Bukefalos 28 år!

skadad häst efter hopsläpp

P

pigelin73

igår släppte vi ihop våra nyinkomna shettisar tillsammans med vår unghäst valack. De hade varit i skilda boxar i stallet över natten först och allt verkade frid och fröjd. Nu till bekymmret, det ena av stoet flyger på ungvalacken som är stor häst så fort hon ser honom (började efter några timmar i hagen). Tyvärr är han nu halt, men jag ser ingen skada, men han haltade mer nu när jag va ute i skummet och kollade till honom. Ska ut igen så snart det ljusnat för att dela av hagen. Tror ni stoet kommer att lugna sig eller tror ni att jag behöver hålla isär dessa 2 alltid?
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

Hejsan
Jag tror inte att det kommer att hända igen, eftersom detta brukar hända när hästar ska bestämma rangordning.
ett tips på om du ska släppa ihop nya hästar någon annan gång, är att låta den nya hästen först gå i en hage bredvid flocken så att de kan nosa på varann...
Sedan släpper du "nykomlingen" tillsammans med bara en häst (gärna en häst med högre rang)
så att de har tid att bli "kompisar"
sedan släpper du alla tillsammans, då har "nykomlingen" redan bekantat sig ganska bra, och det borde inte vara några problem. :)
hoppas att det kommer att lösa sig :)
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

jag tycker att du borde ge dem ett par dar/vecka.
så de hinner landa och bestämma rangen.

annat var det när vi hade ihopsläpp med de fem valacker som fanns i stallet och en ny häst.
hästen ifråga var 5årig travare, ägaren fick hästen gratis, den hade inte gått med andra hästar för det hade inte funkat (vilket ägaren inte talade om förens efter) hästen ifråga var halt på båda bakbenen. så halt det bara går att vara, (stod och hängde på frambenen för att avlasta.)
detta var inget vi andra hästägare fick reda på innan heller.

hästen ifråga börjar med att hälsa normalt som hästar brukar göra för att sen snabbt sno runt och sparka allt vad den hade.
den gick på en av de andra hästarna, jagade den. högg sig fast i hästens manke och höll kvar där medans stackars hästen skrek av smärta, gick ned på knä och gjorde allt för att komma loss.

hälsade på den äldsta hästen i hagen (23) kickade den i huvudet så det bara smackade om det.
när den gamla hästen var påväg bort (med huvudet böjt åt sidan av smärta) vände han sig om och sparkade, och träffade igen.

de enda hästar han inte gick på var min systers B-ponny som är van att gå med konstiga hästar, och som satte sig på honom direkt utan att ens behöva visa hovarna.
och min d-ponny som är så försiktig att han hellre springer iväg.

denna häst vill ingen längre ha i hagen. konstigt va? :crazy:
dessutom var han så otroligt halt sen så han kunde knappt gå :/
(och kommer (förhoppningsvis) avlivas, bäst för den stackars hästen :()

nu blev det långt och väldigt OT.
men iaf. ge dem några dagar. :)
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

Hejsan
Jag tror inte att det kommer att hända igen, eftersom detta brukar hända när hästar ska bestämma rangordning.
ett tips på om du ska släppa ihop nya hästar någon annan gång, är att låta den nya hästen först gå i en hage bredvid flocken så att de kan nosa på varann...
Sedan släpper du "nykomlingen" tillsammans med bara en häst (gärna en häst med högre rang)
så att de har tid att bli "kompisar"
sedan släpper du alla tillsammans, då har "nykomlingen" redan bekantat sig ganska bra, och det borde inte vara några problem. :)
hoppas att det kommer att lösa sig :)

det är redan lite lugnare i hagen, men stoet högst i rang nu låter min valack inte närma sig lösdriften/stallet... Han verkar inte halta längre, oerhört skönt att det inte verkar bli något allvarligt av det!!!
Ungvallacken gick för tillfället ensam här hemma när de nya kom 2ston och 1 föl. Vi hade dem ihop i stallet över natten i separata boxar.
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

jag tycker att du borde ge dem ett par dar/vecka.
så de hinner landa och bestämma rangen.

annat var det när vi hade ihopsläpp med de fem valacker som fanns i stallet och en ny häst.
hästen ifråga var 5årig travare, ägaren fick hästen gratis, den hade inte gått med andra hästar för det hade inte funkat (vilket ägaren inte talade om förens efter) hästen ifråga var halt på båda bakbenen. så halt det bara går att vara, (stod och hängde på frambenen för att avlasta.)
detta var inget vi andra hästägare fick reda på innan heller.

hästen ifråga börjar med att hälsa normalt som hästar brukar göra för att sen snabbt sno runt och sparka allt vad den hade.
den gick på en av de andra hästarna, jagade den. högg sig fast i hästens manke och höll kvar där medans stackars hästen skrek av smärta, gick ned på knä och gjorde allt för att komma loss.

hälsade på den äldsta hästen i hagen (23) kickade den i huvudet så det bara smackade om det.
när den gamla hästen var påväg bort (med huvudet böjt åt sidan av smärta) vände han sig om och sparkade, och träffade igen.

de enda hästar han inte gick på var min systers B-ponny som är van att gå med konstiga hästar, och som satte sig på honom direkt utan att ens behöva visa hovarna.
och min d-ponny som är så försiktig att han hellre springer iväg.

denna häst vill ingen längre ha i hagen. konstigt va? :crazy:
dessutom var han så otroligt halt sen så han kunde knappt gå :/
(och kommer (förhoppningsvis) avlivas, bäst för den stackars hästen :()

nu blev det långt och väldigt OT.
men iaf. ge dem några dagar. :)

otäckt!!!!!!!!
Hur gick det sedan för de påhoppade hästarna?
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

otäckt!!!!!!!!
Hur gick det sedan för de påhoppade hästarna?

hästen som blev fasthållen i manken fick inte en enda skråma mer än kantstött självförtroende. (gick och ställde sig bakom b-ponnyn och skrapade osäkert i marken)

den som blev sparkad i huvudet vinglade upp i skogen med huvudet på sned. (brukar gå iväg när han får ont)
var dock bara lite öm och svullen)
är numera ganska arg och osäker men det går nog över hoppas vi.
hans 21åriga lillebror vaktade honom efter det och jagade bort den nya hästen. :love:

den nya hästen är förvisad till en av de små rasthagarna.
när ägarna väl ringde vetrinären visade det sig att han hade gaffelbandsskada på ena bakbenet. och hade överbelastat det andra.
benen var då så svullna att man bara anade kotan. :crazy:
hästen kommer (antagligen inget bestämt än) flytta från stallet snabbast möjligt.
och har stackaren tur får han avlivas.
en sån häst mår ju inte bra. tyvärr för han var jättefin i övrigt.
:(
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

Kan du dela av hagen så att de kan gå på varsin sida av ett staket i en vecka och sedan prova att släppa ihop på nytt?

Som det är nu kan det gå båda vägarna om de fortsätter gå ihop, antingen funkar det eller så funkar det inte.
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

ett tips på om du ska släppa ihop nya hästar någon annan gång, är att låta den nya hästen först gå i en hage bredvid flocken så att de kan nosa på varann...

Är du inte rädd att hästarna fastnar i trådarna när dom går så. Jag vill alltid ha dubbla staket mellan hästarna efter att jag sett flera skador efter trådarna.
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

Jag tror att de är precis som med människor med hästarna, vissa människor vill vi väldigt ogärna ha något att göra med osv. Men sedan börjar man jobba på samma jobb, börja i samma klass osv och tvingas vara med varandra, och sedan när man lärt känna varandra kommer man antingen bli kompisar, eller så får man bita ihop och stå ut med varandra ändå utan gnabb.

Så jag tror att får de gå tillsammans en lite längre tid kommer de att bli kompisar.

Och risken för skada finns ju alltid när man släpper ihop hästar, så det är ju något man får ta. Man kan ju inte låta en häst gå ensam för att man är rädd för skador. Om det inte är en dyr häst mitt i en tävlingssäsong eller liknande...
 
Sv: skadad häst efter hopsläpp

Var detta ett svar till mig?
Jag tycker att dom ska gå ihop, men är rädd för att dom fastnar i trådarna om dom går bredvid varandra för att lära känna varann.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp