Bukefalos 28 år!

Mia_R

Trådstartare
Igår skjutsade jag grannen till veterinären med en av de finaste schäfrar jag någonsin känt. Vi hade tid kl 08.15 och mindre än 30 minuter senare var hon död. :cry: Cancer. Hela dagen var förstörd, jag grät floder då, nu och varje gång jag tänker på henne. :(

Jag tycke inte hon var speciellt stor, när hon vägdes in igår före sprutan så vägde hon 40,8 kg och hon blev ganska precis 9 år och 3 veckor. För mattes skull så har jag letat efter en ny hund åt dem och ringt på några stycken. Nu när vi kollat ny hund så vägde en hanne som såg så stor ut inte mer än 35 kg. :confused: Alltså var hon mkt större än vad som är standard?

Hur som, hon hade ett psyke som var kanon. Jag har kollat många hundar som varit ljusår från hennes kvalité men hittade en hund mindre än fem mil ifrån oss som jag tror kan passa väldigt bra, en yngre tik för omplacering. Mor och far har mkt bra MH med de egenskaper som är önskvärda, ett syskon har gått MH och fått kalasresultat och tiken själv är pigg, social, glad och verkar vara väldigt trygg i sig själv, okomplicerad. Det enda, lilla, som stör mig är att jag föredrar den rakryggade varianten och hon har som de flesta schäfrar ett sluttande bakparti. Ingen räkstjärt, men hon är inte av "rätt" sort utseendemässigt och i mina ögon väldigt liten.

Jag hade gärna tagit henne själv om det inte vore för att vi redan har fler hundar än vad vi behöver, men är det så schäfern ser ut "numera"? Ett ganska litet bakparti i förhållande till resten av kroppen, ngt som jag ändå trott berott på att alla envisas med att ställa upp dem så förbaskat :devil: fult på alla foton man ser och när de rör sig ser de "alltid" ut att slita i kopplet med framvikt framför föraren. Hon har ett vacker huvud och kommer säkert att bli lite grövre än vad hon är nu, men hon ger ett ganska nätt intryck.

Nu hoppas jag att lilla fröken ska acclimatisera sig bra, läka sorgen och saknaden efter den underbara, funka ihop med våra och grannens hundar och prestera ett lika bra MH i vår som hennes kullsyskon. :) Hon hoppade in i buren utan att tveka, snusade lite på dynan innan hon lade sig ner och låg tyst och stilla resan hem utan att pipa ngt. Väl framme hoppade hon ur bilen, snusade runt, kissade efter att ha kollat lissfläcken efter underbar, kom in och undersökte omgivningarna innan hon vandrade runt på golver med matskålen. Spanade in katterna och snusade in dofter av hennes föregångare, då lämnade vi dem och gick hem till oss så de får bekanta sig mer med varandra och komma till ro.

Det känns mitt i all sorg och elände ändå som vi faktiskt kan ha haft den stora turen att ändå hitta en bra hund knappt ett dygn efter förlusten?
 
Sv: Schäfer?

Jag håller tummarna för att det blir bra.

Det är inte så dumt att få hem en ny inom kort,
saknaden och sorgen finns såklart kvar.
Men för min del så lindras den när en ny kamrat
kommer innanför tröskeln.
Det blir mindre tid att älta och gråta när det
finns en ny som kräver sitt.

Håller tummarna för din granne och er.
 
Sv: Schäfer?

Natten har gått bra. :) Hon har inte grinat en enda gång utan legat i en fåtölj inne hos matte hela natten. Varit ute på en liten kiss på morgonen i koppel och när vi kom upp så tog vi med henne ut och släppte henne så hon fick leka i snön. Lyssnar bra på sitt namn och när vi skulle gå in så sprang hon direkt till dörren så hon verkar veta var hon hör hemma. :idea: Hon är lugn inne och ligger nöjd när hon inte undersöker katten ingående. Jag tror det här kommer att bli bra, jag vet att hon jagar katter ute men det får vi försöka ta ur henne snarast, annars så verkar det som en perfekt lösning. Får bara hoppas att vi kan få bukt med jaktlusten så hon inte försöker knipa mina hönor senare i år när de kommer ut. :eek:

Tror vi kan introducera henne för våra hundar nu, så hon får lite lekkompisar. :love:
 
Sv: Schäfer?

Härligt :laugh:
Det blir nog inte några stora bekymmer
som det låter.

Hm vad är en höna mer eller mindre :angel::D
 
Sv: Schäfer?

Otroligt sorgligt att behöva ta det tunga beslutet:cry:
Har själv en "tant" på snart nio och jag vet att det är utförslut nu, vill bara kunna stoppa tiden!!
Ang storleken så var det en riktigt stor vovve ni hade! Gabbi är 60 cm hög, dvs. precis så hög tikarna får vara, hon väger 35kg och anses ngt för stor:)
Lycka till med den nya hunden, allt verkar ju gå jättebra!:laugh:
 
Sv: Schäfer?

Mina höns är genbank och :devil: tar den hund som försöker ta ngn av dem, då gäller det att vara utom mitt räckhåll om jag får syn på henne...

Vi testade att släppa ihop tjejerna idag, vi började med att låta henne träffa dem en och en, sen när det gick bra så fick hon träffa två och sen alla tre och det funkade jättebra. Tyvärr blev det lite gnabb precis när vi skulle gå hem med våra och vår gamling och deras nya rök ihop, men det var knappt några hårtussar ens som flög utan det var mer en massa arga morr, vrål, och brottning. Med tanke på hur ilskna de lät så trodde vi ändå att vi skulle hitta ngt på nån av dem, men inte en rispa eller ens lite blödande tandkött gick att hitta. Jag fick vända upp och ner på den nya då hon inte lyssnar ordentligt ännu men när jag vrålade i ett ordentligt nej åt henne så gav hon sig direkt och löd när jag satte henne och kommenderade ligg.

Husse gick hem med våra och sen gick vi hem och fikade hos grannen och klappade om tjejen. Hon var mer uppmärksam på oss nu men var lugn och fin trots den tidigare uppståndelsen. En riktigt trevlig hund, hon blir kvar bara hon låter bli katterna. En kattjakt har hon hunnit med idag men hon har inga tendenser till att dra och kommer fint på inkallning i övrigt. Vid fikat så satte hon sig hos matte och var så söt när hon ville sträcka in nosen över bordet, men när hon sa ifrån så gick hon och lade sig istället. En tuggknut var välkommen och hon är nöjd med livet igen. :d

Tjejerna ska få träffas igen i morgon när det är ljust så de vänjer sig med varandra, men då börjar vi om med att låta dem träffas en och en och väntar med att träffas flera till de känner varandra bättre.

Ambra: Jag vet inte hur hög den gamla var, jag upplevde henne inte som så hög men hon var grov i typen. Hon var ungefär lika hög som våra belgare men betydligt tyngre än våra som väger ca 25 kg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 968
Senast: Elektron
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 249
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp