Skadat korsbandet

Sandra78

Trådstartare
Jag är ganska övertygad om att jag skadat korsbandet, troligtvis vid fästet. Då både sambon och en av hundarna haft samma skada så tycker jag mig känna igen problemen.
Det är ungefär en månad sen jag gjorde illa mig och det har gått ifrån konstant värk till visst obehag när jag tex sätter mig på huk.
Är det något jag bör låta vården titta på och i så fall, är det brådskande?
Eller kan jag fortsätta på det inslagna spåret eftersom det blivit mycket bättre om än inte helt bra?
 
Jag är ganska övertygad om att jag skadat korsbandet, troligtvis vid fästet. Då både sambon och en av hundarna haft samma skada så tycker jag mig känna igen problemen.
Det är ungefär en månad sen jag gjorde illa mig och det har gått ifrån konstant värk till visst obehag när jag tex sätter mig på huk.
Är det något jag bör låta vården titta på och i så fall, är det brådskande?
Eller kan jag fortsätta på det inslagna spåret eftersom det blivit mycket bättre om än inte helt bra?

Vilket är det inslagna spåret?

Idealfallet är ju att man uppsöker vården, t.ex. en sjukgymnast/fysioterapeut, så snart skadan har uppstått och inte att man väntar en månad. Men även om det skulle ha gått en månad så skulle helt klart föredra att någon ställer en diagnos och att jag får ett rehabträning för att träna upp stabiliteten i leden istället för att bara vila och få en kvarstående instabilitet samt att riskera framtida artros i knät.
 
Vilket är det inslagna spåret?

Idealfallet är ju att man uppsöker vården, t.ex. en sjukgymnast/fysioterapeut, så snart skadan har uppstått och inte att man väntar en månad. Men även om det skulle ha gått en månad så skulle helt klart föredra att någon ställer en diagnos och att jag får ett rehabträning för att träna upp stabiliteten i leden istället för att bara vila och få en kvarstående instabilitet samt att riskera framtida artros i knät.

Det inslagna spåret är att inte göra nåt alls... Eftersom jag inte vet var jag ska vända mig, och inte egentligen förrän nu förstår att jag nog inte bara sträckt mig lite.
 
Är nyfiken på varför du tror det är fästet?

Angående vad du sak göra: Ta kontakt med en bra sjukgymnast! De är enligt min erfarenhet(och jag har tyvärr ganska stor erfarenhet av knäskador) mycket bättre på att undersöka knä än någon allmänläkare på vårdcentralen. Där kan du också få hjälp med att träna upp musklerna som behövs. Och nej, nån större panik är det inte, är korsbandet av så är det, men för din egen skull så kan det vara bra att komma igång med träningen.
 
Är nyfiken på varför du tror det är fästet?

Angående vad du sak göra: Ta kontakt med en bra sjukgymnast! De är enligt min erfarenhet(och jag har tyvärr ganska stor erfarenhet av knäskador) mycket bättre på att undersöka knä än någon allmänläkare på vårdcentralen. Där kan du också få hjälp med att träna upp musklerna som behövs. Och nej, nån större panik är det inte, är korsbandet av så är det, men för din egen skull så kan det vara bra att komma igång med träningen.

Sambon (som själv opererat båda sina knän) säger sig kunna känna ett glapp vid fästet, jag känner själv av att det rör sig på ett konstigt sätt på utsidan av knät.
Men då ska jag kolla om jag kan få komma till en sjukgymnast!
 
Det är bara att kontakta en sjukgymnast. Du behöver ingen remiss från läkare och de flesta vårdcentraler har sjukgymnaster. Det finns även privata som är knutna till landstinget pm det känns som ett bättre alternativ.
 
Sambon (som själv opererat båda sina knän) säger sig kunna känna ett glapp vid fästet, jag känner själv av att det rör sig på ett konstigt sätt på utsidan av knät.
Men då ska jag kolla om jag kan få komma till en sjukgymnast!

Okej :)
Tips, kontakta gärna en idrottsskadeklinik(eller vad det nu kan tänkas heta) eller en sjukgymnast inriktad på idrottsskador. Min erfarenhet är att dessa är bättre på knäskador än vårdcentralens sjukgymnaster.(Kan såklart vara olika)
 
Sök hjälp. Du kan alltid börja med vc. Knän är komplexa och nog så svårdiagnostiserade för en expert. Inget av det du beskriver låter som en korsbandsskada enligt min erfarenhet (har själv skadat korsbandet). Inte sagt att det inte är en korsbandsskada men det är ingen idé att sitta hemma och gissa. I värsta fall missar du möjligheten att få ett helt återställt knä.
 
Sambon (som själv opererat båda sina knän) säger sig kunna känna ett glapp vid fästet, jag känner själv av att det rör sig på ett konstigt sätt på utsidan av knät.
Men då ska jag kolla om jag kan få komma till en sjukgymnast!

Det går inte att känna på korsbandet att det är trasigt, var skulle det glappet sitta? På utsidan av knät sitter sidoledbanden.

Jag drog av bakre korsbandet för 3 år sedan. De första dagarna var knät enormt uppsvullet. Det första halvåret kunde jag inte vara still mer än en halvtimme innan det började svullna och stelna igen.

Innan beslut om operation fick jag köra styrkerehab i ett par månader, och efter det konstaterades att jag blivit såpass stabil i knät att en operation förmodligen inte skulle hjälpa. Man kan inte garantera att det blir perfekt efteråt, och det är lång rehab. Numera håller knät för all möjlig träning (inkl tynglyftning med de djupa och tunga knäböj det innebär), men så fort jag slarvar med stabiliserande träning börjar knät krångla.
 
Tänk om du har fel och gör något som gör det hela värre?

Jag tycker att man hellre ska kolla sig en gång för mycket än en gång för lite.
 
Det går inte att känna på korsbandet att det är trasigt, var skulle det glappet sitta? På utsidan av knät sitter sidoledbanden.

Jag drog av bakre korsbandet för 3 år sedan. De första dagarna var knät enormt uppsvullet. Det första halvåret kunde jag inte vara still mer än en halvtimme innan det började svullna och stelna igen.

Jodå, det går att känna om korsbandet är av även om det är väldigt svårt att ta på själva korsbandet. Fast men får vara ortoped för att veta hur man ska göra :)
Bakre korsbandsskador är väldigt ovanliga.
Det är inte alltid det behövs operation, det beror helt på vilka krav en har på sitt knä.
Omöjligt att gissa var TS har skadat sitt knä. Hur gick skadan till?
 
Jodå, det går att känna om korsbandet är av även om det är väldigt svårt att ta på själva korsbandet. Fast men får vara ortoped för att veta hur man ska göra :)
Bakre korsbandsskador är väldigt ovanliga.
Det är inte alltid det behövs operation, det beror helt på vilka krav en har på sitt knä.
Omöjligt att gissa var TS har skadat sitt knä. Hur gick skadan till?

Ja, alltså, jag menade att det verkar orimligt att "känna på fästet och upptäcka att det är av" :)
Min ortoped drog åt alla möjliga håll i knät, och kunde ändå inte riktigt säkerställa att det var just korsbandet. Om jag har förstått det rätt är det svårare att diagnosticera om det är just bakre? Kompisar som skadat främre har ju rullat rätt ordentligt i knäna efteråt, för mig var stabiliteten hyfsad så fort jag kunde gå på benet igen.
 
Jodå, det går att känna om korsbandet är av även om det är väldigt svårt att ta på själva korsbandet. Fast men får vara ortoped för att veta hur man ska göra :)
Bakre korsbandsskador är väldigt ovanliga.
Det är inte alltid det behövs operation, det beror helt på vilka krav en har på sitt knä.
Omöjligt att gissa var TS har skadat sitt knä. Hur gick skadan till?

Jag blev tacklad av 25 kg hundvalp på sidan av låret (hon hoppade upp på mig med full fart) och vred antagligen knät då.

Jag tror knappast att något är av, våran stora hund slet av främre korsbandet helt och av hennes reaktion att döma gjorde det vansinnigt ont. Antar att även människor kan töja ut korsbandet utan att det går av?
Men, jag ska ta och ringa vårdcentralen i morgon, ni har övertygat mig om att jag iaf ska kolla upp det.
 
Förstår tanken att "man har ju bara sträckt sig/slagit i sig lite" och att man tror det går över... Sitter själv med ett svullet knä sen en avramling från hästen för ca 4 veckor sen... Va tillslut till läkaren förra tisdagen, ska till röntgen imorgon, så får se vad dom säger. Jag trodde det skulle bli bra efter några dagar eller så, men så fel man kan ha :yuck:
Hoppas det går bra med ditt knä!
 
Jag blev tacklad av 25 kg hundvalp på sidan av låret (hon hoppade upp på mig med full fart) och vred antagligen knät då.

Jag tror knappast att något är av, våran stora hund slet av främre korsbandet helt och av hennes reaktion att döma gjorde det vansinnigt ont. Antar att även människor kan töja ut korsbandet utan att det går av?
Men, jag ska ta och ringa vårdcentralen i morgon, ni har övertygat mig om att jag iaf ska kolla upp det.

Att bli tacklad på utsidan är den klassiska orsaken till korsbandsskada hos bl.a. fotbollsspelare, så ur den aspekten kan det ju mycket väl vara korsbandet som är skadat/av. Och det behöver inte göra ont - har själv slitit av korsbandet och ledbandet på insidan knät i en skidolycka, och det gjorde inte särskilt ont. Trodde att jag skulle kunna fortsätta åka skidor, men det gick inte (knät bara vek sig). Helt säker på att det är korsbandsskada kan man ju inte vara förrän man gjort magnetröntgen, men en skicklig ortoped kan "känna" att korsbandet är av - det gjorde den schweiziske läkaren jag hamnade hos, och hans diagnos bekräftades senare av idrottsläkare plus magnetröntgen i Sverige.

Är det korsbandsskada bör du börja med sjukgymnastik omedelbart, så det är bra att få en diagnos och börja träna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 333
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 306
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp