Bukefalos 28 år!

seg i starten

Landet123

Trådstartare
Jag har börjat rida en Nordsvensk som senaste tiden nästan bara är körd. Hästen är inriden, men helt outbildad. Jag har nu ridit honom ett tag och vi har lärt känna varandra fint. Jag tänker att vi börjar om med alla grunder. Han har inte särskillt mycket framåtbjudning utan är rätt loj och lufsar gärna på i sitt eget tempo. Han tar skänkel utan röstkommando, men det tar ett par sekunder innan jag får gensvar och han rör sig frammåt. Och då i snigelfart.

Jag tycker ju att eftersom han rör sig frammåt utan röstkommando med enbart skänkel så förstår han ju vad jag vill. Jag tänker att jag vill inte sitta och tjata med skänkln, utan anser att det är bättre att "kicka" till han en gång om han inte lyssnar. Men jag får inget gensvar då heller utan han kommer igång lika sakta ändå. Kan det vara att han faktiskt inte förstår riktigt vad jag vill att han ska göra? Eller är han bara bekväm?
 
Fast han kanske inte förstår skänkeln helt och hållet? Fungerar det inte bättre om du kör mest på röst och mindre skänkel/mer säte? :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 602
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 242
Senast: shia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 484
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp