se hit, behöver lite hjälp!

M

misslindgren

Vi kommer troligt vis att köpa en lite gård här i byn, en gård med 3ha mark och stor lada som skall byggas om till stall för fyra hästar.
har dock en egen och resterande platser skall hyras ut med (in/utsläpp, max 15kg hö/häst & spån ca: 5-6balar) vad kan man ta för pris för detta?

ev. kommer vi i framtiden att bygga en ridbana, men grannen har en ridbana som vi får rida på så länge.

kommer att göra två vinterhagar på ca: 0,5 ha. sedan resterande mark som sommarbete.. blir de för litet? hur stora är era vinterhagar / sommarbeten.
eftersom sommarbetshagen inte blir mer än 2ha så tänkte vi dela upp den på två, så man kan flytta om dem så räcker förhoppningsvis betet hela sommaren.

hur tycker ni detta låter?

tacksam för svar...
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Vi har "åretrunt" hagar och endast ev bete för någon egen häst med sällskap.
Trotts att vi bara har 4 hk till 10 under hästar under sommaren så blir det mer elle rmindre beten i alla hagar förutsätt att man underhåller dom med puttsning osv. I vissa hagar lever dom på enbart gräs.
I år kommer vi begränsa fodertillgången till hälften under sommaren då det inte behövs mer ens till dom andra hästarna som har mindre tillgång.

Under vintern så är min upplevelse att dom inte rör sig lika mycket i hagen. GIvetvis olika beroende på hur mycket snö det är och dte beror ju på vart i landet man bor (om man inte räknar med detta år).
Våra små hagar som det gick 2 hästar i var 0,2 hk och trotts den ytan använde dom max hälften vintertid.
Så jag tycker du med gott sammvete kan minska vinterhagarna lite mer för att få större sommarhagar.

Angående hyran: Beräkna dina kostnader för hö och spån inkl moms. LÄggs edan till vad du anser du vill ha för dina tjänster och den tid du lägger ner. Lägg sedan även på vad stalet kostar dej att bygga osv. Plussa på skatt och moms på det så har du en hyra.
Min sambo tar 2400 kr inkl moms. Utan spån men med halm 12 kg hösilage och 3 kg havre, fodringar, In och ut. Det går inte runt särskillt bra. Tror inte han ens har en egen häst gratis på det faktist.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

tack för ditt svar..

ja jag kanske skall ha vinterhagarna lite mindre och då få större bete..
i stallet där vi har hästarna nu så går dom på ett sommarbete (fyra fullstora hästar) på 1,5 hetkar, och de har räckt hela sommaren. men vi har stödfodrat med hö också för säkerhetskull..

och om jag då har 2,5ha sommarbete uppdelat på två, så bör de räcka hela sommaren om dom exempelvis går 2 veckor i ena hagen och sedan byter man hage.. då bör de väl räcka? tror ni inte?

men det finns nog stora möjliheter till att hyra mera mark just på sommaren om de inte skulle räcka, då de är åkrar/bete mest överallt, och grannen har en liten hästgård med, så om de inte skulle räcka, kanske man kan hyra in dem på deras bete i slutet på sommaren.

ang hyran. eftersom vi råkar ha jätte bra kontakter så får vi spån mycket billigt (näst intill gratis, endast hämtning/resan och säckarna som kostar) och höet får vi till kanon pris. 1,25kr/kg.. pg. att han är en god vän till familjen.
så tanken är väl att ta en hyra på omkring 1600kr i månaden (ink. in&utsläpp + fodringarna) (kostnad då per inhyrd häst (hö+spån ca: 600kr max) inte alla hästar som äter 15kg hö.. så då får vi väl in kanske 1000kr per inhyrd, och då kommer de ju gå till underhållning och dyligt så i själva verket kanske vi endast får vår egen hästsmat gratis och inte så mycket mer..

tycker ni detta låter för mycket?

om man ser sig omkring på stallhyror här omkring så ligger dom på 1500-3500kr med hö & spån, dock max 10kg hö. (den dyraste är med ridhus) på gården kommer vi att göra en gräsbana på 20*40m. (i framtiden blir de en grusbana på minst 25*50m) men då kommer hyran att höjas..
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Jag tycker det verkar för billigt när in och ut och fodringar ingår. Det är ju trots allt en del jobb med det, och med allt annat runt omkring.
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Det är svårt det här med stallhyra, men tänk på hur ridmöjligheterna ser ut!? vad ska ingå, hur mycket ska hyresgästerna hjälpt till? finns det ridhur i närheten? mm

Vi betalar 1400kr då ingår halm och hö och vi har tillgång till paddock men med uruselt underlag! alldeles för mjukt så det blir inte mycket användning, då jag har en unghäst som jag inte vill ska gå så mjukt, inte ofta iaf! och vi har inte alls bra ridvägar, ingen hög standard på stallet, 3mil till närmsta ridhus, har antingen utsläpp lunch el insläpp, något av det att göra varje dag! jag tycker igentligen att det är lite dyrt! ni får gärna kommentera :)
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Du räknar med att hyra ut svart? Annars blir det inte mycket kvar av den tusenlappen.

Tänk på att budgetera för att ALLA inhyrningarna äter max och gör av med max spån, annars kommer du ångra dig den dag det bara står sådana i stallet. Så endera får alla betala samma, eller så får du ha en variant för 'ponny' med säg 10 kg hö, och en för häst med 15 kg hö.
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Jag har ungefär som du och tar 2000 kr plus moms. Då går jag nog back...

Jag sköter allt utom deras mockning, spån och ensilage ingår. Har två inhyrda mest för att det är bra att ha lite hjälp så man kan åka bort. Men ekonomiskt tjänar jag inget på det om man ska räkna med el, varmvatten, arbetstid, slitage på stall, slitage på utrustning som grepar, kärror osv. Skulle jag ta in en tredje inhyrd skulle jag gå ännu mer back, så det får räcka med två.
 
Sv: se hit, behöver lite hjälp!

Jag har just nu en hyresgäst. Fungerar bra, men det är sista året jag har en häst inhyrd där jag sköter alla in/utsläpp och alla fodringar, det är för mycket jobb för ingenting. Min hyresgäst hjälper mig om jag ber henne, men jag sköter allt för det mesta. Jag tar 1700:- vintertid, då ingår 3 balar spån, 12 kg hösilage (mkt god kvalitet), soja, betfor, mineraler. Vi köper in allt foder.

Vi har ny, upplyst ridbana 25x55 med mycket bra underlag och jättefina ridvägar för övrigt. Stora vinterhagar, stora, kuperade naturbeten på sommaren. Sommartid betalar hyresgästen 600:-. Hyran är vit och vi tjänar inte en spänn. Jag gillar min hyresgäst men hon tillför inte så mycket så att det är värt det. Nästa vinter kommer jag att kräva mer hjälp om jag ska ha inhyringen kvar.

Jag tycker egentligen din hyra låter alldeles för billig, samtidigt är det marknaden som styr och så länge folk hyr ut till väldigt billiga priser är det svårt att få ut vad det verkligen kostar.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 593
Senast: super
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 351
Senast: Habina
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 415
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp