Bukefalos 28 år!

Sen kastning, kan hon vara dräktig ändå?!

grimman

Trådstartare
Dilemma med stora bokstäver!
Mitt sto som hade bf nu i slutet av maj kastade sitt föl i början av mars, dödfött så det var väl ngt fel antog jag. Hon spolades och sattes på antibiotika för att undvika ev. infektion.
Nu tänkte jag börja seminera för att försöka få dräktigt igen inom maj/juni men nu, denna vecka börjar jag fundera på om hon faktiskt, trots dräktighetskollen, varit dräktig med tvillingar och att en är kvar...
Hon var extremt stor redan i början av februari så jag funderade på hur gigantisk hon skulle vara 4 månader senare. Nu börjar hon släppa ner magen och sätta lite juver (gjorde hon inte innan hon kastade).
Grannen var inne på skendräktighet och det är förstås ett alternativ men jag har bantat henne och hon har gått ner över revbenen men magen fortsätter växa. Provtagning är ju ingen idé om hon är skendräktig och svårt även med rektalundersökning så är det bara att vänta eller...

Vad säger ni, någon som varit med om ngt liknande?!
 
Vet inte om det är att rekommendera så här sent i dräktigheten, men där kanske någon annan vet bättre!
Sen är hon generellt svår att känna på rektalt för hon är lång och livmodern ligger så långt in att de flesta veterinärer inte nått in vid normalt UL. Men detta är första gången jag har anledning att ev kolla så här sent så frågan är väl mest vad som kan funka.
 
Borde vara samma som på kor och då kan man sent i dräktigheter känna en åder som går ner till kalven. Det är väldigt svårt att känna kalven sent, det ligger oftast så djupt.
 
Har varit lite mycket den här veckan...
Hon var inte dräktig men däremot på väg in i brunst så nu är hon seminerad (en gång till i kväll) och ska kollas på söndag kväll om hon släppt ägget. Så jag gick glatt från en lösning till en annan!
 

Liknande trådar

Avel har ett sto som seminerades i somras men inte tog sig, men nu börjar jag fundera på om hon är dräktig/skendräktig :eek: hennes juver har...
Svar
19
· Visningar
2 159
Senast: SunnyQueen
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 796
Senast: Quandezza
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 014
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Behöver era kloka råd nu eller kanske någon av er vet vad som händer.. kolik, kastning eller vad? Kom ut i morse i stallet och hittar...
Svar
13
· Visningar
2 428
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp