Skadegörelse ensilagebalar

Smulan75

Trådstartare
Jag är så arg att det ryker ur öronen på mig, någon har stuckit ca 20-30 hål i våra ensilagebalar (dock bara 4st av vad de ca 40st vi har stående)

Vad är det med folk? ska man inte våga ha något stående "oskyddat" dessa står längst med våran sommarhage gränsandes mot ett radhusområde - trots radhusområdet så bor vi väldigt "lantligt" och sannolikheten att någon bara "åkt förbi" känns väldigt liten. jag har redan skällt på ett par barn från området som klättrat på balarna och har även pratat med barnens föräldrar och hoppades att det var över iochmed det. Jag funderar över hur barn och vuxna tänker, jag skulle inte gå in i radhusområdet och börja klättra/hoppa på andras bilar...

Jag har läst artiklar i tidningar om andra som drabbats av liknande. Det är så tråkigt och inte bara den meningslösa skadegörelsen utan även bristen på respekt för andras saker. Jag tappar nästan hoppet om mänskligheten. Hur jädra dum är man när man förstör andras egendom?

Vi är "vänner" med de flesta av våra grannar - fast vi har överklagat byggloven då företaget som äger radhusområdet vill utöka ännu mer så vi har nog en del "ovänner" där.

En sak är säker jag ska polisanmäla detta även om det inte leder någon vart.
 
Vi gjorde hål i sånna som barn minns jag, för det luktade så konstigt.
Men då visste mAn ju inte att de blev förstörda.
Kan ju vara barn här med ?
Annars tycker jag det är skadegörelse till hundra procent, himla tråkigt :(
 
Man ser det tydligt på skärhålen. det är ca 5-10cm långa och väldigt raka och skarpa kanter. jag vet hur det ser ut när man "skrapat" hål på ensilageplasten och detta är ingen som varken kört på eller nån kvist som råkat komma åt. detta är 4 balar som står på ena kanten (mest skyddat från vägen) som har ca 10st stickhål i varje bal utspritt på hela sidan.
 
Tråkigt!
Hos oss är det hjortar som gör hål i balarna och äter (mycket välnärda hjortar...). Förra vintern gjorde de hål i 32(!) balar för en grannbonde till stallet.
 
Tråkigt!
Hos oss är det hjortar som gör hål i balarna och äter (mycket välnärda hjortar...). Förra vintern gjorde de hål i 32(!) balar för en grannbonde till stallet.

:o oj det har jag inte hört talas om - tur att vi bara har älg och rådjur och de har nog inte lärt sig sånt än - de kanske äter hos hästarna i hagen istället ;) Har tidigare varit med om att katterna klättrat på balar och på så sätt "punkterat" dem så de blivit dåliga men när det är djur som gör skada är det ju en helt annan sak.
 
Tråkigt!
Hos oss är det hjortar som gör hål i balarna och äter (mycket välnärda hjortar...). Förra vintern gjorde de hål i 32(!) balar för en grannbonde till stallet.
Jättetråkigt för er och bonden, men jag måste bara säga att det var väldigt smarta hjortar. Nästan imponerande hur de kom på ett sätt att få så mycket lättillgänglig mat under vintern. :idea:
 
Jättetråkigt för er och bonden, men jag måste bara säga att det var väldigt smarta hjortar. Nästan imponerande hur de kom på ett sätt att få så mycket lättillgänglig mat under vintern. :idea:

Vi har mycket vilt runt stallet, både rådjur, älg, vildsvin (:crazy:), dovhjort och så en flock kronhjortar. De hänger i en dunge bortanför stallet och ja - de är rätt välmående ;) De gör inga snygga hål utan gör ett hål och drar ut en massa hösilage, sen går de till nästa bal och fortsätter...
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 263
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp