Bukefalos 28 år!

Skav av sadelgjorden??

S

SabinaOchSara

Hmm, en lite konstig fråga men.. Om man känner med handen mellan sadelgjorden och mitt stos armbåge tar det i för varje steg hon tar. Har någon av er andra känt det nångång? Eller är det bara min häst som inte kan ha sadel??

Har testat att flytta sadelgjordsstropparna bakåt men det blev ingen skillnad. Sadelgjorden hamnar ju där hon är som smalast, alltså precis bakom frambenen. (alltså åker även sadeln fram.. :crazy:)

Hon har aldrig fått direkt skav, men det kan ju inte vara överdrivet bekvämt..

Hoppas någon har lust å känna lite på sin häst imorn! :D
 
Oops har jag varit otydlig (nu igen.. :o)

Det jag menar är att sadelgjorden tar emot översta delen av båda hennes framben varje gång hon tar ett steg, alltså varje gång bogbladet åker tillbaka mot sadelgjorden.

Okej jag erkänner det låter lite flummigt.. suck..

Det jag funderar på är om just hon har typ "ovanligt stora" armbågar eller om det är jag som inte kan lägga på en sadel (?) eller om hon kanske är för tjock?? Jag fattar nada!
 
Armbågen ska inte ta i sadelgjorden, precis som du säger kan detta vara mycket obehagligt för hästen. Jag kan tänka mig att sadeln inte passar hästen, då glider den gärna fram med sadelgjord och allt. Sedan kan det ju hända att det finns bättre sadelgjordar än den du har... Det finns många bra som är extra breda mitt under hästen och sedan är en liten aning utskurna för armbågarna :)
 
Jag hade så i sommras och sprang runt i hästaffärer för att hitta "anatomisk sadelgjord".
Som tur var hittade jag ingen, eftersom det var sadeln som var det stora felet, den hade blivit för liten och åkte framåt, och jag min stora nöt fattade inget :confused: :o

Kolla var sadeln är då du ridit färdigt, och om du vet hur en engelsk sadelbom ser ut och vet var "bom benen" sitter och att de ska sitta ca två, tre fingrar bakom bogbladet, så sadlar du nog rätt.
Om du inte vet var "bom benen" på en sadel sitter, så kolla framför stigbygelfästet där ser man något som är sytt avlångt och nedåt(härligt att försöka beskriva detta, hade varit bättre med en bild).
 
Tack för tipsen! (svarar till er båda)

Tyvärr så har jag redan testat ergonomiska sadelgjordar.. De var dock alldeles för "hårda", en vanlig mjuk tyggjord funkar bäst. Sen har jag sett att den viker sig ibland, å då får hon skav i sadelgjordsstaden.. Pest eller kolera!

Sadeln är bomlös, och ska därmed "passa alla hästar", något jag inte längre tycker stämmer. Jag förstår bara inte, mammas häst kan ha sadeln, men inte Sabina! Å han är mycket lägre i manke å har mycket kortare rygg. Då måste det ju vara hennes form på magen OCH att hon kanske har stora armbågar som är problemet. Suck..

Men men, har inget emot barbacka.. ;)
 
Nja, de bomlösa sadlarna är ju inte helt bomlösa. I framvalvet finns en bom och den brukar man kunna byta ut om man ska ha den till olika hästar, det är förstås olika på olika modeller, men det finns nog ingen bomlös sadel som är helt utan bom.
Om din häst har lägre manke och kortare rygg så är h n kanske helt enkelt bredare i bomvidd...
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 706
Utrustning Har en arab med sadelgjordsläge långt fram och mycket trångt vid armbågen. Hennes armbåge slår alltså i sadelgjordar som inte är...
Svar
12
· Visningar
3 378
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 902
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga hinder
  • Hö- och halmskörd 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp