skeva framben & överben HJÄLP!!!

Philippawilk

Trådstartare
Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben, skeva framben"
Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LB nivå & dressyr på LA nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben/skeva framben?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få
 
Vi har försökt nå veterinären, går inte så bra :/ Tänkte om någon annan hade ngot o säga, det brukar ju va så!
 
Står anmärkningen under något som anses sakna betydelse eller under att veterinären inte kan avgöra om det har betydelse?
 
Det står bara som en anmärkning, alltså en notering, finns inga olika "kategorier" på pappret som han skrivit.
Alltså det står bara
4. Rörelseorgan inklusive rygg: inspektion och palpation av skelett, leder, senor och muskulatur.
ua (små reaktionslösa överben, skeva framben)
 
Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben, skeva framben"
Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LB nivå & dressyr på LA nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben/skeva framben?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få

Jag tycker du ska försöka få tag i veterinären och rådgöra med denne.

Överben kan komma av olika skäl och beroende på hur de sitter och vad de kommer sig av så kan de antingen sakna betydelse helt för funktionen i hästen eller så kan de vara riktigt illa. Nu verkar ju det i ert fall inte vara såna som sitter illa eller är aktiva. Då borde vet inte släppt igenom det som ua.
Men prata med veterinären för säkerhets skull!
Och det där med skeva framben kan också vara väldigt illa eller något de absolut kan funka besvärsfritt med beroende på hur skevheten ser ut, hur resten av exteriören ser ut och hur man skor dem, rider dem etc..
Så även det tycker jag du bäst rådgör med veterinären som sett hur just er tilltänkta ponny ser ut. :)

Lycka till!
 
Det står bara som en anmärkning, alltså en notering, finns inga olika "kategorier" på pappret som han skrivit.
Alltså det står bara
4. Rörelseorgan inklusive rygg: inspektion och palpation av skelett, leder, senor och muskulatur.
ua (små reaktionslösa överben, skeva framben)

Ja men sen brukar det stå på nästa sida hästen har anmärkningar på punkt (plats att fylla i) som anses sakna betydelse
Och på nästa rad hästen uppvisar anmärkningar på punkt som har betydelse alternativ går ej att bedöma om det har betydelse för hästens framtida användningsområde.
 
Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben, skeva framben"
Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LB nivå & dressyr på LA nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben/skeva framben?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få

Hur gammal är ponnyn och vad har den gjort tidigare? Är den fullt igång idag?
Jag skulle tolka det som att vet anser att det saknar betydelse utifrån formuleringen, men de vill gärna skriva dit att de "sett det". Men jag skulle absolut jaga veterinären för en kommentar.
 
Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben, skeva framben"
Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LB nivå & dressyr på LA nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben/skeva framben?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få

Det bör du ju fråga besiktande veterinär och ha en dialog runt .
 
Senast ändrad:
Ja men sen brukar det stå på nästa sida hästen har anmärkningar på punkt (plats att fylla i) som anses sakna betydelse
Och på nästa rad hästen uppvisar anmärkningar på punkt som har betydelse alternativ går ej att bedöma om det har betydelse för hästens framtida användningsområde.
Fast det fyller ju inga vettar in typ om de bedömer att hästen är totalt U.a i fråga om användning ...

Just därför är det ju så viktigt att endera närvara vid besiktning och ställa rätt frågor, eller att sen ifrågasätta innan man skriver på .

Det mest seriösa och enklaste vid besiktning utan att köparen är med , är ju att vetten ringer upp på telen efter besiktning och redovisar utkomsten så en dialog kan ske mellan vetten och hästköparen .
 
Senast ändrad:
Fast det fyller ju inga vettar in typ om de bedömer att hästen är totalt U.a i fråga om användning ...

Just därför är det ju så viktigt att endera närvara vid besiktning och ställa rätt frågor, eller att sen ifrågasätta innan man skriver på .

Det mest seriösa och enklaste vid besiktning utan att köparen är med , är ju att vetten ringer upp på telen efter besiktning och redovisar utkomsten så en dialog kan ske mellan vetten och hästköparen .

Jag har aldrig varit med om att de inte fyllt i något av de alternativen.
Min gula har ett överben, står som hos ts i beskrivningen av rörelseapparaten och sen att det saknar betydelse.

Annars håller jag med om att närvara vid besiktningen är det bästa.
 
Ponnyn vi tänkte köpa gick igenom besiktning ua men med en anmärkning, "små reaktionslösa överben, skeva framben"
Vill att ponnyn ska hålla för hoppning på LB nivå & dressyr på LA nivå. Bör jag oroa mig för att ponnyn kommer få långtids skador av dessa överben/skeva framben?

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få

Nu är jag inte veterinär och kan därmed inte uttala mig men ts frågar ju om våra erfarenheter så jag ger mina. Reaktionslösa överben innebär säkert att det är gamla skador som inte längre har betydelse. Ett överben är ju kroppens sätt att reparera en skelettskada. Det behöver inte vara någon allvarlig skada för att det ska bli ett överben. Är det inte aktivt så är det läkt. Vad jag har läst så är ett överben inget som försämrar hållbarheten, däremot ska man vara uppmärksam om det sitter i/nära en led.
Vad veterinären menar med "skeva" framben kan man bara spekulera i. Har aldrig hört att en veterinär använder det ordet. Man brukar ju benämna benställningen med; parallellförskjuten, inåttåad, utåttåad, veka/raka kotor etc.
LB hoppning och LA dressyr är ju inte jätteavancerat utan varje häst/ponny som rids bör kunna klara om inte ålder, sjukdomar eller skador begränsar förmågan. Men det beror också på hur man rider. Hoppar man LB-höjder varje dag kommer man att få problem.

En veterinär ska notera allt de ser som avviker från "idealet" men det betyder inte att ponnyn inte fungerar alldeles utmärkt. Ibland kommenterar de med att de gör bedömningen att det saknar betydelse för det den ska användas till men det är ju oerhört svårt att bedöma. Säger jag att jag ska ha ponnyn till LB hoppning och sedan hoppa msv så blir det kanske problem. Eller man har dåligt utprovad utrustning, rider på dåliga underlag etc har ju också betydelse för hållbarheten. Då får ju även en "perfekt" häst problem.

Kontentan av detta är att givetvis få tag på veterinären och få svar på dina frågor men jag tror inte att du behöver oroa dig.
 
Om veterinären inte skrivit "utan betydelse" innebär det att anmärkningen har betydelse i min värld. Alternativt att man inte vill göra bedömningen öht.

Skeva ben är inget jag accepterat om jag velat köpa tävlingshäst. Överbenen skvallrar ju om att den inte rör sig korrekt, dvs stor risk för förslitningar.
 
Skeva ben låter ju inget vidare, men om ponnyn under flera år redan fungerat fint på den nivån (kolla tävlingsresultat) så borde det ju tyda på att det funkar för den individen.
 
Vi fick tag på veterinären idag och allt är toppen! :) :) :)
Det var ingen fara med henne och hon kommer att hålla för den träning och tävling jag vill. Det var bara så att veterinären var otroligt noga och ville skriva det och att hans handstil va lite luddig så vi trodde det stod skeva framben men det stog skena framben ;)

Tack för era tips och råd! Kraaam
 
Vi fick tag på veterinären idag och allt är toppen! :) :) :)
Det var ingen fara med henne och hon kommer att hålla för den träning och tävling jag vill. Det var bara så att veterinären var otroligt noga och ville skriva det och att hans handstil va lite luddig så vi trodde det stod skeva framben men det stog skena framben ;)

Tack för era tips och råd! Kraaam

Haha, jag det var ju en stor skillnad på skeva och skena. Tänkte väl att en veterinär inte skulle använda det uttrycket! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 135
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp