Skilda föräldrar nya partners

Meggan

Trådstartare
Ni som är separerade med barn hur mycket inflytande låter ni Er nya respektive exets nya partner ha i barnens liv? Tex uppfostran val av skola fritids aktiviteter etc? Är i sitsen själv och är jäkligt kluven över gränsdragningarna ?
 
Hur seriöst är det? Bor de ihop och har barnet halvtid? Sen hur länge?

I grunden är det jag och barnens pappa som diskuterar och kommer fram till saker men jag och min sambo och jag förväntar mig att pappan och hans sambo diskuterar hemma själva först. Frågan är bara vilka situationer styvföräldern har med det hela att göra. Varför skulle styvföräldern ha åsikter om skola? Kanske känner till området och skolorna och har bra input eller är det bara "vill vara med"? Fritidsaktiviteter, på vilket sätt?
 
De bor heltid hos mig har alltid gjort ( 9 år) hans nya är lärare och vill utrycka sin åsikt i allt har inga egna barn och vill helst bara att mina hälsar på men sover hemma. Jag har inte och har aldrig bett om underhåll men tycker han kan vara m och bidra lite till deras ponnysar och kanske betala en träning el skoning ibland men hon vill inte lägga pengar på hästar då det ju är mitt intresse som de ärvt och det är ju jag som köpt dom. Hon har också mkt åsikter kring deras skolgång och kommer med övningar hon tycker de ska göra tycker de ska byta till en finare skola i stan 3,5 mil bort för den är visst bättre osv
 
Jag är bonusmamma till 3 barn och kan svara utifrån mitt perspektiv :)

Här är det tydligt att det är min man och barnens mamma som är föräldrar och jag är en viktig vuxen i barnens liv.

Självklart pratar jag och min man om hur vi vill ha det innan han pratar med barnens mamma, vi är ju en familj och livet måste fungera för oss alla. Nu är barnen små och vore jättekonstigt om jag inte var inblandad i uppfostran, förskola och fritidsaktiviteter. Vi är som sagt en familj och löser vardagen som sådan.

Det innebär att jag sagt att jag tycker vissa fritidsaktiviteter är mindre lämpliga pga när de ligger i tid. Det var när vi hade barnen varannan helg (numera varannan vecka) och vi hade inte fått någon tid som familj att hitta på saker. I slutändan är det såklart föräldrarna som beslutar men jag måste ju kunna ha en åsikt eftersom mitt liv också påverkas.

Däremot är jag INTE barnens mamma, vilket jag vet känns viktigt för deras riktiga mamma och det respekterar jag fullt ut!
 
Jag och exet sköter bestämmandet. Nya får givetvis ha åsikter/inputs om något angående sonen skulle påverka dom, men vi avgör. Har inte varit några större problem då jag och exet står ganska lika i mycket. Jag hade dock starka åsikter om en tjej han dejtade som drack mycket och var hejdlöst berusad ett flertal gånger inför sonen. Hon ville ändra om i massor. Allt ifrån hur vi firade våra högtider till alla möjliga rutiner. Exet lessnade dock rätt snabbt på hennes drickande och hennes styrande sätt.

Numera lever han stabilt med ny kvinna och två bonusbarn och det funkar bra. Har aldrig märkt att hon lägger sig i. Tror hon har fullt upp med sina egna och lämnar gärna över sonen helt till oss.

De exempel TS tar upp skulle aldrig accepteras av varken mig eller mitt ex från en "ny".
Och man kan ju inte hjälpa om barnen får samma intressen som en själv. Om min son vill börja rida så är ju det hans val av intresse och då får ju båda vi föräldrar pytsa in.
 
För det första så anser jag att du genast ska kräva underhåll. Varför ska han inte betala för sina barn? Han har lika stort ansvar över dem som du har. Ring försäkringskassan direkt i morgon och förklara att du inte får något underhåll så fixar de det. Du kan ju vara snäll och inte berätta när ni gick isär om du vill för då kommer han bli betalningsskyldig ifrån den månaden och året ni gick isär. (Om de inte har ändrat bestämmelserna.)

Jag är både bonus och biomamma och såhär gjorde vi: Jag anser att jag kan (kunde, våra barn är vuxna nu och har flyttat hemifrån) "styra och ställa" här hemma men inte mer. Dvs. jag kunde (i samråd med min sambo givetvis) bestämma att här hemma äter vi kl 17 och då ska alla barn vara hemma och äta om de inte har träningar. Läxorna ska vara gjorda (eller iallafall påbörjade och slutförda innan man sticker iväg) om man vill sticka iväg och göra något annat efter maten och man ska ligga i sin säng en viss tid (beroende på ålder) och då ska läxorna vara gjorda om man hade träning tidigare på kvällen så att man inte hann göra dem innan maten. Man sticker inte iväg efter skolan och börjar med läxorna halv tolv på kvällen liksom. Man går upp och går till skolan utan tjafs och man sköter det man har åtagit sig och håller vad man lovar. Man hör av sig om man blir sen och är endel av familjen med allt vad det innebär av bland annat ökande ansvar ju äldre man blir.

Jag och min sambo diskuterade problemen i skolan för hans barn men i våran kommun är det så att man som bonusförälder inte får följa med på utvecklingssamtal och liknande för skolan säger helt enkelt nej. Det är självklart bra i vissa fall men i vårt fall där både jag, min sambo och min sambos barns mamma var överens så blev det fel. Det gav tyvärr stora problem för mitt ena bonusbarn då både hens pappa, mamma och barnet själv önskade att jag skulle följa med just för att jag kunde stå på mig på ett annat vis och ställa mer krav på skolan. Istället diskuterade vi här hemma allihop och försökte lösa problemen men när sedan bioföräldrarna inte klarade av att stå på sig på mötena med skolan så blev det tyvärr skit och pannkaka av allt ändå med barnets skolgång :( Idag har hen ett år på IV-programmet och en treårig gymnasieutbildning som hen ändå inte blev godkänd i. Hade jag fått ställa de kraven på skolan som jag ansåg var rätt redan då när han var åtta år så kanske att utgången hade blivit en annan och i vilket fall så hade hen sluppit undan enormt mycket bråk, tjafs och lidande i skolan.

Som bonusförälder är man en extra vuxen som ska stötta och hjälpa sina biobarn och finnas där för dem men man har ingen makt att lägga sig i sådant som ligger utanför hemmet som skolval, val av aktiviteter eller annat. Som bonusförälder har man inte heller rätt att lägga sig i hur mycket tid och pengar bioföräldern lägger på sina barn. Visst ska man fungera som familj men jag tycker att det är sniket att hon som i ditt exempel lägger sig i vad pengarna går till för det har hon inte med att göra. Hans nya har alltså inget att säga till om vilken skola barnen ska gå på och jag kan ärligt säga att om han inte ens betalar underhåll för sina barn så tycker jag inte att han har något att säga till om heller.
 
Ni som är separerade med barn hur mycket inflytande låter ni Er nya respektive exets nya partner ha i barnens liv? Tex uppfostran val av skola fritids aktiviteter etc? Är i sitsen själv och är jäkligt kluven över gränsdragningarna ?

För mig är det främst relationens art som avgör sådant, inte vilken "formell" roll någon har i familjekretsen.

Här verkar det ju handla om en ganska perifer person i barnens liv, som inte bor ihop med dem och som inte utövar vardagligt omsorgsansvar? Givetvis får hon tycka vad hon vill, men jag hade inte brytt mig särskilt mycket om vad hon säger, eftersom hon ju knappt känner barnen som jag förstår det. Givetvis kan även perifera personer ha bra idéer som man kan bli glad för och dra nytta av, men det kan ju så sett vara vem som helst. Någon kollega, tex.

Vem som har "makt", vem som har "något att säga till om" osv, är för mig främmande tänkesätt. För mig handlar det om relationerna, inte om något slags rätt att besluta över barnen.
 
De har vart ihop ett tag 3år enligt henne ett år enligt honom lite oklart där och rätt oväsentligt för min del. De bor inte ihop men hon åker ut till honom på helger och seglar ihop typ hela sommaren. Barnen känner henne rätt väl nu och de tycker hon är helt ok jag har igentligen heller inget emot henne hon är trevlig även om vi har noll gemensamt så det blir mest kallprat. Exet har hittills inte betalat alls för deras ponnys men jag har lyft frågan nu eftersom barnen överlag blir allt dyrare med åren och så även ponnysarna då de börjat tävla med alla kostnader det medför. Men det vill alltså inte hon då det skulle påverka deras fritidsbudget. Utvecklingssamtal och dylikt har hon def inget intresse i att delta i och det skulle jag nog inte tillåta det käns som en föräldragrej. De går i mellanstadiet och ligger före sina kamrater, extra övningarna är nog mest för att hon tillämpar dem i sin klass och tycker de är bra? Omtänksamt på sätt och vis och samtidigt provocerande
 
Jag har inte och har aldrig bett om underhåll men tycker han kan vara m och bidra lite till deras ponnysar och kanske betala en träning el skoning ibland men hon vill inte lägga pengar på hästar då det ju är mitt intresse som de ärvt och det är ju jag som köpt dom.

Men, ska han betala ponnyernas skoningar? Som Madick skriver, ta bort ponnyerna helt ur dina tankar, hans pengar ska gå till barnen, inte dina hästar även om det är en del av barnens intresse.
 
Är ju skitsamma om det är bidrag till barnens ponnys el till barnens uppehälle kontentan är att hon inte vill avstå pengar ur deras budget till barnen. De betalar iofs en jacka el ett par byxor ngn gång ibland men inget systematiskt. Varför är det så märkligt att pappan ska bidra till barnens aktiviteter? Ingen reagerar på att föräldrar betalar halva hockeykostnaden eller halva danslektionen? Min häst har jag aldrig nämnt att han ska borde bidra till utan bara till barnens ponnys som ju är deras fritidsaktivitet?
 
Jag tycker det låter väldigt konstigt när du nämner just skoningarna. Klart ditt ex nya partner också reagerar på det, det måste du ju förstå.
De kan hjälpa till med att betala ridkläder och liknande anser jag, men hästens utrustning, foder, skoningar osv tycker jag mer är din post att stå för.
 
Är ju skitsamma om det är bidrag till barnens ponnys el till barnens uppehälle kontentan är att hon inte vill avstå pengar ur deras budget till barnen. De betalar iofs en jacka el ett par byxor ngn gång ibland men inget systematiskt. Varför är det så märkligt att pappan ska bidra till barnens aktiviteter? Ingen reagerar på att föräldrar betalar halva hockeykostnaden eller halva danslektionen? Min häst har jag aldrig nämnt att han ska borde bidra till utan bara till barnens ponnys som ju är deras fritidsaktivitet?

Släpp tanken på att han ska betala något till deras hästar. Han ska betala underhåll till barnen enligt vad som står på försäkringskassans hemsida. Gå in där och läs, skicka ett mail till honom att från och med nu så får han börja betala underhåll. Gör han inte det så ringer du försäkringskassan och säger att han inte betalar något underhåll så ordnar de underhållsutbetalningen också får han betala till försäkringskassan i sin tur.
Jag tror att hans nya anser att han betalar till dig och inte till barnen när du ber om skoningspengar men att betala underhåll till sina barn kommer han inte undan enligt svensk lag så det kan hon inte säga något om. Vad du sen gör med just de pengarna har ingen utav dem med att göra men givetvis så ska det gå till barnen och deras behov. Sen om just de pengarna går till en skoning på deras hästar eller till nya kläder spelar ingen roll. Du har ingen skyldighet att redovisa vart pengarna går inför honom.
 
Bara som en parentes så hade jag aldrig kommit på tanken att be min dotters pappa om pengar till eventuella framtida ponnyer. (Nu är de befintliga ponnyerna mina och dottern rider lite då och då men jag hoppas på att dottern så småningom vill ha egna ponnyer.)
Däremot är det fullt rimligt att du får underhåll så länge barnen bor mer hos dig. (Att bestämmelserna är ändrade och underhåll numera kan utgå även om barnen bor 50-50 är i mitt tycke dumheter så kan bortser jag gärna ifrån ;) )
 
Fast jag har inget behov av underhåll? Frågan rörde hur mkt en ny partner skall få vara m och påverka. Däremot tycker jag det vore schysst om han någon gång tog en skoning betalade en startavgift el så eftersom det är ett intresse för hela familjen ( ja pappa är också höstnörd) men tydligen blir det rejält sura miner från den nya då för att det är till hästarna?
 
Fast jag har inget behov av underhåll? Frågan rörde hur mkt en ny partner skall få vara m och påverka. Däremot tycker jag det vore schysst om han någon gång tog en skoning betalade en startavgift el så eftersom det är ett intresse för hela familjen ( ja pappa är också höstnörd) men tydligen blir det rejält sura miner från den nya då för att det är till hästarna?
Oavsett vad du kallar pengarna så behöver du ju tydligen underhåll. Om det går till kläder eller skoning eller 10 kg godis spelar ingen roll. Varför ska du avstå pengar som han enligt lag ska betala?
 
Nej jag behöver inte pengarna men jag tycker han borde delta lite ekonomiskt iallafall? Hästeriet är gemensamt för alla i familjen dock inte hans nya och inte min nya vilket gör att det är ngt som är liksom originalfamiljens grej då tycker jag han skulle kunna skjuta till en slant ibland eftersom det liksom kostar pengar oavsett om jag behöver dem el ej? Det handlar alltså inte om pengar som saknas det är inte pengar för min häst det är inte halva kostnaden inget sånt. Men för hans nya är det avgörande att det inte får gå till hästarna från deras budget. Tror inte hon tänkt alls på att ett ev underhåll skulle göra mkt större hål i deras fritidsbudget?
 
Men om du inte behöver underhållspengarna så sätt in dem på varsitt konto till barnen då. De blir nog inte ledsna om de får en fin slant när de blir 18-20 år och ska flytta hemifrån eller att de kan slippa ta lån för att kunna plugga. Det är hans lagstadgade skyldighet att betala underhåll för sina barn så oavsett om du anser att du behöver pengarna eller inte så är det faktiskt rent krasst så att det är dina barns pengar som du i dagsläget förvägrar dem. Det handlar inte om ifall du behöver dem eller inte utan det är så att bor man inte med sina barn så betalar man underhåll. Det kvittar om du är multimiljonär och han går på socialen. Enligt lag så ska han betala efter förmåga i vilket fall. Bevisligen behöver du ju ändå pengarna eftersom du tycker att han ska betala för skoning och startavgifter ibland. Du får väl fråga dina barn om de vill ha x antal tusen den dagen de flyttar hemifrån och se vad du får för svar!

Att dividera om skoningar och startavgifter blir bara dumt. Han ska betala underhåll för sina barn. Inget mer med det. Sen om du i din tur sätter in dem på banken till barnen eller betalar skoningar och startavgifter har inte varken han eller hon med att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 760
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 568
Senast: monster1
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
27 359
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp