Bukefalos 28 år!

Ska mitt liv behöva vara så här? Eller är jag bara dum?

Provtagning är ju alltid individuell, eller varför skulle man ta samma prover på alla?

Generellt tar ju primärvården färre prov, de har ju de friskaste patienterna.
Som jag skrev så tas det "standardprover" som är lika för alla, ungefär som "inkomstprover" när man blir inlagd o sen kompletteras dessa med individuella prover om nödvändigt.
 
Som jag skrev så tas det "standardprover" som är lika för alla, ungefär som "inkomstprover" när man blir inlagd o sen kompletteras dessa med individuella prover om nödvändigt.

Ja, på sjukhus eller vid särskilda behandlingar är det ju helt annorlunda. TS med flera skriver ju om VC.
 
Fungerar inte mina vårdkontakter för dig? Där kollar jag alltid mina provsvar innan läkaren har hunnit kontakta mig. Oftast så kommer ju några svar redan samma dag.

Mig brukar dom ta kanske 7 provrör en gång om året. Och sen kanske 2-3 rör vid dom andra tillfällena.
Justja, jag har något förhöjda levervärden också, och min sänka (heter det så? den som visar om en har en infektion) är också "för hög". Men läkarens svar var: du är nog en sån som ligger lite högre än det inom referensvärdet.
Tyvärr, allt jag kan hitta är läkarnas korta anteckningar. "Proverna såg bra ut". Men jag har inte undersökt det så mycket djupare, jag hade ett inbokat möte och fick se vilka prover det var på plats då.
 
Fungerar inte mina vårdkontakter för dig? Där kollar jag alltid mina provsvar innan läkaren har hunnit kontakta mig. Oftast så kommer ju några svar redan samma dag.

Mig brukar dom ta kanske 7 provrör en gång om året. Och sen kanske 2-3 rör vid dom andra tillfällena.
Justja, jag har något förhöjda levervärden också, och min sänka (heter det så? den som visar om en har en infektion) är också "för hög". Men läkarens svar var: du är nog en sån som ligger lite högre än det inom referensvärdet.
Det är inte alla som är så duktiga på att lägga in provsvar där. Min vårdcentrals journaler och provsvar går inte att se alls. Sambons vårdcentral lägger ut både journaler och provsvar. Sjukhusets journaler går att se men inga provsvar. 1177 är inte standardiserat alls utan det är väldigt olika i olika regioner men även olika inom samma region vad som går att se.
 
De flesta av oss har väl ingen direkt nytta av detaljerad information om proverna ändå? Jag ser inte vad jag ska använda sådan information till.

Jag fick tillbringa det mesta av en helg på akuten för en tid sedan, de tog en massa prover. Att allt var normalt var den info jag fick, jag frågade inte mer än så heller.

Att sitta och googla utifrån provsvar tror jag är till mer skada än nytta i normalfallet.
 
De flesta av oss har väl ingen direkt nytta av detaljerad information om proverna ändå? Jag ser inte vad jag ska använda sådan information till.

Jag fick tillbringa det mesta av en helg på akuten för en tid sedan, de tog en massa prover. Att allt var normalt var den info jag fick, jag frågade inte mer än så heller.

Att sitta och googla utifrån provsvar tror jag är till mer skada än nytta i normalfallet.
Så tänkte faktiskt jag också. Visserligen kollade jag efter mina senaste provsvar nyligen (inget från min vc fanns), men det berodde på att det gått 10 dgr efter provtagningen och läkaren ännu inte ringt som utlovat. Jag skrev till dem och då ringde hon dagen efter.

Men även om jag kunnat se provsvaren själv så hade jag ju velat prata med henne om dem. Ser inte att jag skulle ha någon nytta av dem på egen hand.
 
Så tänkte faktiskt jag också. Visserligen kollade jag efter mina senaste provsvar nyligen (inget från min vc fanns), men det berodde på att det gått 10 dgr efter provtagningen och läkaren ännu inte ringt som utlovat. Jag skrev till dem och då ringde hon dagen efter.

Men även om jag kunnat se provsvaren själv så hade jag ju velat prata med henne om dem. Ser inte att jag skulle ha någon nytta av dem på egen hand.
Jag var ju på akuten, inte under någon pågående och återkommande behandling eller läkarkontakt. De meddelar alltid om de hittar något avvikande, vilket räcker för mig. Samma rutin som vid tester för sexuellt överförbara sjukdomar och även tex cellprov. Ser det bra ut, hör man inte av dem.
 
Jag var ju på akuten, inte under någon pågående och återkommande behandling eller läkarkontakt. De meddelar alltid om de hittar något avvikande, vilket räcker för mig. Samma rutin som vid tester för sexuellt överförbara sjukdomar och även tex cellprov. Ser det bra ut, hör man inte av dem.
För min del handlade det om uppföljning av en tidigare provtagning som visat en del alarmerande värden. Därför var jag ju angelägen om att få veta resultatet så att jag kunde få klart för mig om jag borde medicinera eller inte. Men på egen hand skulle jag inte ha nytta av resultaten.
 
@Petruska Vid cellprov har jag alltid, varenda gång, fått besked oavsett om det är bra eller dåligt resultat. Samma vid varje STD-test jag tagit. Trodde det var standard?
 
@Petruska Vid cellprov har jag alltid, varenda gång, fått besked oavsett om det är bra eller dåligt resultat. Samma vid varje STD-test jag tagit. Trodde det var standard?
Jag brukar inte få svar om det inte är nåt. Vilket det är vid ungefär vartannat cellprov i mitt fall. Olika i olika landsting eller kliniker, kanske?
 
Jag tror att jag också fått besked på cellprovet.
Nästan alla testar ju negativt. Det verkar dyrt och onödigt att lägga någons arbetstid på att meddela det. Jag kan inte minnas att de meddelat vid negativt test. För STD vet jag att jag inte fått besked, ej heller partner (jag frågade just).
 
Nästan alla testar ju negativt. Det verkar dyrt och onödigt att lägga någons arbetstid på att meddela det. Jag kan inte minnas att de meddelat vid negativt test. För STD vet jag att jag inte fått besked, ej heller partner (jag frågade just).
Jag minns inte klart, men jag tror att jag fått det. Fast det är längesedan jag gjorde cellprov nu.

STD-prover fanns inte när jag hade sex senast.
 
De flesta av oss har väl ingen direkt nytta av detaljerad information om proverna ändå? Jag ser inte vad jag ska använda sådan information till.

Jag fick tillbringa det mesta av en helg på akuten för en tid sedan, de tog en massa prover. Att allt var normalt var den info jag fick, jag frågade inte mer än så heller.

Att sitta och googla utifrån provsvar tror jag är till mer skada än nytta i normalfallet.
Nej, men det hade ju varit intressant att veta vad dom testat. Typ "zink, blodvärde och blablabla ser bra ut". Inte bara "ser bra ut". Speciellt när man inte kommer åt proverna själv.
 
Nej, men det hade ju varit intressant att veta vad dom testat. Typ "zink, blodvärde och blablabla ser bra ut". Inte bara "ser bra ut". Speciellt när man inte kommer åt proverna själv.
Och en fördel med att få sina värden är ju att man kan jämföra mot tidigare prover.
 
De flesta av oss har väl ingen direkt nytta av detaljerad information om proverna ändå? Jag ser inte vad jag ska använda sådan information till.

Analysera sönder resultatet för att hitta en egen -unik och udda- diagnos, är väl det vanligaste om man kikar här på buke.
Provsvar bra enligt läkare, men här inne så ifrågasätts provsvar ju konstant ändå och ska dras i långbänk eftersom resultatet inte motsvara förväntningarna.

I övrigt så kan i af man ju ringa och be om en journalkopia på provsvar om man nu vill dissekera dem i jakt på vad man anser att läkaren "missat".

Gjorde jag när en läkare helt out of the blue menade på att jag skulle utredas för högt blodsocker (vilket jag aldrig haft) och där jag ställde mig väldigt frågande. Är inte förtjust i att leka nåldyna alls och ville kolla själv om det verkligen var nödvändigt, så jag fick kopia på provtagningar de senaste åren och låg ganska mitt i på vartenda prov.

Har vare sig lågt eller högt och definitivt inget som behövde utredas alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 524
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
854
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 388
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 684
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp