Bukefalos 28 år!

Segla för dummies?

Mia_R

Trådstartare
Jag ska ut och segla över midsommar men vet inte vad jag ska ta med mig för kläder?! Varma trjöjor och strumpor vet jag, men vad behövs mer? Jag behövde inte ta stövlar och jacka kunde jag få låna, vi ska sova i båten. Varma byxor tänker jag packa ner och har kollat vädret, risk för åska känns väl sådär roligt att vara på en segelbåt ... :o

Ombord så gör jag som jag blir tillsagd, men det är lite långt att springa hem om jag glömt ngt. :D
 
Sv: Segla för dummies?

Skor som inte är halkiga!! Ett måste. Dels att de inte är halkiga i sulan, och dels att dina fötter inte halkar runt i dem.
 
Sv: Segla för dummies?

Se till att du har ett ombyte av både byxor, tröjor, strumpor och skor ifall du blir blöt.

Någon typ av tunn handske som tål bli blöt, skoten (repen till seglen) gör hyfsat ont om de glider i handflatan samt att man blir hyfsat kall om händerna.
 
Sv: Segla för dummies?

Se framförallt till att sakerna är vind och vattentäta, är de det så behöver du (oftast) inte vara fullt så påbylsad.
 
Sv: Segla för dummies?

Och så får de inte ha färgade sulor, som kan ge streck på båten. De får man gnugga av själv.
Om du har glasögon så är ett senilsnöre bakom nacken att rekommendera (finns speciella band man kan sätta på skalmarna för seglare).
Ingenting som inte tål fukt! Även om man försöker hålla saker i ruffen så är ALLT fuktigt på en båt.
En keps eller någon form av huvudbonad, det kan bli vansinnigt mycket sol om man har tur.
Flytväst antar jag att du får låna? Och köp sjösjukepiller. Även den mest förhärdade kan bli illamående när det är som värst. Sist men inte minst, en rejäl hög böcker. Helt plötsligt är man inblåst i någon hamn, och det är en bra sysselsättning.

Och jag måste saga: jag är grymt avundsjuk. Är så sugen på att segla i år, men man får välja: hästar eller segling. Och nu är det hästar... :-)
 
Sv: Segla för dummies?

Tack för alla svar, ska försöka packa ihop lite vettigt så han inte tror jag tänker flytta in. :D

Kom gärna med fler tips om ni kommer på något. :)
 
Sv: Segla för dummies?

Jag skriver under på flytväst!
Sedan vill jag tipsa om att inte ta med för mycket, det är ofta trångt i en segelbåt, men ett extra ombyte är oumbärligt att ha.
Jag tipsar också om att skaffa en vattentät påse till mobilen, finns på Clas Ohlsson för under 200:-
Ha så gott ute på vattnet!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Jag ska på ridläger denna sommaren. Eller det är iaf som det ser ut nu (Corona). Jag har skrivit en packlista men är inte helt...
Svar
15
· Visningar
1 678
Kropp & Själ Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.. Men som många av er redan vet har jag gått igenom en väldigt jobbig period det senaste...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
18 825
Senast: SaraXX
·
Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
34 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp