Bukefalos 28 år!

Såsig mat?

gulkiwi

Trådstartare
Våran katt äter vanligtvis torrfoder, men ibland vill vi lyxa till det lite för honom och ger blötmat. Men han äter bara såsen eller gelen! Någon som har något tips på mat som är väldigt blöt och såsig, eller vet om man kan göra något själv som man kan ge till katten?
 
Sv: Såsig mat?

Om man mosar in huskpulver och vatten så blir det väldigt såsigt och geleigt.

Du kan prova att bara mosa maten.

En del av mina katter brukar oxå börja med att slicka på blötmaten men sen kommer de tillbaks en stund senare och tar resten.
 
Sv: Såsig mat?

Jag köper bara blötmat i form av paté eller mousse. Det fungerar inte alls lika bra att försöka mosa mat med sås eller gele, för bitarna är mer hårda och kompakta än i patén, så då blir det ändå mat över. Favoriter här är t ex Mjau lantpaté med forell eller Gourmet Gold Mousse.
 
Sv: Såsig mat?

Funkar inte att mosa maten, han slickar bara i sig det "flytande" ändå. Han kommer inte heller tillbaks och käkar upp bitarna, dom lämnar han helt och hållet.
 
Sv: Såsig mat?

Min såsälskande katt tycker bäst om Bozita Kanin. Har hittills bara provat den illgröna (gelevarianten), men har några av den mossgröna (såsvarianten) hemma för framtida bruk, kan recensera den när jag öppnat en :)
 
Sv: Såsig mat?

Är det mycket sås i den alltså? Eller tycker katten bara att den typ smakar bättre? ;)
 
Sv: Såsig mat?

Min såsälskande tant vägrar annat än Mjau anka i sås. Hon äter då och då upp bitarna, men vanligtvis bara såsen.
 
Sv: Såsig mat?

Vi ger våran gamla katt (som bara har en tand kvar) mosad mjau. Är han svårflörtad någon dag så tar jag lite låglaktosmjölk och blandar upp det med så att det blir lite lösare. Favoriten här hemma är kalkon. Den är mjukare än de andra att mosa och luktar mer och kanske också att den smakar mer. På den är det bara gele på yttersidan av burken eftersom den är som fint fint malen färs. Tidigare köpte vi ibland annan mat med bitar och gele och mosade men då ville han helst bara ha gelen men denna äter han oftast med god aptit.
 
Sv: Såsig mat?

Mina katter tycker makrill i tomatsås är höjden av lyx ;)

De fullkomligen älskar det! Skålarna der alldeles nydiskade ut när de är klara :)

Jag köper ytterst sällan kattmat på burk, känns otroligt onödigt att betala för 80% vatten :angel:
 
Sv: Såsig mat?

Nä, men eftersom katter är gjorda för att få i sig rätt mängd vatten via maten och inte av att dricka, så är det vattnet man bär hem i blötmaten väldigt nyttigt för katten. Det är konstaterat att katter som äter enbart torrfoder är kroniskt uttorkade. Jag tror personligen inte att det är nyttigt att vara kroniskt uttorkad.
 
Sv: Såsig mat?

Exakt. Katten behöver ju vätskan. Jag är så trött på alla "jag köper inte våtfoder för vatten har jag ju i kranen". Just det - men det är i katten vattnet ska vara:grin:

TS: Köp en burk tonfisk i vatten och slå vätskan över vatten. Sen tar du lite kranvatten och fyller på tonfiskburken så har du en ny sats tonfiskvatten vid nästa mål. Det kan nog din katt inte motstå.
 
Sv: Såsig mat?

Han är inte så jätteförtjust i tonfisk faktiskt. Men han kanske vill slurpa i sig vattnet i alla fall!
Hur mycket bör en katt dricka på ett dygn ungefär? Våran får oftast bara torrfoder och han dricker ändå en skål per dygn, och det är en rätt stor skål.
 
Sv: Såsig mat?

Vet inte hur mycket en katt behöver dricka, jag har bara gett våtfoder i många år nu så jag har inte behövt bry mig om det.

Katterna började kissa väsentligt mycket mer när de gick över från torrfoder, det märktes att vattnet i våtfodret satte fart på systemet hos dem.

Våtfodret innehåller ungefär samma vätskehalt som katters naturliga bytesdjur, deras system är anpassat till det. Katter i det vilda lever ju inte på små torra pellets;)
 
Sv: Såsig mat?

Jag tror jag har läst siffror på 0,5 dl per kg kroppsvikt.
Faktiskt är det många som gått över helt på blötmat som märkt att katten nästan helt slutar dricka ur skål. Men kissar ändå lika mycket eller mer än innan. Ganska fascinerande :)
 
Sv: Såsig mat?

KL och OT

Vill man stimulera vätskeintaget om man har en katt som bara äter torrfoder så kan vattenfontän vara en bra idé.
 
Sv: Såsig mat?

Gourmet perle är det enda som min såsälskande katt äter. Det är förvisso bitar i, men inte likt Mjau's eller andra blötmatssorter jag testat. Massor av sås finns där också.

Gourmet gold är kanske ett alternativ annars. Varken bitar, eller sås heller för den delen. Men paté eller mousse kanske skulle kunna vara något för din kisse?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
591
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
Svar
16
· Visningar
455
Senast: Whirlie
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
927
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp