Bukefalos 28 år!

Självförsörjande (på kött)?

vinkelina

Trådstartare
Sambon och jag är inne på att övergå mer och mer till ekologiskt med det som ekonomin tillåter.

dock sitter vi lite och leker med tanken på att bli i alla fall delvis självförsörjande nån gång i framtiden. Dvs köpa en mindre gård och föda upp djur för mat. Inget mer än att man orkar med det efter arbete.

Blev dock och fundera på vilka mängder man behöver för att försörja en "normalstor" familj. Funderar på gris, biffko, några får och fågelfän. Gissar att i alla fall några nassar och en kossa? nån som har erfarenhet och vill dela med sig.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag tror att man behöver tänka småskaligare om man ska satsa på självförsörjning. Man kanske inte behöver både lamm- fläsk OCH nötkött?

Kor äter mycket och kräver mycket grovfoder jämfört med får. Dessutom behöver de betydligt bättre beten. En mjölkget eller mjölkfår ger gott och väl den mängd mjölk en familj behöver, man äter avkomman och behöver inte i närheten av så mycket grovfoder som till en ko.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Tror ni bor tanka lite mindre. Kaniner och hons ar mindre jobb och mycket lattare att halla samt avliva hemma pa ett humant satt. Sedan hitta en ekologisk kottbonde inarheten ni kan kopa hela (storre) djur av istallet.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag håller med Migo, även om jag förstår poängen med att ha biffdjur. Att ha en ko som kalvar varje år är ju guld värt. Då får man både mjölk och kött. Men det tar ju ett par år innan man kommit så långt att man äter upp avkommorna då de behöver växa till sig. Någonting som man måste tänka på med köttdjur är att de sliter mycket, mycket mer på marken än vad ett gäng får gör, så man behöver betydligt mer mark ifall man ska ha kor än ifall man bara har får.

Matkaniner har blivit större och större och det är någonting jag tror kommer att växa ännu mer. Snabb uppväxt och bra slaktvikter gör att det blir ett miljövänligt kött. Dessutom äter de inte så mycket kraftfoder utan mest gräs och växter.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag läste nyss en otroligt bra bok, Farm City, som handlar om precis det du pratar om. Författaren bor i Oakland, CA och har en liten "urban farm" utanför sin lägenhet. Hon har fött upp kaniner, kalkoner, ankor, grisar och höns. Det verkar som att kaniner var det absolut enklaste djuren ur underhåll- och slaktsynpunkt.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Nu föder vi inte upp djuren vi äter men till stor del äter vi bara kött som sambon och jakt laget fäller. Sambon jagar i två lag där det ena laget är riktigt aktiva = välfylld frys. Vi äter rådjur, älg, hjort och vildsvin.
Ibland äter vi "köpekött" från affärn eller grannens köttdjur och baccon kan vara lite lyxigt;)
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

TBT sa det jag tänkte på - ni har inte funderat på att börja jaga? Vilt är mumma! Sen kan ni ha höns och getter/grisar hemma på gården. Getter har ju fördelen att ni får mjölk också, och av hönsen får ni ägg.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag tror också på flera olika sorters mindre djur. En bekant håller just på med att starta upp en kaninproduktion för sitt husbehov plus avsalu. Hade jag haft hälsan och utrymme hade jag nog också varit lockad. Hade slaktkaniner när jag var barn och det var fantastiskt gott kött.

http://www.kanin.se/
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

har som sagt ingen aning om hur de fungerar men som tur finns buke :P är som sagt en lös tanke så bolla gärna ideer med mig. Jakt är tyvärr inget som i dagens läge skulle fungera för oss då vi inte har tillgång på "jakträttigheter" eller vad det heter, inga kontakter alltså. Är dessutom mannen som i så fall borde jaga och han är inte så intresserad.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Vi köper inte mkt kött, vi har höns och då blir det oxå lite kycklingar av båda könen, så ungtuppar hamnar i grytan om jag inte säljer dem. Fläsk och lammkött får vi från makens föräldrar som föder upp lite grisar ocn får Maken jagar så vi får älg och vildsvinskött. Däremot behöver man en stor frys.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Vi köper sällan kött, de är typ bacon, korv och blodpudding.

Vi jagar bägge, har säkert viltkött för 40' i frysen. Då har vi ändå sålt mycket som gått till fällavgift och viltfoder.
I våras skaffade vi ankor som slaktades till hösten, till eget bruk och så sålde vi kött som täckte ankornas kostnader.

Har 2 linderödgrisar nu, dom ska betäckas, sen slaktas och vi behåller 2-3 gyltor som vi föder upp, betäcker osv.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Min pappa har hållit på i 20 år att föda upp för eget bruk. Han säger att det är för att slippa disken. Men tror att han tycker det är roligt.
På sommaren har han grisar, ute i en hage. Köper slaktsvin som inte håller måttet, gör inte oss något att de behöver lite mer tid på sig.
Året runt, nötdjur. Bete på sommaren, vintern uppbundet eller i box. Beroende på antal. Han är riktigt stolt när hans ko kalvar, samt när kalven slaktas vid 1,5-2 år ålder. Han har just nu bara en ko, men funderar på att ha två om han ska forsätta. Lite problem att få tag på nya djur. Oftast diar de fortfarande och flaska är jobbigt.
Han har ibland även slaktkycklingar, funderar på kalkoner.
Han jobbar heltid i byggbranchen, är 60 år gammal. Ja vi hjälper honom, när han frågar.

Mamma har höns. Mest för ägg, även om tupparna hamnar i frysen ibland. När de verkar ha bra vikt.

Jag har får, men funderar på att sluta med dem. Inte för att de är jobbiga utan för krånglet med bagge och lamm, samt att mina damer har börjar bli gammla. Äldsta fyller elva i vår.

Tycker det är bra att börja med ex. kaniner eller höns/ tuppar. Lätta att slakta, du märker om ni klarar av att äta upp lille "hoppe" och "kackel".
Värre att ha lille "Olle" på åtta hundra kilo som man inte klarar av att ta bort.
Hur mycket djur, beror på hur mycket kött det går åt.
Det viktigaste är att ni vet vad djuren behöver, i skötsel och foder.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Sambon och jag är inne på att övergå mer och mer till ekologiskt med det som ekonomin tillåter.

dock sitter vi lite och leker med tanken på att bli i alla fall delvis självförsörjande nån gång i framtiden. Dvs köpa en mindre gård och föda upp djur för mat. Inget mer än att man orkar med det efter arbete.

Blev dock och fundera på vilka mängder man behöver för att försörja en "normalstor" familj. Funderar på gris, biffko, några får och fågelfän. Gissar att i alla fall några nassar och en kossa? nån som har erfarenhet och vill dela med sig.

Har för mig att Stefan Sundström hävdar 1000 kvadrat, men det kräver att du kan valla fåren på andras mark då och då.

Kort sagt det kräver inte mycket mark för att försörja en familj med mat. Sen är pengar praktiskt att ha ibland.

http://www.youtube.com/watch?v=_7XcDvFWBe4
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Vi var fem personer i familjen. Jag tror vi tog reda på en 1/4 del nöt, och nån halv gris om året. SÅ himla mycket kött äter man inte. I och för sig köpte jag kyckling, och vissa styckdetaljer i affären.
Vill man inte kladda med slakt själv är det enklast att ha köttdjur. De kan man leverera till mindre slakteri och sen ta åter färdigstyckade, veterinärbesiktade och kan sälja helt öppet.
Köp ett par kalvar. Att ha biffko som ska kalva blir omständigt, och ett risktagande. Och sen ska ju kon bli dräktig för att kunna kalva, vilket innebär att ni måste ha en tjur också. Eller var riktigt duktiga på att se brunst, och att nån seminerar åt er.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

har som sagt ingen aning om hur de fungerar men som tur finns buke :P är som sagt en lös tanke så bolla gärna ideer med mig. Jakt är tyvärr inget som i dagens läge skulle fungera för oss då vi inte har tillgång på "jakträttigheter" eller vad det heter, inga kontakter alltså. Är dessutom mannen som i så fall borde jaga och han är inte så intresserad.

Varför skulle det vara mannen som jagar? Och om ni ändå har tänkt köpa en gård så köp en med tillräckligt mycket mark så ni får jakträtt, annars är alternativet att gå med i ett jaktlag. I många fall äger kommuner en hel del mark som de sedan arrenderar ut jakten till ett jaktlag. Så man behöver inte äga mark för att kunna jaga. Sen är det inte gratis att jaga heller, vilket man kanske bör ta med i beräkningen. Jaktarrende, fällavgifter, trikinprov om man jagar vildsvin och björn. Vapen, ammunition och kläder kostar även det. Men i slutändan blir det relativt billigt kött.
Vi blir allt fler tjejer som jagar och det är en härlig sammanhållning.

När det gäller att föda upp djur själv så är det enklare att hålla sig till ett djurslag, alla djur kräver olika saker. Så mitt tips är att kolla vilka andra producenter det finns i närheten och sedan byta djur med varandra. Tex om någon har grisar så kanske de skulle uppskatta nötkött som byte osv.

Höns är sånt som är relativt enkelt att ha, de ger både ägg och kött och producerar snabbt. Kaniner som många har skrivit är också en väldigt enkelt djur.

Det fanns en anledning till varför människor sökte sig till varandra i byar, en kan inte göra allt, men är man fler så kan man få allt gjort tillsammans.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Vi har varit självförsörjande på kött från får, get, ankor, höns och kaniner.
Samtliga raser vi hade var gamla svenska raser. De är lätta att föda upp inte alls lika foder krävande som djur som är avlade för att växa fort och slaktas tidigt. De är friska, tåliga och har lätta födslar som är ganska vanligt vid hårt avlade raser.

Men det är mer arbetskrävande än man tror och de kostar en hel de även om de är billiga i drift.

Vi körde våra får och getter till ett gårdsslakteri men förra året så hade priserna stigit så mycket så att slakten och styckningen kostade mer än det som vi kunde sälja köttet för :(.

Höns och kaniner har vi slaktat själva. ett tag hade vi mycket kaniner och avtal med ett kaninslakteri. Men för att få någon som helst lönsamhet så var vi tvungna att ha så otroligt många att det blev på tok för mycket jobb då vi båda har "vanliga" arbeten vid sidan om.

I dag har vi sålt våra 5 får, 5 getter, alla ankor, nästan alla höns och kaniner.
Kvar har vi 2 kaniner, 3 hönor, 1 tupp, 1 häst och ett par inackorderingar.

Helt plötsligt har vi tid att träffa vänner, bekanta i stället för att sköta allt omkring djuren och har 7500 kr mindre i utgifter varje månad. Så det vart lite väl dyrt kött för oss. Med facit i handen är det betydligt billigare för oss att köpa kött från grannarna.

Vart jag ville komma med mitt långa inlägg var att man ska hålla sig till ett eller ett par djurslag. Kaniner och höns är lätta och billiga i drift och bra djur att börja med som någon annan skrev.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag kan tyvärr inte gå så långa sträckor på ojämn mark som det krävs för jakt och klarar inte av "höstväder" då jag lider av en ledsjukom med värk i bagaget
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag säger ankor och kaniner. Kräver minimalt med utrymme och är väldigt lätthanterliga.

Ankorna ger supergoda ägg, och går naturligtvis att slakta och äta också.

Med tanke på dina kropps mående hade jag nog inte satsat på några större djur.

Får, kor och sånt kräver mycket mark, det ska byggas hagar mest hela tiden, man ska skaffa hö o.s.v.

(Sen har jag lite trauma efter alla år med fåravel efter den gången då ett lamm inte ville komma ut, och ingen veterinär i vår trevliga stad ville svara i telefonen. Ett under att tackan överlevde. Det gjorde dock inte lammet.:cautious:)
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag kan tyvärr inte gå så långa sträckor på ojämn mark som det krävs för jakt och klarar inte av "höstväder" då jag lider av en ledsjukom med värk i bagaget

Jag säger som Em-pirre, klarar du inte av höstväder och gå på ojämn mark så kanske du måste tänka om. Att ha större djur från får och uppåt kräver att man kan vara ute och fixa stängsel, fånga in djur som kommer på avvägar och man kan ge sig sjutton på att allt händer när det är som sämst väder. Jag går mer och sämre terräng när jag hjälper vänner med deras djur än vad jag gör när jag jagar. Visserligen kan det vara kallt ute på jakt men jakten kan man avstå en dag utan att det händer något, djur måste ha mat varje dag oavsett väder och vind.

Så håll er till mindre djur och kolla istället upp möjligheterna att köpa kött från gårdarna.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Fast jag tror man klarar sig rätt bra på knanin- och fågelkött också. Lägg till bönor, grönsaker, potatis ur eget land, sylt av egna bär o.s.v.

Bara mjölken kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 269
Senast: Dandylinn
·
Mat Efter 14 år som vegetarian har jag köpt en julskinka för första gången och sen ett par veckor har jag funderat mer och mer på att börja...
2
Svar
33
· Visningar
9 884
Senast: Sar
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 152
Senast: Holly92
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp