Skaffa sallskap eller inte till var hund?

N

Nibalda

Vi har en cocker spaniel och tva katter. Pga ny omstandigheter med min makes nya jobb och mitt sa kommer vara dagar hemifran bli lite langre for vara djur an tidigare. Vi har funderat pa om vi kanske skulle skaffa en andra hund sa var nuvarande hund far hundsallskap under dagen. Men samtidigt sa undrar vi om en hund ser en katt som sallskap, de har alla vaxt upp tillsammans och kommer bra overens, iofs sa ar katterna mer fortjusta i hunden an vad hunden ar i katterna :grin:

Vad ar era tankar, kan man se en katt som sallskap till en hund?
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Hur länge är är längre ? ( hur länge kommer hunden vara ensam )

Min personliga åsikt är att ni då får två hundar som är ensamma länge, två hundar som behöver aktiveras av er när ni kommer hem.

Om anledningen till att ni ska skaffa en till hund enbart är för täcka ett behov att den nuvarande inte ska vara ensam så tycker jag att det är en dålig idé.
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Nyfiken följdfråga:

Jag förstår vad du menar om du som jag tycker att det kvittar om de är två när de ändå blir för lite aktiverade.

Men om man har en hund som vår som aldrig lämnas ensam rutinmässigt och som ibland blir lite otrygg när han är ensam.
Jag har funderat på om det hade hjälpt honom att ha en kompis de gånger han är själv eller om det hade slutat med att jag hade två otrygga hundar. Dvs min nuvarandes oro smittar av sig på den nya.

Förtydligande: Det är inget stor stress han visar tecken på. Vi märker ibland att han inte riktigt kan koppla av när vi inte är hemma. Ger ifrån sig enstaka gruff och sitter/ligger vid dörren tills vi är tillbaka.
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Att skaffa en hund till ska vara för er egen skull. Inte för att vara sällskap åt er andra hund. Då är det bättre att skaffa en dagmatte eller dagisplats åt den nuvarande. Det blir lätt som tidigare insändare skriver; två ensamma hundar.
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Ja risken finns att den nya hunden anammar samma beteende, speciellt om du skaffar en yngre.

Då tycker jag att det är bättre att ni tränar på att göra hunden trygg hemma istället alt annonserar om dagmatte/husse sökes!
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Nuvarande hunden ar valdigt trygg i sig sjalv hemma, ligger mest och sover nar vi inte ar hemma (gissar jag iallefall), hon visar ingen tecken pa att vara stressad.

Vi tankte att sallskap skulle vara bra, men kanske de inte ger varandra sa mkt sallskap anda.
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Ja alltså svaret jag skrev ovanför ditt inlägg ( #5 ) var inte riktat till dig och din hund, utan till Carolininen :)
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

:-) men det fick mig att fundera pa det andra hallet, att om hon redan ar trygg hemma sa kanske vi forstor nagot som redan funkar om vi skaffar en familjemedlem till.
 
Sv: Skaffa sallskap eller inte till var hund?

Tack
Egentligen är det inget problem eller ens aktuellt. Jag var bara nyfiken.
Vi har tankar på att skaffa en hund till men inte förrän om ca 2 år. Men jag tror väl som du att det är bäst att jobba på nuvarande hunds beteende så att det inte är ett problem innan nästa hund kommer.

Mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 655
Senast: Roheryn
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 253
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 132
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 449
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp