Bukefalos 28 år!

Sår på kotan

Ponnyryttaren_02

Trådstartare
Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte svullet eller så, och jag tvättade det med vatten. Sen red jag och kände inget konstigt, allt var precis som vanligt. Idag när jag kom till stallet var såret fortfarande fräscht och inte svullet, men däremot så reagerade hästen genom att "rycka" upp benet när jag tryckte (ganska hårt) där såret är, han känns fortfarande precis som vanligt i ridningen. Är det jag som är övernojig eller borde jag vara orolig? Jag tänker bara att det sitter på ett lite halvdåligt ställe kanske...
 
Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte svullet eller så, och jag tvättade det med vatten. Sen red jag och kände inget konstigt, allt var precis som vanligt. Idag när jag kom till stallet var såret fortfarande fräscht och inte svullet, men däremot så reagerade hästen genom att "rycka" upp benet när jag tryckte (ganska hårt) där såret är, han känns fortfarande precis som vanligt i ridningen. Är det jag som är övernojig eller borde jag vara orolig? Jag tänker bara att det sitter på ett lite halvdåligt ställe kanske...
Är det ett litet ytligt obetydligt sår så hade jag nog blivit lite nojig om hästen reagerar starkt när jag rör vid det. Hästen har antagligen fått sig en smäll där och är öm, antagligen så är det inte mer än det dock. Jag hade nog iallafall tagit det lite lugnare en dag eller två även om det inte är någon svullnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: Krans
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp