Sitta ner i traven?

P

peacehorse

Hejsan!
Jag rider en mkt skumpig häst och har svårt att kontrollera traven när jag sitter ner. Han springer iväg när jag sitter ned och jag tappar balansen...
Snälla, någon som har tips om hur jag kan träna på att sitta ner på hästen i trav?

Tacksam för alla svar. ;)
 
Sv: Sitta ner i traven?

Tänk dig att du har 20 kg sten i varje sko och följ med i hästens rörelser fast det kan se flummigt ut. ;)
Träna på en massa trav-halt-trav övningar så att hästen din inte springer iväg, och massa halvhalter.
Rid utan stidbyglar eller barbacka så mycket som möjligt även fast det kan vara svårt att hålla sig kvar.

Jag rider en jätteskumpig häst, men när hon känner att jag håller på att tappa balansen gör hon halt, hon tror väl att jag ska åka av eller nånting annars :angel:
 
Sv: Sitta ner i traven?

Tänk att du ska komma ner ordentligt i sadeln, det är lätt att man spänner sig när hästen är skumpig. Försök alltså att slappna av lite och luta dig tillbaka en aning, bak med axlarna och ner med hälarna. Se till att knäna inte åker upp.
Ge inte upp! Rid med sadel utan stigbyglar om du har möjlighet, det är bra träning.
 
Sv: Sitta ner i traven?

jag lider av samma sak, min häst rör sig jätte mycket och är väldigt skumpig. Men jag jobbar på att lära mig hitta balansen. Har ridit mycket utan stigbyglar och rider ofta barbacka, har även köpt en sån där pilatesboll sitter ofta på den framför datan och tv, det har faktist hjälpt man lär sig hålla balansen utan att spänna sig + att man blir rörligare i höften :D
 
Sv: Sitta ner i traven?

Låt benen bli långa och tunga och sitt djupt ner i sadeln. I början kan det underlätta att vinkla bäckenet lite bakåt i sadeln, då skumpar det inte lika mycket;)
 
Sv: Sitta ner i traven?

Om hästen är välriden och arbetar bra med ryggen och det är bara är att den är stor och stötig i steget så skulle jag bett tränaren att longera er, och hjälpa dig med sitsen. Spänn in den lätt kan vara bra så slipper du bekymra dig om tyglarna. Om du inte kan få hjälp av tränare så kanske en kompis kan longera. Den som longerar behöver kunna få hästen att gå på en rund volt i jämn takt.

Vid longering kan ryttaren koncentrera sig på sitsen, och slipper hålla koll på tyglar och vägen, det brukar hjälpa. Att sitta och boxa utåt med armarna fungerar väldigt bra för mig, det finns många andra övningar också.

Du skriver inget om hästen: Om hästen inte är så musklad och välriden så skulle jag nog fortsatt med lättridningen ett tag till. Om man sitter och studsar i obalans på en omusklad hästrygg så kan hästen få ont.
 
Sv: Sitta ner i traven?

Jag lider av samma problem, men det går bara inte att rida utan stigbyglar eller barbacka, det känns som att sitta på ett smalt staket, mycket obekvämt alltså. Det leder till att jag spänner mig en massa. Har lite funderat på något slags underlägg att ha på sadeln med har inte skaffat något ännu. Någon med liknande erfarenheter och råd?
 
Sv: Sitta ner i traven?

Tänk att du har 10kg extra i rumpan, försök att sitta så djupt och tungt som möjligt. Försök också att få hästen att gå i en samlad, lugn trav! :)
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 465
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp