Bukefalos 28 år!

Senior skall byta namn

Vad tycker du att Senior-forumet skall döpas om till?

  • Vuxen

    Röster: 68 27,0%
  • Människa

    Röster: 5 2,0%
  • Något annat, föreslå nedan

    Röster: 48 19,0%
  • Allmänt

    Röster: 56 22,2%
  • 25år-

    Röster: 23 9,1%
  • Livet

    Röster: 18 7,1%
  • Mänskligt

    Röster: 15 6,0%
  • Generellt

    Röster: 8 3,2%
  • Agora

    Röster: 5 2,0%
  • Prat

    Röster: 6 2,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    252
Blir ungdom 25- då? Tycker indelningen är lite skev, är 23 och har läst dominerande på senior i flera år. Naturligtvis också pga minskad aktivitet på U.

Kanske någon slags omstrukturering av både ungdom och senior? Typ enligt prefixen som redan finns.
 
Blir ungdom 25- då? Tycker indelningen är lite skev, är 23 och har läst dominerande på senior i flera år. Naturligtvis också pga minskad aktivitet på U.

Kanske någon slags omstrukturering av både ungdom och senior? Typ enligt prefixen som redan finns.
Eller bara ett forum för 1-93 :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När det gäller nya namnförslag är det en stark önskan att namnet är endast ett ord och det vore bra om det inte är för långt.

Och som jag skrivit tidigare det finns flera forum som inte är hästrelaterade här och jag har inga planer på att slå ihop alla dessa under ett namn som ex.vis "Allt annat" och därför tycker jag det kan bli lite fel om enbart ett forum (Senior) får ett sådant namn.
Då blir det ju också konstigt att kalla forumet för människa eller vuxen
Vem skriver på dom andra forumen isf?

Det diskuteras ju också annat än människor, så det funkar inte som ämne heller
 
Jag tycker att det låter vettigt att byta namn, jag tolkar senior som pensionär och det tog ett tag innan jag gick in på det forumet på grund av det. Visst i ett sportsammanhang betyder ju senior något annat, men det här är ju betydligt mer än ett sportforum.

Jag har inget förslag på namn istället för senior, men tycker att det låter som en bra idé som någon hade att slå ihop senior och ungdom och sedan ha ungdom som ett prefix. Andra forum med låg aktivitet har ju blivit ihopslagna tidigare, så varför inte.
 
Byt namn på ungdom till junior. Senior står för erfaren, veteran, äldre.
Junior för underårig, yngre.
Jag tror inte att senior förväxlas med pensionär, och om så sker så kommer personen säkert förstå att så inte är fallet.
 
Om man tittar lite på hur många trådar det har skrivits i idag finns det ett antal andra forum som har mindre aktivitet än Ungdom. Samtidigt som Senior redan är ett väldigt aktivt forum. Båda sakerna samt rösterna på Ungdom talar emot en sammanslagning just nu.
 
Byt namn på ungdom till junior. Senior står för erfaren, veteran, äldre.
Junior för underårig, yngre.
Jag tror inte att senior förväxlas med pensionär, och om så sker så kommer personen säkert förstå att så inte är fallet.

Annars får väl @Gunnar helt enkelt lägga till ett nytt forum: Pensionär :laugh: Då bör det vara uppenbart att inte senior betyder pensionär.
 
Såg du min googling ovan. Jag anser att ordet senior har glidit i betydelse. 40-talisterna vill inte kallas pensionärer men Seniorer kan fungera, då det tidigare hade mer av betydelsen seniora, som senior-konsult m.m.
Nu har det mer och mer tagit över som ord för pensionär. Betydelsen som äldre har det kvar men jag tror att det är äldre än det varit tidigare.
Kopplar man det till ett sportrelaterat ord är det enklare att tolka på annat sätt, exvis senior-laget, men ensamt anser jag det peka åt fel håll.
 
Som jag skrivit i en annan tråd har Senior-forumet funnits sedan förra seklet och anledningen till att det blev Senior var att det andra åldersforumet då hette Junior. Läs mer här:
http://www.bukefalos.com/threads/forumet-senior-sedan-forra-seklet.1407120/

De flesta här inne vet vad Senior är för forum, men det är lätt hänt att nya användare tror att det är ett forum för pensionärer.
Jag har därför bestämt att det skall byta namn. Ni får här en möjlighet att tycka till om vad det skall heta i stället.
Jag vet att du VILL byta namn, men har du verkligen tänkt igenom alternativen?
Forumet Senior avhandlar ju de mest spridda ämnen, allvar och totala urspårningar. Hur ska man kunna sammanfatta det? Hur ska nya lockas hit med hjälp av ett namnbyte och till vad? Det är grundfrågan här.
Mina tankar;
Buke är ju i grunden "hästmänniskornas" samlingspunkt, och häst-sportens! Just ordet Senior är ju väl förankrat i sportsammanhang och avser en viss mogen ålder. Inte pensionärer, de kallas "Old boys" eller liknande. Motsatsordet är Junior. Alltså bör Ungdom möjligen byta till Junior... då tror jag att man lockar hit fler yngre att skriva. Är det inte det som saknas?
Nåja, till förslagen;
Vuxen - det låter som riktigt tråkiga ämnen alt. "otillåtet för barn" och så är det ju inte!
Människa - ja kanske, men vilka människor?
Ska det vara en åldersindelning alls? Ska både Ungdom och Senior heta Människa och sen ha olika prefix? Fast då börjar det mer likna andra forum-upplägg som är väldigt trista och då tror jag man tappar mer än man vinner...
Några föreslog 25+ men då låser man folk efter ålder var man ska skriva, inte bra. Då är jag tillbaka till ordet Senior som handlar om hur man känner sig när man vill diskutera inte om en viss ålder - och just det är ju det unika!

Mina förslag är annars; "chatterbox", "samtal" eller "snacksidan" - lagomt neutrala och ingen åldersindelning och pratar gör vi... :angel:;)
 
Junior istället för ungdom skulle låta konstigt tycker jag. Jag tänker direkt junior = under 18 år. Så är det ju i hästvärlden dessutom (på ett ungefär i alla fall, har inte koll på de nya åldersreglerna på ponny).

Själv är jag 21 och läser betydligt mer på senior än ungdom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 803
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Äldre Läs mer här: http://www.bukefalos.com/threads/forumet-senior-sedan-forra-seklet.1407120/ och rösta här...
Svar
0
· Visningar
2 211
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Äldre En del som röstat om nya namnet på Senior har föreslagit att Ungdom och Senior slås ihop till ett forum. Jag tänkte att det kunde vara...
Svar
13
· Visningar
1 880
Senast: kryddelydd
·
  • Artikel
Hästnyheter Vet inte exakt när forumet Senior skapades, men det fanns i alla fall 1999: Att det blev Senior hade att göra med att forumet för de...
Svar
0
· Visningar
1 725
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp