Shadowfilosfin... Va i hela?!

Is

Trådstartare
Men på fullt allvar, jag får ju ont imagen! Tänker folk uppfostra hundar så här? Genom att prova 0a dem alltså ignorera hunden totalt i flera veckor (med undantag från kisspauser) och sedan binda upp hunden i sig själv inomhus? Och nypa hunden i jumsken när den är fastbunden för att den inte ska kunna fly, och "beröm är inget nödvändigt"! Vad är det här för mardröm?
 
What? Vet inte om jag levt under en sten eller något men det är inget jag någonsin hört om. Finns det någonstans man kan läsa?
 
Jag läste på författarnas hemsida och där verkar boken fått goda (och visserligen väl valda) lovord. På forum är de enda som är negativt/skeptiskt inställda de som känner någon som hört något. Vad är det du sett/läst som vi andra missat?
 
Men på fullt allvar, jag får ju ont imagen! Tänker folk uppfostra hundar så här? Genom att prova 0a dem alltså ignorera hunden totalt i flera veckor (med undantag från kisspauser) och sedan binda upp hunden i sig själv inomhus? Och nypa hunden i jumsken när den är fastbunden för att den inte ska kunna fly, och "beröm är inget nödvändigt"! Vad är det här för mardröm?

Inte bara tänker, den har väl ett par år på nacken vid det här laget så det lär nog vara ett antal hundar som fått smaka på...

En del är ju helt saliga över den "naturliga sanningen". :cautious:

Hade vi inte en tråd om token för inte så länge sen förresten?
 
Jag läste på författarnas hemsida och där verkar boken fått goda (och visserligen väl valda) lovord. På forum är de enda som är negativt/skeptiskt inställda de som känner någon som hört något. Vad är det du sett/läst som vi andra missat?

Intressant nog har väl boken en egen (väldigt slätstruken och intetsägande) hemsida om jag inte missminner mig, prova att läsa den lite mer informativa sidan bakom, länk.

"I naturen förekommer ju varken belöningar, bestraffningar eller problembeteenden." är en personlig favorit...
 
Intressant nog har väl boken en egen (väldigt slätstruken och intetsägande) hemsida om jag inte missminner mig, prova att läsa den lite mer informativa sidan bakom, länk.

"I naturen förekommer ju varken belöningar, bestraffningar eller problembeteenden." är en personlig favorit...

Vänta nu, jag tror banne mig han har ändrat i sidan sen jag hade så roligt åt de otroliga påståendena om varg! Var det någon som tipsade honom!? :rofl:
 
Jo, den var ju lite off, men meningen efter låter å andra sidan inte så himla feltänkt "Så, om vi som hundägare uppträder på rätt sätt, med lugn, värdighet och helt naturligt, så kommer hundarna att bli lugna, trygga, glada och harmoniska."

VAD är grundfilosofin? Att man ska "umgås" med sin hund utan daltande eller skrikande och i slutändan få en trevlig kamrat som inte ställer till bekymmer utifrån det? Känns väl som en lämplig filosofi för de flesta med sällskapshund, men det ringer ju inte rätt med det som skrevs i trådstart.

Edit: Nu har jag visserligen bara googlat lite snabbt men jag hittar väldigt få hårda fakta om vad filosofin konkret går ut på och hur den fungerar i praktiken. Det är väldigt mycket "läs boken".
 
Edit: Nu har jag visserligen bara googlat lite snabbt men jag hittar väldigt få hårda fakta om vad filosofin konkret går ut på och hur den fungerar i praktiken. Det är väldigt mycket "läs boken".

Ja, det är väldigt mycket "läs boken" över det hela, i min tolkning både för att de vill sälja böcker och för att de vill att saker ska sväljas hull och hår utan diskussion. Sidan jag länkade är minst sagt sanerad sedan jag såg den sist dock! Jag håvade upp den äldre tråden där jag citerat en del dumheter från den.

Min åsikt är att vare sig "filosofin" eller "ledarna" är riktigt kloka. Det är gammal dominans inpackat i svada.
 
Hela grejen verkar totalt bananas, kursdeltagare som uppmanas att inte skriva om filosofin på sociala medier utan i slutna grupper och diverse andra påhitt ger ju inget direkt bra intryck, och då orkar jag inte ens ge mig på deras förkastliga metoder.
 
Har läst lite om den nu och jag vettefan vad jag ska säga. Dock tog det inte många raders läsning om metoderna man använder sig av innan jag kom till slutsatsen att om jag behandlat min hund (som tillhör en ras som är känd för att vara känslig för hur man behandlar dem) på det sättet, hade han bokstavligen inte vågat göra annat än ligga i ett hörn och darra och troligen krupit längs med marken med svansen mellan benen vid förflyttning...

För den rena erfarenhetens skull skulle det vara intressant att se en hund som är "fulltränad" enligt den här metoden, bara för att se vad det här gör med en hund i längden.
 
Har läst lite om den nu och jag vettefan vad jag ska säga. Dock tog det inte många raders läsning om metoderna man använder sig av innan jag kom till slutsatsen att om jag behandlat min hund (som tillhör en ras som är känd för att vara känslig för hur man behandlar dem) på det sättet, hade han bokstavligen inte vågat göra annat än ligga i ett hörn och darra och troligen krupit längs med marken med svansen mellan benen vid förflyttning...

För den rena erfarenhetens skull skulle det vara intressant att se en hund som är "fulltränad" enligt den här metoden, bara för att se vad det här gör med en hund i längden.

Han har filmer upplagda på hemsidan jag länkade i inlägg 5, jag orkar inte kika på dem själv men något av dem kanske visar en hund i fem sekunder eller så... :cautious:

I den andra tråden jag grävde fram finns en finfin film på "naturlig flockvandring" om jag inte missminner mig - det är en syn för gudarna det! :laugh:+:banghead:+:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 023
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
3 957
Senast: movi
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 318
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp