Bukefalos 28 år!

Sår/spricka i trampdyna

Daff

Trådstartare
Min hund fick sprickor/skärsår i två trampdynor när vi var ute nu ikväll och jag sitter och funderar om man behöver åka till veterinären med sånt här? Någon som har egen erfarenhet?

Hon haltar inte och verkar överlag helt oberörd (inte intresserad av att slicka eller bekymrad på något vis) utom när jag ska vara där och peta, men då är hon iofs kittlig om tassarna i vanliga fall också.

167vzuq.jpg
 
Min hund fick sprickor/skärsår i två trampdynor när vi var ute nu ikväll och jag sitter och funderar om man behöver åka till veterinären med sånt här? Någon som har egen erfarenhet?

Hon haltar inte och verkar överlag helt oberörd (inte intresserad av att slicka eller bekymrad på något vis) utom när jag ska vara där och peta, men då är hon iofs kittlig om tassarna i vanliga fall också.

167vzuq.jpg

Hur gick det där till?

Min erfarenhet av trampdyneskador är att de är ett jäkla elände! Tar en halv evighet att läka... :cautious:
Men så länge hunden inte är särskilt störd av det och det inte blir infekterat (håll koll! och håll rent så gott det går) så hade jag nog haft tålamod hemma.
 
För att kunna hålla rent kan jag tipsa om en sån här "ballongsko" på promenaderna :) Mira fick ha sin när hon brutit klon. Köpte den på vet. kliniken för 15 spänn.



Jag hade nog också hållt rent och haft koll, så länge hunden inte störs eller det blir värre hade jag avvaktat.
 
Tack för era svar! Jag har just bestämt mig för att stanna hemma så länge, åker såklart in om det skulle verka bli värre.

Emuulia - just en sån där sko tänkte jag att jag ska försöka köpa imorgon, låter bra att du är nöjd!

Monstermom - jag har googlat mig fram till att det verkar vara svårläkt just på trampdynorna, som du säger, så det känns riktigt trist :(
Jag vet inte riktgt vad som hände, vi hade gått en ganska lång prommis och så stötte vi på en kompis som har hund så dom rejsaden runt uppe på snön/skaren en stund och då upptäckte jag att det var blod i snön. Antagligen hände det när dom busade men det kan ha hänt tidigare också, utan att jag märkte nåt. Hon har haft lite torra trampdynor men lite små sprickor i översta lagret av trampdynan och jag tror att såret är längs en sån.

Var ju så klart inte i närheten av hemmet och hade svårt på att få fatt i skjuts så vi var tvugna att gå en bit till efter att jag upptäckte det, jag hoppas att det inte förvärrade skadan.

Jag kan tillägga också att jag på bilden drar isär såret, om jag inte gör det syns det knappt att det är något där. Hon blödde somsagt när jag upptäckte det men det verkar som att det slutade ganska snabbt efterson hon inte blödde något här hemma.
 
Hur gick det där till?

Min erfarenhet av trampdyneskador är att de är ett jäkla elände! Tar en halv evighet att läka... :cautious:
Men så länge hunden inte är särskilt störd av det och det inte blir infekterat (håll koll! och håll rent så gott det går) så hade jag nog haft tålamod hemma.

Och jag får sånt där titt som tätt på killarna. Lindar med vetflex ett par-tre dagar men låter dem förövrigt hållas som vanligt om de inte visar smärtsymptom. Tar sällan mer än fyra dagar att läka.
 
Och jag får sånt där titt som tätt på killarna. Lindar med vetflex ett par-tre dagar men låter dem förövrigt hållas som vanligt om de inte visar smärtsymptom. Tar sällan mer än fyra dagar att läka.

OK, det låter ju bra! :up:
Jag har aldrig fått nåt trampdynesår som varit något annat än just ett sår, alltså skuret eller skrapat, och då har det tagit lååååååång tid att läka det. Men då @Daff skriver att hon håller isär såret på bilden så är det förmodligen mycket bättre än jag trodde det var, och beskrivningen av hur det gick till låter ju också ganska "mild". :)
Hoppas det är som Migo säger, Daff, och det är något snabbläkt istället för mitt olyckskraxande. :o :up:

Edit: inte sant att det bara varit skrapat eller skuret, ett sår var stucket också - det var det värsta av alla.
 
OK, det låter ju bra! :up:
Jag har aldrig fått nåt trampdynesår som varit något annat än just ett sår, alltså skuret eller skrapat, och då har det tagit lååååååång tid att läka det. Men då @Daff skriver att hon håller isär såret på bilden så är det förmodligen mycket bättre än jag trodde det var, och beskrivningen av hur det gick till låter ju också ganska "mild". :)
Hoppas det är som Migo säger, Daff, och det är något snabbläkt istället för mitt olyckskraxande. :o :up:

Edit: inte sant att det bara varit skrapat eller skuret, ett sår var stucket också - det var det värsta av alla.


Tack - jag hoppas också det är som migo säger ;)

Jag googlade litegrann och då verkade det som att man absolut skulle åka in och sy skador i trampdynorna så jag blev lite orolig, men det kan ju vara så att det var allvarligare skador de syftade på, svårt att veta när man inte ser någon bild.
 
Jag kanske är en hård och känslokall matte ;) men tycker inte att det är så mycket att bry sig om små sår såvida de inte blir infekterade. Kan man bara hålla det någorlunda torrt och rent så klarar kroppen av mycket. Vi har haft allt från skärsår, värmeblåsor (då var de faktiskt väldigt ömma och kunde inte jobba på över en vecka. Men så var de nästan helt skinnflådda på hela dynorna också. Sista gången jag låter dem jobba på het asfalt en hel dag...), rent slitage av hård underlag och en hel del självsprickor.

Iaf för mina hundar så skulle en veckas vila vara betydligt värre än att få jobba med en socka på sig.
 
Tack - jag hoppas också det är som migo säger ;)

Jag googlade litegrann och då verkade det som att man absolut skulle åka in och sy skador i trampdynorna så jag blev lite orolig, men det kan ju vara så att det var allvarligare skador de syftade på, svårt att veta när man inte ser någon bild.

Håller sårkanterna ihop så skulle jag absolut inte rusa in för att sy. En bekant sydde en hudskada mellan tårna på sin hund och det tog 3 ggr så lång tid för det att läka som samma skada på min hund som bara spritades och hölls rent. Är såret djupt, förorenat eller glipar så kan det vara idé att få det kollat.
 
Så här ser det ut när jag inte drar isär kanterna. Jag ser att det har börjat vätska lite men det är nog inte så konstigt.
35kpsig.jpg

Huvva vad orolig jag hinner bli när det händer nåt med vovven. Jag blev så koncentrerad på henne att jag inte har hunnit få i mig någon middag men nu ska jag nog fixa mig lite mat.
Tack så mycket för erat stöd!
 
Min hund fick sprickor/skärsår i två trampdynor när vi var ute nu ikväll och jag sitter och funderar om man behöver åka till veterinären med sånt här? Någon som har egen erfarenhet?

Hon haltar inte och verkar överlag helt oberörd (inte intresserad av att slicka eller bekymrad på något vis) utom när jag ska vara där och peta, men då är hon iofs kittlig om tassarna i vanliga fall också.

167vzuq.jpg
 
Jag tror inte man syr den typen av trampdynesår. Men håll koll så det inte blir infekterat. Ballongsko ska vara bra, kan vara lite knepiga att få på bara. Men ha den bara på utomhus, såren måste få luft. Tvätta tassen och smörj in med något vattenfritt, t ex vaselin så att tassen blir / håller sig mjuk. Köp ett par stycken, de håller inte jättelänge.

En av mina tidigare hundar hade ett liknande sår, det syddes som väl var inte. Det läktes, gick upp, läktes om vartannat. Till slut stack det ut en liten glasflisa som gick att dra ut. Sen läktes det på några dagar.
 

Försökte svara på inlägget via mobilen men det gick inte av någon anledning......
Jag hade inte oroat mig för den typen av sår. Hundarna här får då och då olika typer av skador i tassarna i träning, tävling, skogen osv och vi tvättar bara rent och ser till att det är tort och rent fortsättningsvis och har givetvis hund och skada under uppsikt. Är det inga djupare skador eller mer än småhältor besöker vi inte veterinär. Dock så har vi tratt och det nödvändigaste apoteket hemma för mindre skador.
 
Det ser ju verkligen ut som om hunden skurit sig med tanke på att et gått över två trampdynor. Men det där skulle jag bara hålla rent och sätta på en sko när ni är utomhus :)
 
Vet inte om du redan fått svar på det du sökte.
Men min hund har skärt sig (ungefär som din, fast värre ena gången) tre gånger. Och det enda jag gjorde då var rengöra med Desivon, och sen på med Idominsalva och självhäftande linda under dagarna (bytte det efter varje gång vi varit ute), och sen efter 2-3 dagar så var det i stortsett "läkt", alltså hon haltade inte och det var inget öppet sår. Så då fortsatte jag bara ta på tassalva i ca 2-3 veckor efter varje dag (tar vanligtvis varannan dag) och sen var det bra! :)
Jag själv vet inte hur min hund har lyckats med att skära sig, då jag undviker glas och hon säger ingenting själv. Så jag märker det när det är blodfläckar på golvet eller hon haltar...
Lycka till! :)
 
Skaren är riktigt hård nu! C skar alltid sönder fötterna denna årstiden. Jag hade haft sko ute, tvättat och hållit koll. Det läker nog snabbt :)
 
Säger som de övriga. Håll koll, håll rent och skydda med sko så inget smuts kommer in när ni är ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Ajda
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 467
Senast: Robina
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 346
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 446
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp