Bukefalos 28 år!

Skäller och drar vid möte

AnnaKarinA

Trådstartare
Jag tycker det funkar jättefint med Sigge, han drar ingenting i kopplet, går fot, lyder perfekt. Tills vi möter andra hundar.

Då blir det det klassiska, stormskäller, vill fram. Låter skitarg fast han egentligen bara vill hälsa. Det är inte alltid han gör det heller, men ofta.
Hur löser jag detta?
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Låter som osäkerhet. Han har blivit påflugen av andra hundar någongång? Och så undrar jag samma saker som föregående talare.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Ett genralfel som många gör vid hundträning är att man lär hunden ett beteende med lite eller ingen störning. Dvs utan störning så är Sigge perfekt.

Vi kan kalla det störningsgrad 1. Möter ni sedan en hund så är det vips störningsgrad 5 eller 6.

Du måste öva på störningsgrad 2 och tre, låt säga att det är en hund på långt avstånd, sedan störningsgrad 4, dvs lite närmare osv och befästa varje svårighetsgrad i sig.

Hundklubbarna brukar ha fria träningskvällar, ett ypperligt tillfälle att träna hundmöten som många har problem med.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

*kk*
Han är en engelsk staff, 3 år. Van vid andra hundar, träffar andra varje dag.
Vad jag vet har han inte blivit påhoppad av nån, men jag kan ju inte veta säkert.
Jobbar bara kvällar men skall kolla helgerna på hundklubbarna.

Men så fort han har fått hälsa så är han tyst och lugn. Jag uppfattar att han är väldigt dominant i sitt sätt, men det behöver ju inte vara så.
Hur styr jag undan honom? Antar att jag ska försöka få honom att fokusera på mig?
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Hur går det till när du låter honom hälsa på andra hundar?
Får han hälsa när han är uppskruvad och ivrig eller först när han är lugn och med ditt godkännande?
 
Sv: Skäller och drar vid möte

*kk*
Han är en engelsk staff, 3 år. Van vid andra hundar, träffar andra varje dag.
Vad jag vet har han inte blivit påhoppad av nån, men jag kan ju inte veta säkert.
Jobbar bara kvällar men skall kolla helgerna på hundklubbarna.

Men så fort han har fått hälsa så är han tyst och lugn. Jag uppfattar att han är väldigt dominant i sitt sätt, men det behöver ju inte vara så.
Hur styr jag undan honom? Antar att jag ska försöka få honom att fokusera på mig?

Hunden behöver garanterat inte ha blivit påhoppad av någon eller genomgott det minsta traumatiska händelse för att låta som skit vid hundmöten. Många hundar hetsar upp sig redan på avstånd, och vi missar att se signalerna (stående svans, spetsade öron, ev ragg, stelare gång osv) och när vi kommer närmare kanske vi kortar kopplet, håller tillbaka hunden och den perfekta hetssituationen har uppstått.
Vinn hundens fokus på det avstånd den klarar av det, och belöna där. Testa tex skvaller träning där du lär hunden förknippa mötande hundar med tex köttbullar så att hunden till slut tittar på dig och undrar "Köttbullen?" när det kommer en hund.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Jag instämmer i Gabbis ord.

Använder du klicker, eller har du ett befäst BRA?
(säg till om du vill att jag tipsar om hur du på ett fiffigt sätt kan lära in det:))

Isåfall hade jag börjat med att markera (klicka/bra) så fort din hund får syn på en hund och belönat direkt efteråt, och sen bytt håll och från det jobbat mig närmare och närmare.
Det är en metod som kan ta lite tid men jag upplever att det är den mest effektiva i längden.

I vissa situationer som uppstår måste man kanske möta andra hundar närmare innan man har kommit till den svårighetsgraden och då hade jag helt enkelt lagt locket på, för att sedan fortsätta med träningen på övriga hundar. :)
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Vad menar du med "lagt locket på"?

I det här fallet, strypt möjligheterna att kasta sig - om jag blev tvungen att möta en hund så hade jag satt hunden ner framför mig och helt sonika hållt den där och samtidigt fungerat som en vägg/ögonbindel för den andra hunden.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

*kk*
Han är en engelsk staff, 3 år. Van vid andra hundar, träffar andra varje dag.
Vad jag vet har han inte blivit påhoppad av nån, men jag kan ju inte veta säkert.
Jobbar bara kvällar men skall kolla helgerna på hundklubbarna.

Men så fort han har fått hälsa så är han tyst och lugn. Jag uppfattar att han är väldigt dominant i sitt sätt, men det behöver ju inte vara så.
Hur styr jag undan honom? Antar att jag ska försöka få honom att fokusera på mig?

Att han är van vid andra hundar har inget att göra att han klarar att möta dem.
Jag skulle fortfarande träna som jag beskriver, först superlätt, sen lite svårare osv. Dominant kan han inte vara, det kräver en relation till den andra hunden plus att den andra hunden "lägger sig", det är ju förutsättningarna för dominans. Även om han kanske har en önskan om att den andra hunden ska lägga sig platt som en pannkaka.

För att styra undan så tar du till avstånd plus en förstärkare, något han gillar. Leksak godis vad det nu kan vara. Lär hunden fokusera på leksaken, först under lätta förhållanden sedan svårare och svårare.

Men som sagt, vi är skitbra på att träna under lätta förhållanden för att sedan enbart utsätta för svåra.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

I det här fallet, strypt möjligheterna att kasta sig - om jag blev tvungen att möta en hund så hade jag satt hunden ner framför mig och helt sonika hållt den där och samtidigt fungerat som en vägg/ögonbindel för den andra hunden.

DEtta har jag försökt men min hund pararer min kropp och kikar förbi mig helt galet, han MÅSTE hålla koll på den andra hunden! Vi tränar med klicker men det har precis båbörjats så det tar tid.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

DEtta har jag försökt men min hund pararer min kropp och kikar förbi mig helt galet, han MÅSTE hålla koll på den andra hunden! Vi tränar med klicker men det har precis båbörjats så det tar tid.

Då håller du inte hunden tillräckligt stilla.:D

Bäst är ju om man slipper möta en annan hund nära innan man kommit så långt i träningen, men ibland tvingas man ju göra det såklart.
 
Sv: Skäller och drar vid möte

Du har fått bra tips av alla här.
Om jag hade varit du så hade jag dessutom passat på att träna varje gång som du låter honom hälsa på andra hundar så att det sker under kontrollerade former.
Jag kopplar aldrig loss min hund för att hälsa förrän han satt sig ned och sitter lugnt. Då ska han också stanna kvar efter jag kopplat loss och vänta på mitt varsågod.
Jag låter honom inte hälsa i koppel som många hundägare gärna vill. Antingen så får han inte hälsa alls eller så är det en hund vi känner som han kan umgås med okopplad.
Mvh
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 954
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 626
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp