Sidpull bättre än Hack ?

L

Liten_men_tuff

Då pållan är väldigt känslig i munnen vill jag variera mycket med att rida på bett och hackamore , men hon lyssnar inte ett dugg på Hackamoret , Hon blir jätte stark och ibland helt o styrbar. Har det snällaste ponnyhacket då ja inte ville köpa ett skarpare för hon aldrig gått med det förut.

Vet nu inte om ja ska köpa ett skarpare Hackarmoe med längre skänklar eller ett sidpull.
För och nackdelar med båda tack :crazy: :)
 
Fördelen med ett sidepull är att det fungerar ungefär som ett tränsbett, dvs du kan ta ledande tygeltag och det ger inte så stort tryck på nacken.

Att din häst blev "ostyrbar" med hackamore kan ha att göra med att hon inte är tillräckligt känslig/skolad för skänkel- och vikthjälper. Dessutom kanske hon inte gillar den hävstångsverkan det ger runt nosen?

Prova du med ett sidepull istället, det är ganska stor skillnad. :)
 
Okeej , tack :bow: :) Det blir nog att ja testar ett sidpull iallafall.
 
De hästar jag sett med hackamore verkar inte fatta signalerna riktigt, så jag har fått för mig att mjuka hackamore är otydliga. Ett sidepull gör att det hamnar tryck DIREKT på nosryggen. Ett milt hack lägger inte så mycket koncentrerat tryck över nosryggen, utan kniper istället ihop runt hela nosen (när man tar i tygeln trycks kindkedjan uppåt och nosremmen nedåt, det blir trängre runt hela nosen på hästen).
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 685
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 432
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 965
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp