Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning/uppsägning?

MissOnly

Trådstartare
Har ett lite knivigt problem.. Jag har astma och har haft det ett par år nu, den utlösande faktorn var förmodligen en blandning mellan allergier och starka ångor på mitt förra jobb.

Just nu är jag timanställd på ett städföretag, jag har inget schema utan blir tillfrågad om dagar jag kan jobba. Jag har länge funderat på att säga upp mig då jag själv känt att min astma blivit mycket värre den senaste tiden.

Den här veckan har jag tackat ja till jobb två dagar. Kruxet är att jag idag var hos läkaren och gjorde testet, astman har försämrats avsevärt (jag får anfall flera gånger per dag och luftvägarna är irriterade, konstant hosta och täppt näsa), så jag har fått nya mediciner utskrivna och rekommendation om att hitta nytt jobb omedelbart.

Är det osjysst om jag ringer och sjukanmäler mig de här dagarna jag tackat ja till och sedan säger upp mig? Ska jag ringa tillbaka till läkaren och be om ett sjukintyg? Det känns som lite överkurs att göra det för två dagar. Eller ska jag helt enkelt stå ut de här dagarna? Blev lite luddigt kanske, men jag får så himla lätt dåligt samvete :p och jag vill verkligen inte jobba de här dagarna.
 
Ring och säg att du tyvärr är förhindrad att fortsätta jobba, med hänsyn till hälsoskäl. Du kan därmed inte ta de två pass du redan tackat ja till.

Första dagen är ju ändå karensdag, och det blir ju verkligen att skita ner sig att sjukskriva sig för att säga upp sig och få 80 % för en säkerligen jättedålig referens.

Jobba om du blir dålig, ska du självklart inte göra!
 
Timanställning är ju ingen anställningsform. Jag googlade lite för att hitta någon mer insatt och hittade följande:

"I LAS (lag om anställningsskydd) så ses inte ”timanställning” som en riktig anställningsform, utan man är antingen tillsvidareanställd eller visstidsanställd (vikariat etc.). Att vara ”timanställd” innebär ju, som du skriver, att man blir anställd varje enskilt arbetstillfälle och då gäller ett par saker. Dels har du ingen skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men samtidigt kan du inte tacka nej till pass du antagit, utan måste då ansöka om semester. Om ingen kvot för arbetstimmar eller uppsägningstid står angivet i ditt avtal, så behöver du heller inte tacka ja till pass som erbjuds under den månad som din arbetsgivare hänvisar till."

En grej att ta hänsyn till att ska du byta jobb och behöver få a-kassa under en tid så har du längre karens om du säger upp dig själv än om du blir uppsagd. Ett sätt att slippa den långa karensen är att få ett läkarintyg där läkaren uttryckligen avråder från att fortsätta med jobbet av hälsoskäl.
 
Nej, det finns inget som heter timanställning. Behovsanställning är ett vedertaget begrepp (intermittent anställd), men om man har accepterat arbetspass är man förpliktigad att genomföra dem.

Nu är det ju så att ts blir sjuk av att jobba, så i hennes skor hade jag absolut meddelat att jag inte kunnat jobba passen - i så god tid som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp