Bukefalos 28 år!

Skaffa marsvin!

hoppsanhejsan

Trådstartare
Hej!
Nu funderar jag starkt på att skaffa två marsvin efter många år utan, och skulle vilja höra med er vad det ungefär kostar för er i månaden? Jag vet att vissa saker går att få väldigt billigt (mat,underlag osv) men jag kommer antagligen inte kunna köpa i stora förpackningar eftersom ja bor i lägenhet och inte kan förvara stora påsar spån tex.
Sen undrar jag även vad det billigaste bästa underlaget är? Jag hade spån förut när jag hade marsvin men har hört att det kanske inte är så bra? I matväg fick de mest hö, marsvinsmat köpt i djurbutik samt grönsaker o c vitamin.. Men har läst lite i efterhand o sett att det bästa är nästan bara hö + c vitaminer!? Var rätt länge sen så vill att de små ska få så bra förutsättningar nu som möjligt! Rekommenderar ni att man försöker hitta nån seriös marsvinuppfödare privat eller gå till djurbutiken? :)
 
Absolut privat marsvinsuppfödare!
Nu är jag inte så insatt i marsvin längre men det finns en förening för uppfödare och andra intresserade, googla så hittar du säkert.
 
Hö, hö och hö. Försök hitta bra hö från en bonde/stall. Grönsaker en gång om dagen, c-vitaminrika såsom kål, paprika och liknande snarare än gurka och tomat. Eftersom marsvin måste ha c-vitaminer varje dag kan man ge några korn askorbinsyra (kryddhyllan på affärer) på en gurkbit så vet man att de fått det. Försäkra dem, vilket kostar ca 360:-/år och är så värt det om nåt händer. Välj marsvinskunnig veterinär för de flesta kan inte marsvin bra. I Gbg har du blå stjärnans exotiska avdelning eller Katrin/Johanna på husdjurshälsan. Köp gärna marsvin från omplacering så gör du en god gärning samtidigt, googla eragons. Köp ALDRIG från zoo.
 
Hur stor lägenhet bor du i? Vi bor i en stor fyra. Toaletten på övervåningen är marsvinsgrejer i. Det finns ett mindre alternativ höpåsar att köpa i djuraffär men det kostar mycket mer i längden. Det enda du behöver är en kvadratmeter att förvara en ordentlig spånbal och höpåse på.

Kostnad per månad för fyra marsvin:

2 stora hösäckar á 99:-/st = 198:- (från Djurmagazinet)
Spånbal á 23-25 kg = 75:- (från lokal hästaffär)
Pelletspåse 1 kg á 20:-
Grönsaker kanske 60:-
Totalt: 353:- ungefär.

Spån har jag haft i princip under alla år jag haft marsvin (sedan 2007) och det har funkat bra. Hö ska de ha tillgång till varje dag, dygnet runt enligt djurskyddslagen. Jag brukar dock ge några gånger per dag. C-vitaminrika grönsaker är olika slags kål, paprika och persilja.

Köp marsvin från Eragons!
 
Lättströ som man köper på granngården är jättebra, fastnar inte i pälsen och är inte så dammigt. Kutterspån som man brukar köpa i småpåsar i mataffären är dammigt och inte så bra för smådjur. Kan du inte ha en säck i källaren eller nåt? Eller använda säcken som bord att ställa buren på när den är ny o stor? Verkligen mycket billigare med storpack :)
 
Kostnad per månad för fyra marsvin:

2 stora hösäckar á 99:-/st = 198:- (från Djurmagazinet)
Spånbal á 23-25 kg = 75:- (från lokal hästaffär)
Pelletspåse 1 kg á 20:-
Grönsaker kanske 60:-
Totalt: 353:- ungefär.

Oj vad billigt grönsakskonto! Vad brukar du ge de? :)
Nu delar i och för sig både jag och sambon på marsvinens grönsaker också men jag gissar på att bara grisarna hamnar på åtminstone 50 kr/v (2 marsvinshanar) om de ska få lite varierade grönsaker. De äter inget torrfoder i övrigt, möjligen lite havregryn som godis då och då.
 
Oj vad billigt grönsakskonto! Vad brukar du ge de? :)
Nu delar i och för sig både jag och sambon på marsvinens grönsaker också men jag gissar på att bara grisarna hamnar på åtminstone 50 kr/v (2 marsvinshanar) om de ska få lite varierade grönsaker. De äter inget torrfoder i övrigt, möjligen lite havregryn som godis då och då.
Priset varierar lite, men det ligger där omkring. Vi brukar ge morötter, vitkål och grönkål, och ibland persilja/spenat. Hur mycket får era per dag? Vad brukar ni ge för något? Havregryn passar bra som godis, även ärtplättar brukar vara poppis.
 
Priset varierar lite, men det ligger där omkring. Vi brukar ge morötter, vitkål och grönkål, och ibland persilja/spenat. Hur mycket får era per dag? Vad brukar ni ge för något? Havregryn passar bra som godis, även ärtplättar brukar vara poppis.

Mina får väldigt blandade grönsaker beroende vad jag är sugen på/på vad som ser fräscht ut/är på specialpris i affären.
Försöker att köpa svenskt/ekologiskt/KRAV i den mån det går. Broccoli, blomkål, spetskål, paprika, savoykål eller salladskål finns alltid hemma (med tanke på c-vitaminet). Vitkål och rödkål ratar båda två om det inte blandas väl med något som smakar gott och är kladdigt, typ gurka eller tomat. Sedan äter de som sagt det mesta som vi har hemma; gurka, tomat, persilja, stjälkselleri, blandade salladssorter, groddar m.m.

De får så att de håller vikten och inte tjuter ihjäl sig så fort vi öppnar kylskåpet :p Exakta mått har jag inte men åtminstone ett rågat 5 dl-mått med blandade grönsaker varje dag lite beroende på hur "luftigt" det gröna är. Någon frukt, lite bär och liknande slinker ner då och då mellan måltiderna.

Edit: Favoriternas favorit hos mig är grönkål. De popcorn-studsar när de märker att det är grönkål på gång, haha!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 072
Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 500
Senast: bettysmatte
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 954
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp