Jag har provat både den för kläder och för hundar.
Den fungerar hur bra som helst om man använder den rätt.

Det fantastiska är ju att den är helt osynlig i vanliga fall men lyser upp i mörkret!
Sprayar bägge mina barn när de är ute. Även grannens tonåringar gillar den just för att den inte syns till vardags!
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Jo, jag glömde skriva:
Den är ju inte lika effektiv som en reflexväst t.ex. men en reflexväst är ju inte "osynlig" heller i dagsljus.
 
Sv: Sån där C me reflexspray, någon som provat?

Om du tittar på vilken sprayburk som helst så finner du samma varningstext.
Det är drivgasen som de varnar för. Helt logiskt om ni tänker efter!

Har det någon betydelse? Det är ändå inget jag vill spruta på mina djur ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp