Sjukskriven och varslad

elfi

Trådstartare
Igår fick jag reda på av min chef att de måste varsla 15 personer, och att jag är en av dem som måste gå. Det var som att få en knytnäve i magen, visst jag jobbar för ett företag där man aldrig sitter säkert men jag trodde faktiskt inte att denna dagen skulle komma så plötsligt.

Nu har jag försökt smälta nyheten, men det finns en sak som oroar mig. Jag är nämligen sjukskriven 75% nu och ca en månad framåt. Sedan kommer sjukskrivningen förlängas om inte mirakel uppstår, men hur kommer Försäkringskassan se på det? Kan jag riskera att förlora ersättningen från FK om jag blir arbetslös och sjukskrivningen blir förlängd? Eller ska jag gå upp på heltid igen, trots att jag egentligen inte ens klarar av att jobba 25% (men jag gör det ändå, jag måste ju det..)? Jag får jobba kvar fram till den 23 dec, det blir en rolig jul i år...

För mig känns det som att de har valt att varsla mig bara för att jag är sjukskriven, men de sa att de gick efter en lista. Har trots allt haft en fast anställning på över ett år, och de har plockat in väldigt många vikarier sedan dess som fortfarande är kvar och som jag antar blir kvar fram tills vi som är varslade får gå.

Dessutom började tankarna snurra ännu mer. Jag måste leta nytt jobb. Men vilken arbetsgivare vill anställa någon som är sjukskriven? Hur ska jag orka fokusera på rehabiliteringen och nuvarande jobbet samtidigt som jag måste försöka hitta ett nytt jobb så fort som möjligt?

Allting är bara kaos just nu. Jag behövde verkligen inte få det beskedet nu, har haft en helvetesvecka och nu är den ännu sämre. :(
 
Tufft läge du har hamnat i.

Som jag fattat det kan du fortfarande vara sjukskriven som arbetslös men att din arbetsförmåga då ska bedömas mot alla möjliga arbeten. Kan du inte jobba så är det sjukskrivning som gäller. Man kan nämligen inte stå till arbetsmarknadens förfogande om man inte kan ta något jobb.
 
@elfi jag förstår att det är ett jättetuftt lägde för dig just nu. Du kan vara sjukskriven på deltid samtidigt som du är arbetslös på deltid. Gå bara och anmäl dig dagen efter som din sista anställningsdag är på Arbetsförmedlingen (vet inte hur det räknas med röda dagar om din sista anställningsdag är 23 december kolla upp vilken dag du ska anmäla dig på då). När du anmäler dig på AF så tar du med dig läkarintyget och visar detta. Det är jätteviktigt att du går dit den första dagen efter sista anställningsdagen så att du inte din SGI skrivs ner till noll vilket den annars riskerar att göra. Kanske bör du också ta förnyad kontakt med FK när din anställning upphör så att inget missas där med anmälning etc vet inte om det räknas olika för sjukskriven och anställt och sjukskriven och arbetslös.

Kram på dig jag hoppas allt ordnar sig så småningom även om det ser mörkt ut just nu.

SGI är alltså sjukpenninggrundande inkomst, missade att skriva det, jag tror du ska skriva in dig även om du skulle vara helt sjukskriven på 100%.
 
Senast ändrad:
Du kommer få arbetslöshetsersättning i någon form beroende på om du är med i a-kassan eller inte på de 25% du nu arbetar och förblir sjukskriven som vanligt på resterande del. Reglerna är desamma oavsett om du nu blir uppsagd. Efter x-antal dagar kommer din arbetsförmåga att ställas mot hela arbetsmarknaden oavsett om du hade blivit uppsagd eller inte men fram tills dess ställs den mot det jobb du nu har. Iallafall var det så sist jag kollade. Det bästa du kan göra är att ringa din handläggare på försäkringskassan och helt enkelt fråga. Såhär står det på försäkringskassans hemsida: http://www.forsakringskassan.se/pri...y/nar_du_blir_sjuk/vagen_tillbaka_till_arbete (längst ner.) Här står också viktig information: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbetssokande/nar_du_blir_sjuk/om_sjukpenning

Här står också viktig information: http://www.forsakringskassan.se/pri...arbetssokande2/riskerar_arbetsokande/riskerar

Glöm absolut inte bort att anmäla dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen för gör du inte det så nollas din sjukpenninggrundande inkomst (= SGI).

Om det nu är så att du egentligen inte klarar av att jobba 25% så kanske du ska diskutera med din läkare att istället bli sjukskriven på heltid. Se isåfall till att du blir helt sjukskriven nu genast innan du blir arbetslös för annars kan det ställa till med problem för då kan fk tro att du blir helt sjukskriven för att det är svårare att få jobb på 25% nu när du är sjuk och då kommer de inte bedöma till din fördel utan risken är att du bara får 75% sjukpenning iallafall. Det viktiga är ju att du så snart som möjligt kan återgå till arbete och ibland kan en hel sjukskrivning göra att man orkar med rehabiliteringen bättre än om man envist hänger sig kvar på några procent på jobbet. Jag tycker också att du ska ta upp med facket att du misstänker att du blivit uppsagd pga att du är sjukskriven för så får de absolut inte göra.

Det är verkligen en tuff situation du har hamnat i men på samma gång brukar man kunna få bra hjälp både ifrån fk och arbetsförmedlingen när man har varit sjuk och ska ut i arbetslivet igen.

Lycka till och krya på dig!
 
Senast ändrad:
Igår fick jag reda på av min chef att de måste varsla 15 personer, och att jag är en av dem som måste gå. Det var som att få en knytnäve i magen, visst jag jobbar för ett företag där man aldrig sitter säkert men jag trodde faktiskt inte att denna dagen skulle komma så plötsligt.

Nu har jag försökt smälta nyheten, men det finns en sak som oroar mig. Jag är nämligen sjukskriven 75% nu och ca en månad framåt. Sedan kommer sjukskrivningen förlängas om inte mirakel uppstår, men hur kommer Försäkringskassan se på det? Kan jag riskera att förlora ersättningen från FK om jag blir arbetslös och sjukskrivningen blir förlängd? Eller ska jag gå upp på heltid igen, trots att jag egentligen inte ens klarar av att jobba 25% (men jag gör det ändå, jag måste ju det..)? Jag får jobba kvar fram till den 23 dec, det blir en rolig jul i år...

För mig känns det som att de har valt att varsla mig bara för att jag är sjukskriven, men de sa att de gick efter en lista. Har trots allt haft en fast anställning på över ett år, och de har plockat in väldigt många vikarier sedan dess som fortfarande är kvar och som jag antar blir kvar fram tills vi som är varslade får gå.

Dessutom började tankarna snurra ännu mer. Jag måste leta nytt jobb. Men vilken arbetsgivare vill anställa någon som är sjukskriven? Hur ska jag orka fokusera på rehabiliteringen och nuvarande jobbet samtidigt som jag måste försöka hitta ett nytt jobb så fort som möjligt?

Allting är bara kaos just nu. Jag behövde verkligen inte få det beskedet nu, har haft en helvetesvecka och nu är den ännu sämre. :(
Det där känns inte riktigt rätt tycker jag. Kontakta facket om du är med i det så kan du skriva på en lista om återanställning. Känns som vikarier borde ryka snabbare, men dom kanske mest är strand in?
 
Det där känns inte riktigt rätt tycker jag. Kontakta facket om du är med i det så kan du skriva på en lista om återanställning. Känns som vikarier borde ryka snabbare, men dom kanske mest är strand in?
Frågan kan ju handla om datum.
Om vi leker med tanken att vikarierna har en tidsbegränsad anställning, exempelvis till och med sista november, och varslet är utsatt till sista december. Då "försvinner" vikarierna automatiskt innan TS varsel träder i kraft och det finns då sannolikt inget fel att varsla en fastanställd trots att vikarier finns.
 
Frågan kan ju handla om datum.
Om vi leker med tanken att vikarierna har en tidsbegränsad anställning, exempelvis till och med sista november, och varslet är utsatt till sista december. Då "försvinner" vikarierna automatiskt innan TS varsel träder i kraft och det finns då sannolikt inget fel att varsla en fastanställd trots att vikarier finns.
Sant!
 
För mig känns det som att de har valt att varsla mig bara för att jag är sjukskriven, men de sa att de gick efter en lista. Har trots allt haft en fast anställning på över ett år, och de har plockat in väldigt många vikarier sedan dess som fortfarande är kvar och som jag antar blir kvar fram tills vi som är varslade får gå.

Vikariernas rätt till att stanna eller inte beror på olika faktorer men har facket förhandlat uppsägningarna bör du kunna utgå från att allt går rätt till.

När det gäller din sjukskrivning beror det lite på varför du är sjukskriven.
Är det pga sjukdom så fortsätter du bara vara sjukskriven - du anmäler dig oavsett som arbetslös första arbetslöshetsdagen - till du är frisk och sedan står du till arbetsmarknadens förfogande.

Är du sjukskriven pga ditt arbete så kan det mycket väl bli så att sjukskrivningen upphör samma dag du blir arbetslös, så till vida att du informerar din sjukskrivande läkare.
Är du sjukskriven på grunder där man kanske ska utreda din arbetsförmåga så är detta något som du ska uppge för AF så kommer du tillhöra en speciell grupp där du kan fortsätta utredas.
 
Kolla med facket så allt har gått rätt till!

Sedan så tycker jag att du kontaktar din handläggare på FK för att berätta situationen och fråga vad som kommer att hända.
 
Tufft läge du har hamnat i.

Som jag fattat det kan du fortfarande vara sjukskriven som arbetslös men att din arbetsförmåga då ska bedömas mot alla möjliga arbeten. Kan du inte jobba så är det sjukskrivning som gäller. Man kan nämligen inte stå till arbetsmarknadens förfogande om man inte kan ta något jobb.

Nja....beror på vad du är sjukskriven för. Om det är psykiskt så kan du få förlängd sjukskrivning. Jag var 100% sjukskriven pga värk i händer, fötter och rygg...kunde knappt gå eller hålla i något när jag blev uppsagd. Men jag fick inte fortsatt sjukskrivning som arbetslös för de ansåg att det fanns alltid något jag kunde göra, ex svara i telefon :meh:
Att jag inte kunde jobba med mitt yrke togs ingen hänsyn till alls. Inte heller att jag genomgick en rad olika behandlingar och utredningar.
Däremot tog AF hänsyn till min situation och "tvingade" mig inte att söka orimliga mängder jobb el så. Nästan hela min A-kasseperiod gick åt till att blir kvitt värken :(
 
Nja....beror på vad du är sjukskriven för. Om det är psykiskt så kan du få förlängd sjukskrivning. Jag var 100% sjukskriven pga värk i händer, fötter och rygg...kunde knappt gå eller hålla i något när jag blev uppsagd. Men jag fick inte fortsatt sjukskrivning som arbetslös för de ansåg att det fanns alltid något jag kunde göra, ex svara i telefon :meh:
Att jag inte kunde jobba med mitt yrke togs ingen hänsyn till alls. Inte heller att jag genomgick en rad olika behandlingar och utredningar.
Däremot tog AF hänsyn till min situation och "tvingade" mig inte att söka orimliga mängder jobb el så. Nästan hela min A-kasseperiod gick åt till att blir kvitt värken :(

Så är det ju tyvärr. Arbetsförmågebegreppet är väldigt luddigt. Man prövas ju mot alla möjliga arbeten på arbetsmarknaden (vilket jag även skrev ovan), ibland även hitte-på-arbeten.

Själv brände jag mina a-kassedagar efter min utförsäkring med att arbetsträna.
 
Tack alla för svar!

Vikarierna tror jag får jobba kvar fram till varslet, men de kommer bli kraftigt underbemannade då om jag har räknat rätt.. Allting känns bara så snurrigt, ska kontakta facket till veckan och höra med dem om detta. Är medlem både i facket och a-kassan.

Jag har skrivit på papper om återanställning eller vad det heter, att jag kommer bli kontaktad vid en nyanställning.

Anledningen till att jag är sjukskriven är pga diskbråck/spricka/bristning vid svanskotan, svår smärta i hela ryggen samt nacke och axlar pga det (har haft det ett tag nu) och jag har svårt att stå/gå/sitta/lyfta. Har egentligen ett "enkelt" jobb just nu på kundtjänst (sitta framför en dator och prata i telefon) så 25% borde jag klara anser jag, men det gör jag inte. Kommer knappt in i bilen när jag är som allra sämst. Har även svåra sömnproblem pga smärtan. Så det är ju heller inte bara att söka nytt jobb med dessa problemen och enligt läkaren får jag räkna med att det kommer ta väldigt lång tid innan jag är helt återställd.

Det som har oroat mig mest över var, om min sjukskrivning blir förlängd och jag slutar på jobbet, att FK inte skulle godkänna min sjukskrivning och att jag blir utan ersättning. Jag ska snart ha kontakt igen med min handläggare på FK, då kan jag prata med den personen om det också.
 
Det som har oroat mig mest över var, om min sjukskrivning blir förlängd och jag slutar på jobbet, att FK inte skulle godkänna min sjukskrivning och att jag blir utan ersättning. Jag ska snart ha kontakt igen med min handläggare på FK, då kan jag prata med den personen om det också.
Fast sjukskriven är du ju oavsett om du har ett jobb eller inte!! Det spelar ju ingen roll för FK om du har en anställning eller inte, de går ju på dina intjänade SGI-poäng ändå när de gör en beräkning.

Det som gör skillnad för dig är ju att du sakta men säkert får mindre i ersättning från FK eftersom dina SGI-poäng minskar.
 
Det som har oroat mig mest över var, om min sjukskrivning blir förlängd och jag slutar på jobbet, att FK inte skulle godkänna min sjukskrivning och att jag blir utan ersättning. Jag ska snart ha kontakt igen med min handläggare på FK, då kan jag prata med den personen om det också.

Du har tidigare beksrivet att du redan har ett "lätt" jobb vilket kanske minskar risken.
Men visst är det så att det är svårare att vara sjukskriven från arbetslöshet jämfört med att vara SS från ett specifikt jobb. Eftersom arbetsförmågan plötsligt ska jämföras mot alla "på arbetsmarknaden normalt förekommande jobb".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 200
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp