Seiös/oseriös uppfödare

H

hundar

Man ser ofta ordet seriös i kombination med ordet uppfödare /kennel. När är en uppfödare seriös när räknas den dit är jag seriös bara för att jag föder upp renrasiga hundar?

Är jag seriös för att jag

Avlar med friska djur ( en självklarhet)
Meriterar mina avlesdjur
Följer SKKs grundregler. (en självklarhet)
mm mm

Är jag oseriös för att jag

Säljer mina valpar genom annons på Blocket

Ja rent ut sagt vad gör mej till en seriös/oseriös uppfödare. Finns det en till kategori? De som varken är seriösa eller oseriösa?

OBS JAG är ingen uppfödare bara nyfiken.
 
Sv: Seiös/oseriös uppfödare

Avlar med friska djur (en självklarhet) - Inte en självklarhet för oseriösa uppfödare.
Meriterar mina avlesdjur - inte en självklarhet för oseriösa uppfödare
Följer SKKs grundregler. (en självklarhet) - inte en självklarhet för oseriösa uppfödare
mm mm

Är jag oseriös för att jag

Säljer mina valpar genom annons på Blocket - nej, det gör även seriösa uppfödare. Dock har jag noterat att det sällan är de uppfödare med högst anseende som måste "rea ut" halva kullar för halva priset på blocket.
 
Sv: Seiös/oseriös uppfödare

Varför skulle man bli klassad som oseriös för att man annonserar på Blocket?

En seriös uppfödare för mig är en ärlig och kritisk uppfödare. Denne hälsokollar och meriterar sina avelsdjur och låter de bättre gå till avel, samt följer lagar och regler. Ska kunna se kritiskt på sina egna hundar och inte omges av ett rosa skimmer. Är stamtavlan tillräckligt bra, finns det genetiska sjukdomar? Väljer noga sina valpköpare och håller kontakten med dessa, t ex följer upp hur det går, anordnar träffar och liknande.

En oseriös är väl den som skiter i allt ovan, eller delar av det.
 
Sv: Seiös/oseriös uppfödare

Är man seriös så följer man de saker du listat överst. Men för mig räcker det inte att djuren man avlar på har genomgått de för rasen gjorda hälsotester. Vill även att föräldrar har gjort dessa tester, och gärna längre bak i stamtavlan också.

På min ras dvärgschnauzer kräver rasklubben ögonlysning u.a. för att få valphänvisning, medan SKK inte gör det för att få registrera valpar. Vidare krävs ett första pris på utställning också för att få hänvisning. Här kan jg tycka att det är oseriöst att inte lysa med u.a. innan parning och även att inte ställa ut åtminsone en gång och få sitt första pris (vilket inte är peciellt svårt att få), ser de uppfödare som inte gör detta som oseriösa. JAG tycker alltså att man ska följa rasklubben krav som många gånger är hårdare än SKK:s.

Visst kan seriösa uppfödare annonsera på blocket. Har själv gjort det och hittat jätte bra folk där och känner mig som en rätt så seriös uppfödare :p
 
Senast ändrad:
Sv: Seiös/oseriös uppfödare

En seriös uppfödare avlar först och främst för att tillföra/bevara rasens goda egenskaper och avlar fram bättre hundar inom rasens anv.omr!
Klarar hunden sitt arbete, då är hunden (oftast) även frisk (vilket bör vara en självklarhet).

En seriös uppfödare ser inte bara rasens brister, utan även sina egna brister i sin verksamhet/avelsdjur.

En seriös uppfödare säljer valparna till köpare som vill ha hunden för rasens ändamål.
 
Sv: Seiös/oseriös uppfödare

Jag ser det lite såhär

Seriös uppfödare:
är tillräckligt kritisk för att se brister hos egna hundar och kan utan problem låta bli att avla på tex inköpt tikvalp om denna inte visar sig bli vad man hoppats.

följer SKKs grundregler och rasklubbens rekommendationer och föder upp rastypiska hundar.

använder endast sunda hundar i avel.

arbetar mot ett mål, som lämpligen är att ha hög standard på hundarna, bevara rasen och förbättra bristerna som finns.

har riktigt bra koll på exteriör, mentalitet och annat som påverkar hur användbar hunden är.

försöker hålla så låg inavelsprocent som möjligt och "överanvänder" inte någon avelshund.

tar väl hand om sina hundar, är noggrann med vilka personer som får köpa valp, har god kontakt med valpköpare och är tillräckligt kunnig för att kunna hjälpa valpköpare med lite "vad som helst".


En oseriös uppfödare:

Struntar i någon av ovanstående punkter. Ju fler punkter uppfödaren avstår från, desto oseriösare.


Sedan, hur man hittar valpköpare, hur man hittar avelshundar osv, det ser jag som "skitsamma". Det viktiga är att uppfödaren eftersträvar hög kvalitet på uppfödningen och är noga med vilka som köper hundar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 184
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 356
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp