Bukefalos 28 år!

SD:s trollfabrik

Jag ställde en hövlig fråga, inget annat. Frågan är klart befogad utifrån tråden och hur det skrivits i den, det här är typen av tråd man kan misstänka har skapats i syfte att påverka politiskt.

Som jag sa innan, att försöka isolera den här typen av politisk påverkan på sociala medier till att enbart gälla SD är att blunda för verkligheten. Samtliga tre stora partier, S, SD och M har med säkerhet hållit på med sånt här. Om SD utmärker sig bland dessa? Kanske, vem vet, S har i alla fall en lång historia att försöka påverka indirekt, ibland i gråzonen till anonym påverkan ibland helt anonymt och ibland riktigt smutsigt. M likaså.
Jag har ganska god insyn i ett av de nämnda partierna, ej SD alltså.

Jag har aldrig hört talas om att man haft anställda, som anställts med syftet att via anonyma konton sprida desinformation och olika former av falsk propaganda.

I den mån det hänt att partiföreträdare gett sig in i sociala medier träsket med anonyma konton och agerat på liknande sätt som SD:s trollfabrik, så har det skett som egen idé hos en enskild person, och folk som gjort så har blivit åthutade, omplacerade, och/eller sparkade.

De viktigaste orden här är sådant som "anställd", samt "desinformation".

Det är en stor skillnad på att uttrycka åsikter om politiska frågor, jämfört med att elda på personförföljelse, skapa "drev" medvetet, förlöjliga personer, sprida lögner om folk, eller att sprida misstro mot myndigheter, såsom att bidra till att sprida LVU-kampanjen.

Att sprida sitt partis uppfattningar i sakfrågor och att argumentera för dessa, tillhör rollen som partiföreträdare,
 
Så som mediaklimatet är idag och i synnerhet inom politiken måste man käll- och faktakontrollera i stort sett allt. I det här fallet är det en lista med tre-fyra konton på instagram och facebook, samt ett par på youtube som inte går att kolla för de är blockade samt ett tiotal på TikTok som jag inte har som påstås vara anonyma SD-konton och som utgör "trollfabriken".

De på instagram och facebook är fulla med rent skräp av omisskännlig SD-prägel: hyllande av Jimmy Åkesson, häcklande av politiska motståndare samt negativa saker om invandrare. Ingen kan ta miste på att de drivs av någon med koppling till SD, till och med jag som inte följer med ser det, och kvaliteten är så dålig att man skulle kunna misstänka att de drivs av någon från ungdomsförbundet.

Titta t.ex. på "Jimmie moments/sdregeringen" på instagram, vem här inne ser inte direkt ser att det är en SD-sida?
https://www.instagram.com/sdregeringen/?locale=uken1

Det här är inte trollning och att några personer anställda av SD håller på med sånt här är inte en "trollfabrik".

S har motsvarande sidor om än av något högre klass och skapade av vuxna personer, men det är en gradskillnad, likaså när det gäller hur anonyma de är, i det fall som lyfts fram på flashback går det att få fram att det är S som ligger bakom men det är i flera led och kräver lite grävande vilket få lär göra . Syftet är samma fast då omvänt.

Personer inne på Socialdemokraternas partikansli har tidigare i flera omgångar blivit påkomna med att använda anonyma konton för att angripa motståndare och även med rent brottsligt förtal.

När det gäller moderaterna tror jag de främst arbetar med påverkan via olika organisationer, tankesmedjor och liknande som styrs av dem men där det inte är synligt. Men det har även kommit fram att de använder utländska it-företag för att haussa dem på sociala media, tror det var inför förra valet det undersöktes av en tidning och inläggen gick att spåra till Polen och ett "call center". Fast jag har ingen bra koll, det finns säkert mycket mer om M. Det var inte länge sedan det kom fram att partier som M, SD och S (och KD ?) är villiga att fiffla med partibidrag så att det inte skulle synas vem som gett bidraget.

Sen har flashback även grävt fram att en av de absolut högst inom S, Anders Ygeman, tagit initiativ till att i mycket stor skala försöka påverka anonymt på sociala media via partiets medlemmar. Där är vi inne på verklig "trollfabrik" och "trollarme" men om det realiserats är inte klart. Den påverkan man skulle kunna tänka sig är typiskt en sådan här tråd.
 
Har vi användare på Buke någon skyldighet att redovisa huruvida man är medlem i eller röstar på ett parti? En del här har gjort det och för andra är det rätt tydligt vad de sympatiserar med, men jag ser inte någon skyldighet att man som deltagare i politiska diskussioner på Buke behöva berätta huruvida man är medlem i något parti. Om man är avlönad eller uppmanad utan lön att sprida ett partis budskap så tycker jag att det ska vara transparent att det är det som görs, dvs inte göras från ett anonymt konto som försöker verka vara "vem som helst". Men man får ju inte heller glömma bort att den stora massan av personerna som är medlem i eller sympatiserar med ett parti inte är anställda med arbetsuppgiften att skicka ut partiets budskap en masse, utan helt vanliga människor som har andra jobb, som har häst, hund, bil och har vanliga intressen. Och kan kan ju inte bli portad från politiska diskussioner på nätet bara för att man är medlem i eller röstar på ett visst parti.

Det har i valtider varit väldigt mycket ensidig postning från en enskild användare angående ett särskilt parti här, och det har kritiserats rätt hårt för att vara "partimegafoni" utan diskussionsvilja (vet ej om det t o m har genererat varning). Men jag har inte sett några belägg för att det skulle vara uppmanat från dennes parti, det är i mina ögon troligare att det är en vanlig, väldigt engagerad medlem som tror att det gör gott för partiet och som kanske inte inser hur mycket irritation det också skapar. Det är i vilket fall något helt annat än det trollande med negativa missvisande hittepå som har diskuterats den senaste veckan.
Du blandar ihop partipolitisk påverkan med sakpolitik. Att anonymt på ett forum försöka påverka partipolitiskt är en form av "trollning". Att diskuterar sakpolititik är något helt annat.

Det som borde diskuteras är saker som hur inkomstklyftorna ökar, hur privatiseringarna påverkat det offentliga som skolan och sjukvården och annat, hur utförsäljningarna ofta myglats till personer med politiska kontakter. Och mycket, mycket mera.

Listan på viktiga sakpolitiska frågor är lång men inget av detta tas upp till debatt utan istället är det ren partipolitisk skit allt handlar om.
 
Så som mediaklimatet är idag och i synnerhet inom politiken måste man käll- och faktakontrollera i stort sett allt. I det här fallet är det en lista med tre-fyra konton på instagram och facebook, samt ett par på youtube som inte går att kolla för de är blockade samt ett tiotal på TikTok som jag inte har som påstås vara anonyma SD-konton och som utgör "trollfabriken".

De på instagram och facebook är fulla med rent skräp av omisskännlig SD-prägel: hyllande av Jimmy Åkesson, häcklande av politiska motståndare samt negativa saker om invandrare. Ingen kan ta miste på att de drivs av någon med koppling till SD, till och med jag som inte följer med ser det, och kvaliteten är så dålig att man skulle kunna misstänka att de drivs av någon från ungdomsförbundet.

Titta t.ex. på "Jimmie moments/sdregeringen" på instagram, vem här inne ser inte direkt ser att det är en SD-sida?
https://www.instagram.com/sdregeringen/?locale=uken1

Det här är inte trollning och att några personer anställda av SD håller på med sånt här är inte en "trollfabrik".

S har motsvarande sidor om än av något högre klass och skapade av vuxna personer, men det är en gradskillnad, likaså när det gäller hur anonyma de är, i det fall som lyfts fram på flashback går det att få fram att det är S som ligger bakom men det är i flera led och kräver lite grävande vilket få lär göra . Syftet är samma fast då omvänt.

Personer inne på Socialdemokraternas partikansli har tidigare i flera omgångar blivit påkomna med att använda anonyma konton för att angripa motståndare och även med rent brottsligt förtal.

När det gäller moderaterna tror jag de främst arbetar med påverkan via olika organisationer, tankesmedjor och liknande som styrs av dem men där det inte är synligt. Men det har även kommit fram att de använder utländska it-företag för att haussa dem på sociala media, tror det var inför förra valet det undersöktes av en tidning och inläggen gick att spåra till Polen och ett "call center". Fast jag har ingen bra koll, det finns säkert mycket mer om M. Det var inte länge sedan det kom fram att partier som M, SD och S (och KD ?) är villiga att fiffla med partibidrag så att det inte skulle synas vem som gett bidraget.

Sen har flashback även grävt fram att en av de absolut högst inom S, Anders Ygeman, tagit initiativ till att i mycket stor skala försöka påverka anonymt på sociala media via partiets medlemmar. Där är vi inne på verklig "trollfabrik" och "trollarme" men om det realiserats är inte klart. Den påverkan man skulle kunna tänka sig är typiskt en sådan här tråd.

Kollade du kontona tidigare, innan det grövsta raderades och konton stängdes under de senaste veckorna?

Senast igår satt M:s partisekreterare och sa i TV att de INTE tycker att så som SD gjort med anställa trollare hör hemma i partipolitiken, samtidigt som SD:s partiledare så att de inte ser någon anledning till att sluta.

Menar du att du har belägg för att även M och S egentligen har anställda på sina kommunikationsavdelningar som har till arbetsuppgift att leta "skit" om personer i andra partier och sprida ihopklippta missvisande historier på sociala medier? Kan du presentera dessa belägg så att vi kan vara så källkritiska som du tycker att man ska vara?
 
Sen har flashback även grävt fram att en av de absolut högst inom S, Anders Ygeman, tagit initiativ till att i mycket stor skala försöka påverka anonymt på sociala media via partiets medlemmar. Där är vi inne på verklig "trollfabrik" och "trollarme" men om det realiserats är inte klart. Den påverkan man skulle kunna tänka sig är typiskt en sådan här tråd.
Du menar det om att han ville försöka engagera pensionärer online? Eller? Isf känns det enormt mycket mer harmlöst. (Jag brukar undvika flashback, så jag vet inte vad som grävts fram där)
 
Jag vet inte hur mycket av det som sägs i den här tweeten är sagt på ett skämtsamt sätt, men det låter väl inte helt osannolikt att det här är vad som åsyftades med att två medarbetare skulle "omplaceras"
Skärmbild (143).png
 
Du blandar ihop partipolitisk påverkan med sakpolitik. Att anonymt på ett forum försöka påverka partipolitiskt är en form av "trollning". Att diskuterar sakpolititik är något helt annat.

Det som borde diskuteras är saker som hur inkomstklyftorna ökar, hur privatiseringarna påverkat det offentliga som skolan och sjukvården och annat, hur utförsäljningarna ofta myglats till personer med politiska kontakter. Och mycket, mycket mera.

Listan på viktiga sakpolitiska frågor är lång men inget av detta tas upp till debatt utan istället är det ren partipolitisk skit allt handlar om.

Jag blandar inte ihop något, det är du själv som tar till ett klassiskt knep att försöka blanda bort korten när det framkommer graverande uppgifter om ett parti som än en gång visar att de har en helt annan syn på demokrati och moral än de övriga partierna i Sveriges riksdag. Och de skäms inte ens för det, utan framhåller just att det är "deras sätt att jobba".

Det är en i allra högsta grad viktig politisk fråga, att diskutera vad som är okej och inte gällande att klippa ihop falska stories, medvetet använda algoritmer för att ge sken av att den allmänna opinionen tycker något annat än den egentligen gör, att aktivt skapa drev mot andra politiker osv. Det är såklart en obekväm frågeställning för det parti som har det som strategi, och att då försöka 1. Påstå att alla andra säkert också gör såhär, och 2. Försöka begrava frågan genom att peka på att det finns en massa andra viktiga frågor att prata om, är väldigt förväntat.

Hittills har du inte presenterat något mer stöd för ditt påstående att detta är en trolltråd från ett partihögkvarter, än att du själv tycker att det är en ointressant fråga. Det är inget vidare starkt argument i mina ögon, utan mest ett försök till damage control.
 
Jag ställde en hövlig fråga, inget annat. Frågan är klart befogad utifrån tråden och hur det skrivits i den, det här är typen av tråd man kan misstänka har skapats i syfte att påverka politiskt.

Som jag sa innan, att försöka isolera den här typen av politisk påverkan på sociala medier till att enbart gälla SD är att blunda för verkligheten. Samtliga tre stora partier, S, SD och M har med säkerhet hållit på med sånt här. Om SD utmärker sig bland dessa? Kanske, vem vet, S har i alla fall en lång historia att försöka påverka indirekt, ibland i gråzonen till anonym påverkan ibland helt anonymt och ibland riktigt smutsigt. M likaså.
Jag är medlem i M och kan garantera att inget trollande har förekommit inom Moderaterna.
Vi håller inte på med sådant utan står för våra åsikter med namn, partibeteckning och oftast bild på oss själva.
 
Kollade du kontona tidigare, innan det grövsta raderades och konton stängdes under de senaste veckorna?

Senast igår satt M:s partisekreterare och sa i TV att de INTE tycker att så som SD gjort med anställa trollare hör hemma i partipolitiken, samtidigt som SD:s partiledare så att de inte ser någon anledning till att sluta.

Menar du att du har belägg för att även M och S egentligen har anställda på sina kommunikationsavdelningar som har till arbetsuppgift att leta "skit" om personer i andra partier och sprida ihopklippta missvisande historier på sociala medier? Kan du presentera dessa belägg så att vi kan vara så källkritiska som du tycker att man ska vara?
Socialdemokraterna har haft Trollkonton inför valet 2018.
Det är bekräftat och erkänt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton
 
Socialdemokraterna har haft Trollkonton inför valet 2018.
Det är bekräftat och erkänt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton
Japp! Men det känns ändå inte jämförbart med SD, och nästan lite löjligt att ta upp som tillbakakaka i debatten (alltså inte från din sida nu). Det som är annorlunda är att det skett på eget initiativ av de som gjorde det, och att man uppifrån hanterade det när det framkom. Inte som SD där det är en "feature" snarare än en "bug".
 
Socialdemokraterna har haft Trollkonton inför valet 2018.
Det är bekräftat och erkänt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton

Ja, och det har även avhandlats ett flertal gånger i tråden. Men som @EmmaBovary skrivit så var dessa anonyma konton inte anställda av partiledningen med arbetsuppgiften att trolla, och det var inte en aktiv strategi som beställts och uppmanats från partiledningen.

Skillnaden är stor mellan S reaktion då:
"– Jag är besviken och förbannad. Det är oacceptabelt att kommunicera via fejkade konton och det är absolut inte så här vi ska bedriva en valrörelse, säger partiets kommunikationschef Helena Salomonsson till SVT."

...och SD som säger att de inte ser att de gjort något fel och inte har för avsikt att sluta med denna strategi.

Att likställa dessa två händelser är att helt tappa bort den strategiska avsikten att systematiskt ge en missvisande bild av verkligheten, med syftet att skapa misstro och en känsla av kaos och att landet faller sönder. Det är precis detta som är grunden för auktoritära partier att överta makten.
 
Senast ändrad:
I Agenda igår så blandade Åkesson korten ganska friskt igen. Önskar att svenska journalister hade lite mer av en vana att bita sig fast i olika uttalanden som uppenbart motsäger vad som tidigare sagts (även om det inte var riktigt lika mesigt som jag befarade). Om de anställda så hette det att de kanske lika gärna skulle kunna skrivit det på sin fritid, och anonyma konton är tydligen nödvändigt eftersom att Sverigedemokrater som är öppna med sina åsikter riskerar sparken. Lite oklart om de skulle sparka de på sin kommunikationsavdelning om det framkommer om de är medlemmar i SD? 🤷‍♀️ Sedan snackar han om att de är bättre på sociala medier än andra partier, vore kanske på sin plats med en följdfråga om han anser det som effektivt och bra att starta hatdrev mot andra politiker?
 
@Inte_Ung och @vilde

Eftersom de anonyma kontona gång på gång kommer upp som argument för att det är samma sak som det SD nu sysslar med, så kan man ju lyfta fram lite fler skillnader.

Från den länkade SVT-artikeln: "De två medarbetare hos Socialdemokraterna som har misstänkts ligga bakom så kallade trollkonton i sociala medier har erkänt att de skapat en fejkad bild av politiska motståndare och sedan spridit den under påhittat namn."

Skapade dessa S-medarbetare ett stort antal konton som repostade varandra, med syftet att använda algoritmer för att få ytterligare spridning av konton som inte är synligt att de drivs av samma per son?

Och ytterligare från samma artikel: "Trots detta får bägge S-medarbetarna jobba kvar på partikansliet. Den ena blir dock av med sin samordningsfunktion och den andra omplaceras. Båda får också en skriftlig erinran från arbetsgivaren."

Har SD-medarbetarna (inklusive kommunikationschefen som varit inblandad i det hela) fått skriftlig erinran från sin arbetsgivare? Vad innebär det när Jimmie Åkesson säger att de inte har gjort något fel?
 
Skärmdump från ett av de här "anonyma" kontona, "SDregeringen" som jag länkade till men ingen ens verkar ha kollat så:

Untitled-5.jpg
 
Senast ändrad:
Jag är medlem i M och kan garantera att inget trollande har förekommit inom Moderaterna.
Vi håller inte på med sådant utan står för våra åsikter med namn, partibeteckning och oftast bild på oss själva.
Haha, jo gomiddag. Den var faktiskt kul :) Min gissning är att de som håller på minst är L och KD samt C .
 
Skärmdump från ett av de här "anonyma" kontona, "SDregeringen" som jag länkade till men ingen ens verkar ha kollat så:

Visa bifogad fil 145763
Men du ignorerar ju ändå alla de andra aspekterna som gör det här problematiskt. Att ett stort antal konton hjälper till att amplifiera budskapet som förs fram på ett förrädiskt vis, och själva innehållet är för mig det största problemet. Hur det "normaliserar" avhumanisering av meningsmotståndare, och dreven som kan skapas.
 
Men du ignorerar ju ändå alla de andra aspekterna som gör det här problematiskt. Att ett stort antal konton hjälper till att amplifiera budskapet som förs fram på ett förrädiskt vis, och själva innehållet är för mig det största problemet. Hur det "normaliserar" avhumanisering av meningsmotståndare, och dreven som kan skapas.
Du skriver "ett stort antal konton", skriv istället explicit vilka så att jag kan kontrollera påståendet. Det du skriver om finns det uppgifter på internet att S håller på med och med bevis från samordning av twitterkonton. Jag skall ställa en fråga, kontot ovan är ett av de tre anonyma "trollkonton" SD har på instagram enligt media. Är inte det en ren och skär lögn eller menar du verkligen att det är ett anonymt konto?
 
Du skriver "ett stort antal konton", skriv istället explicit vilka så att jag kan kontrollera påståendet. Det du skriver om finns det uppgifter på internet att S håller på med och med bevis från samordning av twitterkonton. Jag skall ställa en fråga, kontot ovan är ett av de tre anonyma "trollkonton" SD har på instagram enligt media. Är inte det en ren och skär lögn eller menar du verkligen att det är ett anonymt konto?
Det framkom i Kalla fakta att vissa på kommunikationsavdelningen enligt egen utsago hade upp till 70 konton var, sedan har inte alla dessa kunnat identifieras. Sedan tycker jag att du är intellektuellt ohederlig när du bara hakar upp dig på om kontona ser ut att potentiellt kunna ha med SD att göra eller ej, när det finns så många andra problem.
 
Du skriver "ett stort antal konton", skriv istället explicit vilka så att jag kan kontrollera påståendet. Det du skriver om finns det uppgifter på internet att S håller på med och med bevis från samordning av twitterkonton. Jag skall ställa en fråga, kontot ovan är ett av de tre anonyma "trollkonton" SD har på instagram enligt media. Är inte det en ren och skär lögn eller menar du verkligen att det är ett anonymt konto?

SD har själva erkänt kontona (och menar att det inte är något fel som begåtts) samt att en del av dem redan är stängda och att en mängd inlägg rensats. Vad är poängen med att du nu efter rensningen ska kontrollera om SD själva har fel i sina erkännanden?

Vänligen besvara mina tidigare följdfrågor till dig om du vill ha någon trovärdighet i det du skriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp