Bukefalos 28 år!

Tomatplantor med gula, krulliga blad, vad är fel?

Mellis

Trådstartare
Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer nu i tomatjord utomhus i söderläge i relativt små krukor. Deras blad har dock blivit krulliga och börjar bli gula, och jag vet inte vad problemet är. Är det någon som vet? Är krukan för liten, får den för mycket/lite vatten? Står de för varmt? Tack på förhand!

IMG_5325.jpeg
 
Håller med tanten. Ge dem mer vatten och mer näring i en större kruka.
Om de fortfarande ser deppiga ut efter det kan du börja fundera på om något annat behövs.
 
Håller med tanten. Ge dem mer vatten och mer näring i en större kruka.
Om de fortfarande ser deppiga ut efter det kan du börja fundera på om något annat behövs.
Okej, tack! Behövs någon speciell näring? Är nybörjare och har extremt dålig koll:(
 
Okej, tack! Behövs någon speciell näring? Är nybörjare och har extremt dålig koll:(
Jag har inte tillgång till något annat än budgetvarianterna egen kompost och guldvatten (dvs. utspädd urin) så har noll koll om det är produkter att köpa du är ute efter.
 
Problemet kan även bero på "nikotin" fingrar, Kan förkomma om du röker eller har hanterat tex potatis som börjat växa eller andra nikotin innehållande växter utan tvätta händerna ordentligt innan omplantering. Man får heller inte beröra tomatplantan eller dess blad om man vet med sig att man har nikotin på fingrarna.
 
Problemet kan även bero på "nikotin" fingrar, Kan förkomma om du röker eller har hanterat tex potatis som börjat växa eller andra nikotin innehållande växter utan tvätta händerna ordentligt innan omplantering. Man får heller inte beröra tomatplantan eller dess blad om man vet med sig att man har nikotin på fingrarna.
Var kan man läsa om det där? Det enda jag får upp är att tomater innehåller nikotin, inget om att de tar skada 🤔
 
Var kan man läsa om det där? Det enda jag får upp är att tomater innehåller nikotin, inget om att de tar skada 🤔

Vet inte vart man kan läsa om det, men jag som aktiv rökare var förbjuden att vistas i växthuset där min dåvarande arbetsgivare odlade tomater. Vi använde nikotintabletter (man sätter eld på dem så de pyr rök) i alla växthus där vi odlade sallad, krysantemer och julstjärnor mot diverse flygfän och ohyra, men aldrig i tomat växthuset med motiveringen att eftersom tomatplantorna var nikotin producerande i sig självt, kunde för höga halter i kringliggande faktorer skada dem. (Obs; Kunskap förvärvad muntligen i början av 1980 talet, då jag jobbade några år i växthus hos Norges på den tiden störste leverantör till växtthus runtom på Östlandet av sticklingar till Julstjärnor, samt Larviks störste leverantör av Tomater, sallad och snitt krysantemer året runt)
 
Vet inte vart man kan läsa om det, men jag som aktiv rökare var förbjuden att vistas i växthuset där min dåvarande arbetsgivare odlade tomater. Vi använde nikotintabletter (man sätter eld på dem så de pyr rök) i alla växthus där vi odlade sallad, krysantemer och julstjärnor mot diverse flygfän och ohyra, men aldrig i tomat växthuset med motiveringen att eftersom tomatplantorna var nikotin producerande i sig självt, kunde för höga halter i kringliggande faktorer skada dem. (Obs; Kunskap förvärvad muntligen i början av 1980 talet, då jag jobbade några år i växthus hos Norges på den tiden störste leverantör till växtthus runtom på Östlandet av sticklingar till Julstjärnor, samt Larviks störste leverantör av Tomater, sallad och snitt krysantemer året runt)
Spännande, ska hålla utkik efter info om det. Det låter intressant även om jag är icke-rökare 🙂
 
Vet inte vart man kan läsa om det, men jag som aktiv rökare var förbjuden att vistas i växthuset där min dåvarande arbetsgivare odlade tomater. Vi använde nikotintabletter (man sätter eld på dem så de pyr rök) i alla växthus där vi odlade sallad, krysantemer och julstjärnor mot diverse flygfän och ohyra, men aldrig i tomat växthuset med motiveringen att eftersom tomatplantorna var nikotin producerande i sig självt, kunde för höga halter i kringliggande faktorer skada dem.

Tvivlar mycket starkt på att rökare har såpass "höga halter" nikotin på fingrarna att det skulle skada tomater eller något annat i växtväg.
 
Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer nu i tomatjord utomhus i söderläge i relativt små krukor. Deras blad har dock blivit krulliga och börjar bli gula, och jag vet inte vad problemet är. Är det någon som vet? Är krukan för liten, får den för mycket/lite vatten? Står de för varmt? Tack på förhand!

Visa bifogad fil 145295
Plantera om i större kruka, planera djupt och vattna. :)
 
Plantera om i större kruka, planera djupt och vattna. :)
Jag har två tomatplantor som än så länge verkar må bra, men jag inser efter att ha läst tråden att även jag nog måste plantera om i större kruka. Får köpa mer jord helt enkelt och ta tag i projektet. :)

Vill inte ta sönder mina hinkar, men fungerar det om man lägger några större stenar i botten så vattnet kan rinna ner där?
 
Jag har två tomatplantor som än så länge verkar må bra, men jag inser efter att ha läst tråden att även jag nog måste plantera om i större kruka. Får köpa mer jord helt enkelt och ta tag i projektet. :)

Vill inte ta sönder mina hinkar, men fungerar det om man lägger några större stenar i botten så vattnet kan rinna ner där?
Hinkar?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hjälp! Mina krukväxter mår dåligt. Jag har en sådan här, Yucca Elephantipes enligt Ikea: Den står mitt i rummet, men öppen...
Svar
12
· Visningar
1 416
Senast: Korven
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 812
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Några av mina tomatplantor blir bladen "krulliga", torkar typ. De är ca 10 cm. Har satt de i större kruka, för innan såg jag...
Svar
5
· Visningar
32 010
Senast: MonteRose
·
Trädgård & Växter När jag köpte mitt hus för 9 år sedan planterade jag två likadana svagväxande äppelträd som skulle växa upp lite lagom symetriskt hade...
Svar
3
· Visningar
1 865
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp